| کد خبر: 1908 |

افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت جابه‌جایی مسافر در نوروز از طریق راه‌آهن جنوب

تین نیوز | مدیرکل راه آهن جنوب گفت: این اداره‌کل در زمینه جابه‌جایی بار رتبه سوم و در زمینه جابه‌جایی مسافر رتبه چهارم در کشور را به خود اختصاص داده است.

 عبدالکریم درویش‌زاده در اولین نشست خبری خود که امروز، 25 اسفندماه در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهارکرد: خطوط اصلی شبکه ریلی خوزستان 618 کیلومتر و خطوط فرعی، صنعتی و تجاری 240 کیلومتر است که از نظر طول خطوط در بین مناطق 18 گانه راه آهن کشور رتبه هشتم را دارا هستیم. به عبارتی 6 درصد طول خطوط راه آهن کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی افزود: اداره‌کل راه آهن زاگرس از کیلومتر 554 از جنوب ایستگاه تنگه‌هفت شروع و تا کیلومتر 722 در جنوب هفت‌تپه خاتمه می‌یابد و از هفت تپه به طول 60 کیلومتر به شوشتر وصل می‌شود و مجموع طول خطوط اصلی آن به 225 کیلومتر می‌رسد.
 
درویش‌زاده تصریح‌کرد: طول خطوط اصلی اداره‌کل جنوب 393 کیلومتر است و مابقی خطوط به حوزه زاگرس اختصاص دارد.
 
وی ادامه‌داد: با توجه به این‌که حمل و نقل بار درون استانی و جابه‌جایی حجم عظیم بار از بندرامام به شمال کشور، تردد قطارهای مسافری و باری از شهر اهواز مسایل و مشکلات زیادی برای اهواز ایجاد می‌شد که چند سال پیش خطی را از ایستگاه نظامیه به میان‌دشت به طول 37 کیلومتر اتصال دادیم. این خط یک خط کمربندی است و با این خط قطارهایی که از سمت اندیمشک به بندرامام و بالعکس تردد می‌کردند به اهواز نمی‌آیند و ترافیک داخل شهر کاهش یافته است.
 
مدیرکل راه آهن جنوب بیان‌کرد: وظیفه اصلی راه آهن حمل و نقل بار و مسافر است. تعداد قطارهای برون استانی ما در سال‌های اخیر از سه قطار به 6 قطار افزایش یافت و در حال حاضر روزانه 6 قطار از داخل استان به مقاصد تهران و مشهد و بالعکس حرکت می‌کنند.
 
درویش‌زاده ادامه‌داد: ظرفیت روزانه قطارهای برون استانی 7 هزار و 100 صندلی در مسیرهای رفت و برگشت و ظرفیت ماهانه 213 هزار صندلی و سالانه 2 میلیون و 556 هزار صندلی است.
 
وی اظهارکرد: همچنین علاوه بر حمل مسافر، جابه‌جایی خودرو را نیز توسط 2 دستگاه قطار انجام می‌دهیم که ظرفیت جابه‌جایی روزانه آن 10 دستگاه و سالانه 3 هزار و 650 دستگاه است.
 
درویش‌زاده گفت: از نظر کمی حدود 20 میلیون مسافر در استان جابه‌جا می‌شوند که شبکه ریلی استان حدود 20 درصد این ظرفیت را جابه‌جا می‌کند. علت اصلی آن، به‌واسطه گلوگاهی است که در حد فاصل اندیمشک و درود وجود دارد.
 
وی تصریح‌کرد: به دلیل شیب و فراز، تردد حجم بار، ترافیک سنگین و حجم بالای جابه‌جایی بار از استان به مقاصد شمال کشور در این گلوگاه، امکان افزایش قطارهای مسافربری وجود ندارد.
 
مدیرکل راه آهن جنوب ادامه‌داد: قطارهای مسافربری درون استانی خوزستان یک شرایط ویژه‌ای دارد. در حال حاضر 6 ریل‌باس در 14 مسیر رفت و برگشت استان در حال تردد هستند که ظرفیت این قطارها 4 هزار و 704 صندلی است.

ریل‌باس‌ها در مسیرهای اهواز بندرامام، اهواز اندیمشک و اهواز خرمشهر تردد می‌کنند؛ البته قرار است یک ریل‌باس هم در مسیر خرمشهر شلمچه جهت جابه‌جایی مسافران به شلمچه جهت ایام نوروز راه‌اندازی کنیم. قطارهای داخل استان دارای سیستم تهویه مطلوب و سرعت بالایی هستند.
 
درویش‌زاده گفت: ما در مسیرهای مختلف مشکلاتی را داریم که به دلیل این مشکلات نمی‌توان با سرعت مدنظر حرکت کرد. مثلا حد فاصل هفت‌تپه - اندیمشک نیاز به بازسازی دارد. در حال حاضر در اینجا سرعت 60 تا 80 کیلومتر است اما سرعت از هفت‌تپه تا اهواز 100 تا 110 کیلومتر است.
 
وی افزود: برای ایام پیک نوروزی، حد فاصل 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه سال آینده حدود 157 هزار و 200 نفر مسافر برون استانی توسط 15 قطار می‌توانیم جابه‌جا کنیم که ظرفیت ما از 7 هزار و 100 مسافر به 8 هزار و 280 مسافر رسیده است. 9 قطار تهران اهواز خرمشهر و 6 قطار در مسیر اهواز مشهد شوشتر تردد خواهند کرد که نسبت به ایام غیر از پیک نوروزی، حدود 15 درصد ظرفیت ما افزایش یافته است.
 
درویش‌زاده اظهارکرد: علاوه بر این‌ها توسط ریل‌باس‌ها نیز آمادگی جابه‌جایی بیش از 100 هزار مسافر داخل استان را نیز داریم.
 
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح‌کرد: براساس آمار به سمت آمده، از مجموع 157 هزار مسافر، تعداد حدود 155 هزار بلیط به فروش رفته و تعداد باقی‌مانده نیز در حال فروش است.
 
وی بیان‌کرد: ظرفیت حمل و نقل بار در شبکه ریلی راه آهن جنوب حدود 18 میلیون تن است که در حال حاضر در بهترین حالت حدود 5 میلیون تن بار برون استانی در سال جابه‌جایی می‌کنیم. ظرفیت جابه‌جایی بار نیز در داخل استان وجود دارد اما هنوز استفاده نشده و میزان جابه‌جایی بار داخل استان سالانه کمتر از 500 هزار تن است.
 
درویش‌زاده خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌هایی در دیگر بخش‌ها برای جابه‌جایی بار توسط شبکه ریلی جنوب وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ظرفیت 700 هزار تنی سنگ آهک معدن چناره به فولاد خوزستان، ظرفیت 500 هزار تنی حمل شمش از میاندشت به قدس جهت نورد لوله، ظرفیت بارهای کانتیزی مواداولیه فولاد به ظرفیت 150 هزار تن اشاره کرد.
 
مدیرکل راه آهن جنوب اظهارکرد: برای رفع مشکل گلوگاهی درود اندیمشک، پروژه‌ای تحت عنوان خط درود خرم‌آباد و اندیمشک طراحی شده که طول آن 367 کیلومتر است. این پروژه در سال 90 کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
 
وی بیان‌کرد: طرح دیگری نیز برای حمل بار در مسیر جنوب و اصفهان وجود دارد که خط اهواز ایذه و اصفهان نام دارد. طول آن 535 کیلومتر است و این طرح در حال حاضر مدنظر وزارت راه و شهرسازی می‌باشد. مطالعات اولیه آن قبل از انقلاب انجام شده اما باید مطالعات تکمیل آن انجام شود که حدود 300 کیلومتر طرح در محدوده استان قرار دارد.
 
درویش‌زاده درباره قطار عادی خاطرنشان‌کرد: همواره قشر ضعیف جامعه از قطارهای عادی استفاده می‌کنند که ظرفیت این قطارها در استان به 780 نفر می‌رسد و همواره با ظرفیت بالای 90 درصد در تردد هستند. تاکنون این قطارها فاقد سیستم تهویه هوا به‌ویژه در فصل تابستان بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته، تا اوایل تابستان سال آینده قطار عادی تعویض و سیستم تهویه آن مطلوب‌تر خواهند شد.
 
وی گفت: 2 خطه کردن خطوط داخلی استان از دیگر پروژه‌هایی است که قرار است خطوط اهواز اندیمشک، اهواز خرمشهر و اهواز بندر امام 2 خطه شود و درصددیم این پروژه در سال 93 آغاز شود.
 
مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه از مردم خواست از تردد در خطوط ریلی خودداری کنند و جهت حفظ ایمنی قطار و خود مردم به حریم ریل تجاوز نشود.
 
درویش‌زاده اظهارکرد: به حداقل رساندن توقف‌ها و تاخیرات، خدمات‌دهی در داخل قطارها، بازرسی و کنترل قطارها، ایستگاه‌ها و سکوها از دیگر اولویت‌ها در ایام نوروز است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.