| کد خبر: 24317 |

رییس سازمان هواشناسی تایید کرد: پارازیت عامل نامفهومی تصاویر هواشناسی

تین نیوز |    رییس سازمان هواشناسی كشور در مورد قطع 120 اصله درخت توسط سازمان هواشناسی گفت: در این قطعه زمین تعدادی نهال كاشته شده بود اما به دلیل اینكه از سال 87 تاكنون در نگهداری آن اهمال شده بود متاسفانه بخشی از این نهال ها خشك شده بودند. وی ادامه داد: متاسفانه پیمانكار، علمی عمل نكرده و با بلدوزر اقدام به برداشت تعدادی درخت كرده كه قسمتی از درخت های سرسبز نیز نابود شده اما بر اساس دستور ارایه شده مقرر شد این نهالستان به زودی تهیه شود و درخت ها مجددا كاشته شوند. دومین توضیح پرهیزكار، درمورد وجود گرد و خاك درتهران بود. وی با تاكید براینكه بادهایی كه در تهران می وزد درحالت عادی نباید باعث بروز گرد و خاك شود، گفت: اما متاسفانه بنا به دلایلی از جمله برداشت های ناشی از گودبرداری های غیر اصولی برای ساخت وسازهای فراوانی كه درغرب تهران درحال انجام است، خاك به قدری نرم شده كه وزش بادهایی هرچند اندك و كم قدرت نیز سبب بروز پدیده گرد و غبار می شود.

    رییس سازمان هواشناسی با تایید وجود «احتمالی» پارازیت ها در آسمان پایتخت، از اختلال ایجاد شده از سوی این امواج بر پیش بینی های هواشناسی خبر داد. به گفته داود پرهیزگار، رادار هواشناسی پایتخت احتمالابه دلیل امواج پارازیت دارای نویز است و این موضوع یك سوم تصاویر هواشناسی این شهر را نامفهوم كرده است. هوای دیروز عصرتهران درحالی به یك باره مملو از گرد و خاك شد كه به طور اتفاقی صبح همان روز رییس سازمان هواشناسی دراین مورد اظهارنظرهایی كرده بود. اما گرد و خاك تنها موضوع صحبت رییس سازمان هواشناسی كشور نبود. «پارازیت» كه هر از چند گاهی به سوژه روز رسانه ها بدل می شود این بار در روز جمعه از سازمان هواشناسی در تیتر اخبار قرارگرفت. زمانی كه احمد مسجدجامعی و خبرنگاران همراه وی در ادامه بازدید خود از سازمان هواشناسی كشور، سری به بخش مونیتورینگ این سازمان زدند، با پدیده عجیبی روبه رو شدند. یكی از مونیتورهای رصد ایستگاه های هواشناسی با اختلال چنان واضحی روبه رو بود به نحوی كه حتی خبرنگاران و مسجدجامعی هم كه كمتر اطلاعی از هواشناسی و دستگاه های پیچیده آن داشتند، كنجكاو شدند و رییس سازمان هواشناسی كشور و كارشناسان بخش مربوطه را سوال پیچ كردند: كنجكاوی ای كه در نهایت پرده از واقعیتی تازه درمورد پارازیت های تهران برداشت. رییس سازمان هواشناسی كشور با بیان اینكه شهر تهران تنها یك رادار اصلی در شهر پرند برای هواشناسی دارد، گفت: رادار هواشناسی پایتخت احتمالابه دلیل امواج پارازیت دارای نویز است و این موضوع یك سوم تصاویر هواشناسی این شهر را نامفهوم كرده است.

داود پرهیزگار ادامه داد: یكی از دلایل ناتوانی ما در پیش بینی توفان تهران در خردادماه سال جاری می تواند به دلیل همین نویز و نامفهومی تصاویر باشد. پرهیزكار با اعلام اینكه 80 درصد پیش بینی های صورت گرفته توسط این سازمان صحیح و درست است در مورد مانیتوری كه دارای اختلال بود، گفت: این مانیتور مربوط به تنها رادار اصلی هواشناسی تهران در شهر پرند است كه از حدود چهار سال قبل با اختلال در تصاویر و امواج روبه رو است و به همین شكلی درآمده كه شما می بینید. وی افزود: رادار هواشناسی پایتخت احتمالابه دلیل امواج «پارازیت» نویزهایی دارد كه باعث می شود یك سوم تصاویر هواشناسی این شهر نامفهوم باشد. این سخنان و اظهارات رییس سازمان هواشناسی كشور درمورد وجود پارازیت های شدید درفضای تهران درحالی مطرح می شود كه چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاكید براینكه براساس مطالعات ما نویز غیرمجاز و خاصی درفضای تهران وجود ندارد، گفته بود: معمولافركانس های مورد استفاده در هر كشور توسط سازمان های جهانی مرتبط تعیین شده و استانداردهای خاصی را دارند. وی با اشاره به اینكه مجوز استفاده از فركانس های دستگاه های سازمان های مختلفی چون صدا و سیما یا همین سازمان هواشناسی را نیز ما صادر می كنیم، افزود: این فركانس ها به گونه یی تعیین می شوند كه با فركانس های دستگاه های سازمان های دیگر تداخل نداشته باشند.

رضوانی در مورد امكان پیش آمدن تداخل درفركانس های رادیویی گفت: البته نمی توان گفت اصلاو به هیچ عنوان امكان پارازیت یا تداخل امواج وجود ندارد ولی امكان این امر خیلی كم است. البته پارازیت و نویز بایكدیگر تفاوت دارد. نویز براثرتداخل امواج پیش می آید كه درحیطه كار ما است ولی پارازیت به معنای امواج مزاحم دیگری است كه ممكن است به هردلیلی پخش شده باشد و رسیدگی به آن برعهده ما نیست. حسن رضوانی در آن زمان در گفت وگو با «اعتماد» گفت: مواردی را داشته ایم كه سازمان صدا و سیما یا سازمان های دیگر گزارش بروز اختلال هایی را درسیستم های خود داده اند كه سریعا بررسی شده و مشكل مربوطه حل شده است. این مقام مسوول درآن زمان تاكید كرده بود كه مجوز استفاده دستگاه های نظامی و امنیتی و نظارت بر آنها از چارچوب وظایف آنها خارج است و به این ترتیب خود و سازمانش را از این سوال كه آیا ممكن است امواج مورد استفاده از سوی این سازمان ها دلیلی برای این نویزها باشد، شانه خالی كرده بود.

گرچه رضوانی درپاسخ به این سوال كه آیا وجود برخی تداخل نویزها را درامواج فضای تهران تایید می كنید یا خیر؟ گفته بود: وجود تداخل مساله عجیبی نیست اما آنچه مهم است، مقدار و منبع آن است كه برای پاسخ به آن باید بررسی جامعی صورت بگیرد. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور در آن گزارش با ذكر اینكه از سوی سازمان هواشناسی گزارشی مبنی بر وجود اخلال دردستگاه های شان به دستش نرسیده، تاكید كرد: مطمئن باشید چنانچه چنین گزارشی به ما برسد در نخستین فرصت با دستگاه های ویژه خود به بررسی صحت و سقم آن و همچنین علت یابی این تداخل ها می پردازیم.
    
    آثار پارازیت ها
    اما آثار و تاثیرات پارازیت های تهران تنها محدود به اختلال در دستگاه های الكترونیكی نیست. سال هاست كه بحث تاثیر امواج غیرمتعارف مغناطیسی و نویزها و پارازیت ها یكی از محورهای ثابت سخنان مسوولان و طرفداران محیط زیست و متخصصان پزشكی است.

یكی از مهم ترین این اظهارنظرها به سخنان معصومه ابتكار در دور قبلی عمر شورای شهر برمی گردد. ابتكار در مراسمی با اشاره به این مساله گفته بود: مساله وجود نویزها یا همان پارازیت ها غیرقابل انكار است و ما برای آن دستورالعمل داریم. برای همین باید وزارت ارتباطات، وزارت و بهداشت و شورای شهر این مساله را به شكلی جدی دنبال كنند چرا كه نویزها می تواند باعث بروز بیماری های مختلف و بعضا خطرناكی باشند.

گرچه هیچگاه نه گزارشی از سوی وزارت ارتباطات در این زمینه منتشر شد و نه خود شورای شهر سوم آن را پیگیری كرد. تنها موضع گیری رسمی در آن زمان را وزارت بهداشت انجام داد كه وجود هرگونه نویز و پارازیتی را منكر شده بود.

با این وجود همین طی روزهای گذشته حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت وزارت بهداشت با تاكید برخطرناك بودن اشعه ها و نویزها تلویحا وجود پارازیت ها را تایید كرده بود. گرچه علی گورانی، مسوول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت وجود هرگونه نویز خطرناك در تهران و شهرهای بزرگ را رد كرد و گفت: اصولااشعه یعنی انرژی و هراشعه یی می تواند بربدن اثرگذار باشد. وی ادامه داد: اما معمولافركانس امواج براساس استانداردهای جهانی به گونه یی انتخاب می شوند كه تاثیری برسلامت بدن ندارند.

گورانی با ذكر اینكه امواج دركشور ما نیز مطابق چارچوب های جهانی تعیین و نظارت می شود، تاكید كرد: واقعیت این است كه با وجود مطالعات بسیاری كه ما انجام داده ایم، تاكنون مستنداتی مبنی بر وجود امواج مضر و خارج از فركانس های مجاز به دست نیاورده ایم به این ترتیب می توان گفت امواج موجود درفضای تهران و شهرهای بزرگ زیر حد استاندارد هستند و خطری برای انسان ندارند.

این سخنان و اظهارنظرها درحالی عنوان می شود كه چندی قبل سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تایید وجود پارازیت درفضای تهران در گفت وگویی خبر از تشكیل كمیته مشتركی با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رسیدگی به وضعیت پارازیت ها داده بود و گفته بود: پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف كامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و كیان كشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود. به این ترتیب به نظر می رسد این كلاف سردرگم هنوز هم درحال پیچ خوردن است. نه سرآن مشخص است و نه مضمون و حقیقت آن.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.