| کد خبر: 160447 |

◄ فرصت قانونی کاهش نرخ سود وام‌ها پایان یافت

عضو شورای پول و اعتبار از اتمام مهلت بانک‌ها برای کاهش نرخ سود خبر داد.

تین نیوز

عضو شورای پول و اعتبار از اتمام مهلت بانک‌ها برای کاهش نرخ سود خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا پورابراهیمی گفت: اقدام مجلس مبنی بر ارائه فرصت دو تا سه‌ماهه به‌نظام بانکی به این دلیل بود که آن‌ها فضای تنفسی بین جذب سپرده و اعطای تسهیلات داشته باشند تا بتوانند منابع خود را مدیریت نمایند.

او ادامه داد: مجلس دیگر به بانک‌ها اتمامِ‌حجت نمی‌دهد، چراکه بانک‌ها مکلف هستند از روزی که مصوبه شورای پول و اعتبار ابلاغ‌شده، نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات هم‌زمان با کاهش نرخ سود سپرده‌ها اقدام کنند؛

عضو شورای پول و اعتبار افزود: اکنون ازنظر ما، این مهلت به اتمام رسیده و در جلسه‌ای که ظرف هفته‌های گذشته، مجلس با بانک مرکزی و وزیر اقتصاد داشته، به این جمع‌بندی رسیده که تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز در کشور، مکلف هستند که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده‌ها را حداکثر با ۱۵ درصد و نرخ سود تسهیلات را با حداکثر ۱۸ درصد، مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: اگر بانک‌ها با روش‌های مختلف و با دور زدن‌های قانون، نرخ دیگری را اعمال کنند، تخلف محسوب می‌شود؛ درعین‌حال بانک مرکزی هم اعلام کرد که مجلس مصادیق تخلف را به آن‌ها اعلام کند تا برخورد قانونی با بانک‌ها صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:  مردم هم در صورت مشاهده مصادیق این تخلفات، آن را به کمیسیون اقتصادی مجلس یا معاونت نظارتی بانک مرکزی گزارش داده و مصادیق را به‌صورت کامل بانام شعبه و بانک، شرح دهند تا ما برخورد قانونی کرده و بانک‌ها را جریمه کنیم.

به گزارش تین‌نیوز، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت‌گانه‌ای را با تأکید بر اجتناب از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریورماه لازم‌الاجراست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف‌اند نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار یک‌ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.