| کد خبر: 160566 |

◄ چند پروژه‌ ریلی نیمه‌کاره است؟

با مطالعه اجمالی درباره وعده‌های داده‌شده و وعده‌های محقق شده ریلی، می‌توان متوجه شد که تحقق پروژه‌های ریلی تا چه میزان به وعده‌ووعیدهای مسئولان و تا چه اندازه به آماده‌سازی تمهیدات دیگر از قبیل سرمایه‌گذاری در صنعت و... بستگی دارد.

تین نیوز

آذرماه امسال وزیر راه وشهرسازی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از برنامه ریزی برای اتصال همه مراکز استان ها به راه آهن و اتصال ۵ مرکز استان در کشور به شبکه حمل ونقل ریلی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، آخوندی خاطرنشان کرد: طبق این برنامه، فعالیت های عملیاتی در راه آهن کرمانشاه به اتمام رسیده و راه آهن همدان نیز مورد بهره برداری قرارگرفته و کار خط آهن ارومیه، قزوین-رشت و مسیر جدید میانه به بستان آباد و از آنجا به سمت تبریز هم در دست اجرا است.

عملیات ریل گذاری در کشور با سرمایه گذاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در این حوزه و در ۱۰ سال گذشته انجام شده است. آمار ریل گذاری هرسال ۱۶۳ کیلومتر در سال با بالاترین رکورد برای امسال- تا همین زمان ۴۵۰ کیلومتر- همراه بوده است.

 با مطالعه اجمالی درباره وعده های داده شده و وعده های انجام شده، می توان متوجه شد که تحقق یافتن پروژه های ریلی تا چه میزان به وعده ووعیدهای مسئولان و تا چه اندازه به آماده سازی تمهیدات دیگر بستگی دارد.

 

مروری بر وعده های انجام شده و منتفی شده

  • مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، اواخر مردادماه امسال از اتمام یکی از بزرگ ترین پروژه های ریلی کشور تا حداکثر آبان ماه خبر داده و یکی از اولویت های کشور در ساخت پروژه های ریلی را مسیر ریلی قزوین- رشت عنوان کرده است. این پروژه با توجه به تاثیری که در تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور دارد یکی از بزرگ ترین پروژه های ریلی محسوب می شود.
images
خط آهن قزوین-رشت
  • مدیرعامل شرکت راه آهن نیز تیرماه امسال درباره آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر قم-اراک وعده داده که با اجرای تمام بندهای تفاهم نامه و قرارداد نهایی آن، عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر قم-اراک از سال ۹۷ آغاز شود.
  • تاسیس شرکت قطارهای حومه ای تا پایان سال نیز یکی از وعده های وزیر راه وشهرسازی در تابستان امسال بوده است. آخوندی در اینباره گفته: در این راستا در مسیر تهران_ گرمسار دو خط افزوده شد و خط سوم و چهارم نیز تا پایان خرداد راه اندازی می شود، خط سوم و چهارم در مسیر تهران_ کرج و قطار حومه ای در مسیر مشهد_ نیشابور نیز راه اندازی خواهد شد.
  • مدیرعامل شرکت راه آهن آذرماه امسال وعده داد: اولین ست از ۴۵۰ واگن ریل باس خریداری شده از کره جنوبی در کمتر از 1.5 سال آینده در اختیار راه آهن برای توسعه قطارهای حومه ای قرار می گیرد. سعید محمدزاده آذرماه امسال درباره راه آهن رشت نیز گفت: این مسیر، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و مقررشده که طی سه ماه آینده به بهره برداری برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در آذرماه امسال از تکمیل تراک بندی دوخطه راه آهن بافق-بندرعباس تا اوایل بهار سال آینده نیز خبر داد.
photo_2018-02-04_16-41-44
قطار حومه ای تهران-گرمسار
  • خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از افتتاح رسمی پروژه راه آهن ملایر-کرمانشاه تا پایان پاییز امسال خبر داده بود و وعده داده بود که راه آهن همدان، آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مرودشت و خط دوم راه آهن شیراز – مرودشت و راه آهن نقده-ارومیه در دهه فجر افتتاح شود.

وعده های مهم محقق شده

شمار وعده هایی که عنوان می کنیم، وعده های تحقق یافته هستند. بالطبع طبق آمار بالا آنچه عنوان نشده، جزو وعده های محقق نشده به شمار می روند.

  • ریل گذاری پروژه خط دوم مسیر بافق_ اصفهان، اهواز_ بندرامام(ره) و اهواز _ اندیمشک در بخش باری.
بافق
مسیر بافق-اصفهان
  • گشایش ال سی با طرف چینی برای شروع عملیات احداث در راه آهن تهران-مشهد در بخش مسافری.
  • افتتاح راه آهن تهران-همدان در هردو بخش باری و مسافری.

وعده های مهم تحقق نیافته

  • راه آهن قزوین-رشت برای حمل محموله های جمهوری آذربایجان و فدراتیو روسیه از این مسیر.
  • راه آهن کرمانشاه که بارها وعده افتتاح آن داده شد.

photo_2018-02-04_16-41-53

وعده های جدید

  • شروع عملیات اجرایی ساخت راه آهن قزوین – آستارا درجهت تکمیل کریدور شمال – جنوب.
  • افتتاح خط آهن مراغه-ارومیه.
  • افتتاح خط آهن آستارا-آستارا تا فروردین97
  • اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر طبق وعده وزیر راه وشهرسازی.

وعده تحقق وعده های ریلی در دهه فجر:

در حال حاضر اعلام شده است که تعدادی از پروژه های محقق نشده یا در دست اجرای ریلی در دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد. بر همین اساس، جمع کل پروژه های قابل افتتاح در حوزه حمل ونقل در دهه فجر سال جاری، ۷۹۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۸۸ میلیارد تومان است که  ۴۰ پروژه در بخش ریلی توسط شرکت راه آهن ج.ا.ا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور جمعاً با اعتباری بالغ بر ۸۹۵۴ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد. از مجموع پروژه ها، ۳ پروژه در خصوص عملیات روسازی خطوط ریلی با اعتباری بالغ بر ۴۴۴۰ میلیارد ریال توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و الباقی در حوزه شرکت راه آهن در قالب پروژه های فنی و زیربنایی: ۲۴ پروژه  با اعتبار ۴۰۱۷ میلیارد ریال؛ درزمینه احداث ساختمان و تأسیسات جانبی: ۶ پروژه  با اعتبار ۱۳۴ میلیارد ریال و درزمینه؛ ناوگان ریلی: ۷ پروژه با اعتبار ۳۶۳ میلیارد ریال انجام شده است که جزئیات کامل تمامی پروژه های شرکت راه آهن به شرح زیر قابل رویت است.

آغاز مطالعه برای مهم ترین پروژه های جدید ریلی

بنابر اعلام مازیار یزدانی معاون فنی وزیربنایی راه آهن، حدود ۶۳۰۰ کیلومتر خط آهن سریع السیر با امکان ارتباط شهرهای اصلی در دست برنامه ریزی و مطالعه است و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته ۲۰ خط سریع السیر طی ۴ فاز تا پایان سال ۲۰۴۱ ساخته و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مازیار+یزدانی،+معاون+فنی+و+زیربنایی+2

این اقدامات نه تنها موجب حمایت از رشد جمعیت و تسهیل توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری و نواحی پیرامونی آن می شود، بلکه ازدحام سامانه های فعلی را کاهش داده و موجب: صرفه جویی در مصرف سوخت، دسترسی در حجم انبوه-سریع- ارزان و ایمن برای حمل بار و مسافر به وسیله حمل ونقل ریلی، کاهش تصادفات جاده ای و حفاظت از محیط زیست می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.