| کد خبر: 161970 |

نوبخت گزارش داد:

◄ کمک دقیقه نودی دولت به کدام طرح‌های عمرانی رسید؟

میزان پرداختی حقوق بهمن‌ماه و عیدی کارکنان دولت نزدیک به 24 هزار میلیارد تومان است و سعی می‌کنیم بعد از پرداخت حقوق اسفند، منابع باقیمانده را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم.

تین نیوز

درحالی که تنها 24 روز تا پایان سال 96 باقی مانده است دولتی ها در جدیدترین وعده خود از کمک مالی برای اتمام چند طرح عمرانی مهم خبر می دهند و آن طور که رئیس سازمان برنامه وبودجه گفته است تا پایان سال دستکم 450 هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی اختصاص می یابد.

شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره برداری، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری از پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه وبودجه گفته است: میزان پرداختی حقوق بهمن ماه و عیدی کارکنان دولت نزدیک به 24 هزار میلیارد تومان است و سعی می کنیم بعد از پرداخت حقوق اسفند، منابع باقیمانده را به طرح های عمرانی اختصاص دهیم.

وی تأکید کرده است به دلیل محدودیت منابع همه اعتبارات عمرانی پیش بینی شده تحقق نمی یابد و گفته است: پارسال 42 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 72 درصد کل پیش بینی ها را به طرح های عمرانی اختصاص دادیم و امسال نیز 30 هزار میلیارد تومان بین طرح های عمرانی توزیع کردیم.

او اعلام کرده است این هفته طبق برنامه ریزی ها، باید دستکم 4.5 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص یابد. از پانزدهم تا بیستم اسفندماه نیز پرداخت های حقوق و دستمزد و اعتبارات جاری صورت می گیرد و منابع باقیمانده به طرح های عمرانی اختصاص می یابد.

آن طور که نوبخت اعلام کرده است تا پایان امسال باید یکی از طرح های عمرانی بزرگ ریلی به مقصد کرمانشاه افتتاح شود.

این پروژه به طول ۱۱۰ کیلومتر باهدف اتصال این استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور می کند. تاکنون با صرف بیش از 400 میلیارد تومان از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است.

عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵ میلیون و ۱۴۵ کیلومترمربع خاک ریزی و ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک برداری، ۶۴ هزار مترمکعب پی کنی و ۴۲۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و خط اصلی پروژه به طول کامل ریل گذاری شده است. همچنین میزان وزن ریل بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن و تعداد تراورس به کاررفته شده ۱۹۰ هزار عدد است.

در این طرح ۴ ایستگاه با مساحت ۴۷ هزار و ۲۵۹ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۳۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع از ساختمان و ۷۲۲ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است.

 ریل گذاری راه آهن قزوین- رشت که از آنجا به آستارا در جمهوری آذربایجان وصل می شود و مسیر شمال به جنوب را به اتمام می رساند دومین طرحی است که در طرح دقیقه نودی دولت گنجانده شده است.

عملیات اجرایی راه آهن قزوین ـ رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور آذربایجان از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. این پروژه که از شهرهای کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امام زاده هاشم عبور می کند و تاکنون با صرف هزینه های بالغ بر ۱۳ هزار ۸۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود امسال به بهره برداری برسد.

 عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار مترمکعب خاک ریزی، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک برداری، ۱ میلیون و ۶۰ هزار مترمکعب پی کنی و ۶۰۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و حدود ۱۶۰ کیلومتر ریل گذاری شده است.

قرعه ظاهراً به راه آهن مراغه-ارومیه  هم افتاده است  و این طرح که در مرحله پایانی قرار دارد نیز قرار است مشمول کمک دولتی ها شود.

نوبخت این را هم گفته است که یکی دیگر از اقدام های دولت برای طرح های ریلی استفاده از فاینانس با سرمایه گذاری 15 درصدی دولت است که رهبر معظم انقلاب نیز اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را داده اند و به این ترتیب پیش بینی می شود که سال آینده یک حرکت سریع تر و شتاب بیشتری را در اتمام طرح های عمرانی داشته باشیم.

در بودجه امسال همه طرح های عمرانی فقط با منابع دولتی اعم از نقدی و اوراق انجام می شد اما برای سال آینده روش جدیدی برای شراکت بین بخش عمومی و خصوصی در نظر گرفته شده است که در آنجا علاوه بر منابعی که از خزانه برداشت خواهد شد بخشی هم از طریق صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی تأمین می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.