| کد خبر: 162022 |

یک فعال حمل و نقلی مطرح کرد:

◄ شرکت‌های حمل‌ و نقلی هم قربانی قاچاق می‌شوند

پیشنهاد ما این است که وقتی محموله‌ای کشف شد به‌جای درگیر کردن شرکت حمل‌ونقل، از انجمن‌های صنفی کمک بگیرید. شرکت‌های حمل‌ونقلی در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

تین نیوز

به دلیل وجود قوانین اشتباهی که در ایران وجود دارد صرفاً شرکت ایرانی به عنوان مقصر در هنگام کشف محموله قاچاق شناخته می‌شود. استنباط گمرک این است که بار را شرکت ایرانی خریداری کرده است و توسط کانتینر بارگیری کرده، تحویل کشتیرانی داده و در نهایت بار قاچاق را با کانتینر بارگیری کرده تا در مقصد به فروش برساند.

شرکت‌های حمل‌ و نقلی می‌گویند گمرک به‌نوعی راهکار همکاری را می‌بندد و جلوی کار شرکت را می‌گیرد. درحالی‌که اگر شرکت را آزاد بگذارند در پیدا کردن فرستنده و گیرنده کالا می‌تواند به گمرک کمک کند و قاچاقچی واقعی را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محموله عبوری داخلی یا خارجی که از گمرک بیرون می‌آید و در طول مسیر توسط ارگان‌هایی همچون ناجا بررسی می‌شود گاهی به اتهام قاچاق کالا و مغایرت اسناد گمرکی با محموله موجود توقیف می‌شود و معمولاً در این‌گونه موارد نیروی انتظامی گزارش را علیه راننده تنظیم می‌کند.

در این شرایط دو حالت وجود دارد یا راننده در واقع محموله عبوری را جابجا و کالای دیگری بارگیری کرده است و یا اینکه واقعاً بار را به همین شکل که از گمرک بیرون آمده حمل می‌کرده است.

در مورد دوم راننده باید از خودش دفاع کند و درخواست بررسی دهد و با فرض صحت ادعای راننده در این‌گونه موارد بایستی موضوع با دقت بسیار بیشتری بررسی شود. گمرک می تواند در این شرایط با استخراج سوابق از گمرک ورودی ادعای راننده را  از نظر حجم کالا، وزن کالا، تعداد و بسته‌بندی کالا، تاریخ ورود و خروج و حتی ساعت خروج کالا از گمرک، ساعت و تاریخ صدور بارنامه داخلی و ... بررسی کند تا مشخص شود که آیا راننده قربانی است یا مجرم؟ به اذعان خود گمرک مواردی وجود داشته است که پس از بررسی تمام اسناد ازجمله وزن محموله، ساعت خروج از گمرک و غیره به این نتیجه رسیده اند که راننده متخلف نیست.

گاه موضوع پیچیده‌تر می‌شود و فرد قاچاقچی (که کالا را در گمرک به‌درستی اظهار نکرده بود) در دادگاه نیز علیه راننده شکایت و ادعا می‌کند راننده بار را در مسیر جابه‌جا کرده است. با این‌حال این تمام ماجرا نیست و در این میان در بسیاری مواقع شرکت حمل‌ و نقلی نیز به‌عنوان یک‌طرف ماجرای قاچاق محکوم می‌شود.

دراین‌باره ابراهیم عطایی کاریزی یکی از اعضای انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی می‌گوید: پیشنهاد ما این است که وقتی محموله‌ای کشف شد به‌جای درگیر کردن شرکت حمل‌ و نقل، از انجمن‌های صنفی کمک بگیرید. شرکت‌های حمل‌ و نقلی در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

عطایی کاریزی معتقد است که شرکت‌های حمل‌ و نقلی یکی از قربانیان قاچاق هستند که موجب دغدغه فعالان ترانزیت بین‌المللی شده است.

وی با بیان اینکه بهتر است برای ریشه‌کن شدن قاچاق،  از مبدأ شروع کنیم، گفت: اولین قرارداد و ارتباط صاحب کالا با مثلاً شرکت کشتیرانی است. اینکه برخی می‌گویند از فرستنده محموله اسناد و مدارکی ندارند؛ چنین چیزی ممکن نیست. بالای بارنامه «شیپر» یعنی صاحب کالا نوشته‌شده و در قسمت نوتیفای گیرنده کالا آمده است و گمرک می‌تواند به این‌ها مراجعه کند.

عطایی ادامه داد: اما به دلیل وجود قوانین اشتباهی که در ایران وجود دارد صرفاً شرکت ایرانی را مقصر در محموله قاچاق می‌دانند. استنباط گمرک این است که بار را شرکت ایرانی خریداری کرده است و توسط کانتینر بارگیری کرده، تحویل کشتیرانی داده و در نهایت بار قاچاق را با کانتینر بارگیری کرده تا در مقصد به فروش برساند. چنین چیزی ممکن نیست. ما کانتینر را سربسته تحویل می‌گیریم. اگر خودمان به بار مظنون شویم به گمرک اطلاع می‌دهیم. اما وقتی مشکلی پیش می‌آید شرکت حمل‌ونقل ایرانی را مقصر می‌دانند.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: به نظر ما گمرک به‌نوعی راهکار همکاری را می‌بندد و جلوی کار شرکت را می‌گیرد. درحالی‌که اگر شرکت را آزاد بگذارند در پیدا کردن فرستنده و گیرنده کالا می‌تواند به گمرک کمک کند و قاچاقچی واقعی را پیدا کند.

عطایی با اعلام اینکه قوانین در این حوزه نقص دارد و برای رفع آن تلاشی نمی‌شود، ادامه داد: شرکت‌های حمل‌ونقل در خارج از کشور هزار و یک گرفتاری برای جلب مشتری دارند. باید بازاریابی انجام دهند. با این انرژی صرف شده نمی‌توان از آن‌ها انتظار مضاعفی مثل چک کردن فرستنده را هم داشت.

عطایی این را هم گفت که  متاسفانه در قوانین جدید از قاچاقچی با عنوان مفسد فی‌الارض و معاند با نظام یادشده است و گفت: آیا درست است یک فعال اقتصادی که سرمایه‌اش را برای کمک به اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی به میدان آورده است را تا حد یک قاچاقچی و مفسد فی‌الارض پایین آورد؟ گمانم به شرکت‌های حمل‌ونقل قدری بی‌مهری شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.