| کد خبر: 162377 |

◄ جعبه‌سیاه پیدا شده هواپیمای «آسمان» کجاست؟

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد در حال حاضر جعبه سیاه هواپیما نزد مراجع قضایی است و طی تشریفاتی تحویل تیم بررسی سانحه می‌شود.

تین نیوز

با گذشت بیش از 12 ساعت از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان که 29 بهمن ماه در کوه‌های دنا سقوط کرد؛ هنوز مشخص نیست که جعبه سیاه این هواپیما کجاست و تحویل چه نهاد یا سازمانی شده است؟

در اخبار اولیه عنوان شد که جعبه سیاه تحویل دادستان کهکیلویه و بویراحمد شده و پس از پلمپ آن، به سازمان هواپیمایی کشوری داده شده است. اما مدیر روابط عمومی این سازمان می‌گوید که «جعبه سیاه هواپیما هنوزنزد مراجع قضایی است و طی تشریفاتی تحویل تیم بررسی سانحه می‌شود.»

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با تین نیوز  بیان کرد: جعبه سیاه هواپیمای ATR شرکت آسمان توسط کوهنوردان و تیم عملیات تجسس و نجات پیدا و تحویل مراجع قضایی داده شد.

وی افزود: در حال حاضر جعبه سیاه هواپیمای ATR  نزد مراجع قضایی است و طی تشریفاتی  تحویل تیم بررسی سانحه می‌شود .

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، خاطرنشان کرد: پس از تحویل جعبه سیاه به تیم بررسی سوانح عملیات بازخوانی آن آغاز خواهد شد.

در عین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از پارسایی عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مدعی شده بود که پس از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما گروهی سعی داشته‌اند با اعمال فشار به استانداری جعبه سیاه را از مسیر دادستانی منتقل نکرده و مستقیماً بدون رویت آن به تهران ارسال کنند. اما این موضوع تکذیب شده است.

یک خلبان سابق در خصوص تحویل جعبه سیاه هواپیما به دادستان، این موضوع را غلط و در راستای عدم مدیریت صحیح سازمان هواپیمایی کشوری دانست و گفت: این سازمان به عنوان متولی حاکمیت، عامل تجسس و نجات است و تمام نیروهایی که برای کمک و امدادرسانی به میدان آمدند بایستی تحت سرپرستی و مدیریت این سازمان فعالیت می‌کردند.

کاپیتان هوشنگ شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در خصوص اینکه چرا پس از یافتن جعبه سیاه هواپیما، در اختیار دادستانی قرار گرفت، عنوان کرد: این موضوع در چرخه حرفه‌ای صنعت هوانوردی امری کاملاً اشتباه است و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان عامل و متولی صنعت هوانوردی بایستی جعبه سیاه هواپیما در اختیار آن قرار می‌گرفت.

وی  افزود:جعبه سیاه هواپیما در شرایطی می‌تواند در اختیار دادستانی قرار بگیرد که شکایت رسمی از سوی افراد حقوقی و حقیقی انجام گرفته باشد و در آن زمان پای مراجع قضایی به میدان خواهد آمد.

این کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری عامل تجسس و نجات است و تمام نیروهایی که برای کمک و امدادرسانی به میدان می‌ایند بایستی تحت سرپرستی و مدیریت این سازمان باشند، تصریح کرد: به احتمال زیاد گروهی که این جعبه سیاه را پیدا کرده اند به دلیل عدم مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری در این سانحه، بدون آگاهی لازم آن را در اختیار دادستانی قرار داده‌اند.

آب‌گرفتگی جعبه‌سیاه درست نیست

وی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه سیستم الکترونیکی جعبه سیاه به دلیل نفوذ آب آسیب دیده است، توضیح داد: این موضوع درست نیست و نباید به جعبه سیاه هواپیما آسیبی رسیده باشد. اگر مشکلی سر جعبه سیاه هواپیما آمده باشد و یا اینکه اطلاعات ضبط نشده باشد بدین معناست که شرکت هواپیمایی آسمان چک‌های خود را به خوبی انجام نداده است و این موضوع به گردن این شرکت خواهد بود.

کاپیتان شهبازی در پاسخ به این سوال که پروسه بازخوانی جعبه سیاه هواپیما چه مدت زمان‌بر خواهد بود، گفت: بیشتر از 2 تا 3 ماه نبایست به طول بی‌انجامد اما تجربه ثابت کرده است که سازمان هواپیمایی کشوری  آن را به یک تا دو سال طول می‌دهد و در آن زمان دیگر این موضوع ارزش خبری خاصی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.