| کد خبر: 153392 |

راه‌های توسعه گردشگری ارزان

گردشگری ایران در زمینه زیرساخت‌های اقامتی با کمبودهای بسیاری رو به رو است. تعداد اقامتگاه‌ها به ویژه در شهرهای گردشگرپذیر پاسخگوی تامین نیاز تمامی گردشگران نیست و این امر در روزهای اوج سفر معضلات بسیاری را هم برای گردشگران و هم برای بومیان آن منطقه ایجاد می‌کند.

تین نیوز

صبا رضایی *: گردشگری ایران در زمینه زیرساخت‌های اقامتی با کمبودهای بسیاری رو به رو است. تعداد اقامتگاه‌ها به ویژه در شهرهای گردشگرپذیر پاسخگوی تامین نیاز تمامی گردشگران نیست و این امر در روزهای اوج سفر معضلات بسیاری را هم برای گردشگران و هم برای بومیان آن منطقه ایجاد می‌کند.

از سویی دیگر به نظر می‌رسد تا چند سال پیش فعالان گردشگری تنها هتل‌ها و مهمانسراها را به‌عنوان اقامتگاه گردشگری به رسمیت می‌شناختند. این در حالی است که با فعالیت اقامتگاه‌های بومگردی گردشگران بسیاری به هدف اقامت و بهره بردن از خدمات این اقامتگاه‌ها به ایران سفر می‌کردند و حتی این ظرفیت‌های جدید اقامتی برای گردشگران خارجی جذابیت‌های بسیاری داشته است. در این بین یکی از اقامتگاه‌های ارزان و مناسبی که می‌تواند گردشگران جوان اروپایی را به کشور جذب کند هاستل‌ها هستند. به طور کلی هاستل به اقامتگاه ارزان‌قیمتی گفته می‌شود که تخت‌های یک اتاق را به شما اجاره می‌دهد و اتاق‌های آن مورد استفاده چند گردشگر قرار می‌گیرد. تعداد تخت‌ها در هر اتاق از ۲ تا ۸ تخت متغیر است. هاستل‌ها تمامی امکانات هتل‌ها را دارا هستند. حمام، سرویس بهداشتی و نیز آشپزخانه در بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به‌صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. راه‌اندازی و توسعه هاستل‌ها در حالی انجام می‌شود که تاکنون گردشگری ایران در جذب گردشگران جوان اروپایی و امریکایی موفقیت چندانی نداشته و بیشترین قشر گردشگران خارجی کشور را گردشگران سالمند تشکیل می‌دهند. این در حالی است که هاستل‌ها با ایجاد فضایی صمیمی و ارائه خدماتی ارزان می‌توانند گردشگران جوان اروپایی را به کشور جذب کنند و یکی از نقاط مثبت هاستل‌ها فعالیت آنها و تبلیغات در فضای مجازی برای جذب گردشگران خارجی است. به طور کلی می‌توان گفت؛ گردشگری ایران به تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیاز دارد و هاستل‌ها در این زمینه در فضای مجازی بسیار فعال هستند اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شویم، لزوم نظارت و بازرسی بر فعالیت هاستل‌هاست چراکه در صورت نبود نظارت دقیق ممکن است در آینده و با افزایش تعداد هاستل‌ها در کشور تخلفاتی را در این اقامتگاه‌ها شاهد باشیم که منجر به تبلیغات منفی و ارائه تصویر نامناسب از کشور به گردشگران خارجی می‌شود. این در حالی است که ایران با توجه به محبوبیت زیاد هاستل‌ها در بین گردشگران جوان قصد دارد این خوابگاه‌های ارزان‌قیمت مسافری را در این کشور باستانی ایجاد کند. هرچند شبکه هاستل‌ها در ایران درحال‌حاضر در مراحل نخست رشد قرار دارند و اکنون فقط چند هاستل در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران مشغول کار هستند. هاستل‌هایی که با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و نخستین‌ها هم در تهران و سپس در شهرهای شیراز، اصفهان، الموت و همچنین شهرک دیزین، مرکز معروف اسکی کوهستانی در ایران دایرشد. درحال‌حاضر نیز گردشگران خارجی می‌توانند از طریق سایت‌های انگلیسی زبان در این هاستل‌ها جا رزرو کنند که این امر نشان‌دهنده قدرت فضای مجازی در توسعه گردشگری است. در کل می‌توان گفت؛ برای کسانی که به روش ارزان، کوله‌گردی و بک‌پکری سفر می‌روند و لذت بردن از شهر و طبیعت را سرلوحه مقصد سفر قرار می‌دهند، به‌طورقطع انتخاب هاستل گزینه بهتری نسبت به هتل است. انتخابی که می‌تواند در سفرهای داخلی و جذب گردشگران خارجی در صنعت گردشگری ایران مورد استفاده و توجه ویژه تری قرار گیرد و البته پیش از توسعه این روش گردشگری از همین گام‌های نخست نظارت‌های دقیق‌تر نیز در این حیطه انجام شود.

 در نهایت در حالی که به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران ارزان‌ترین کشور برای گردشگران نامیده شده می‌توان از تمام این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای توسعه صنعت گردشگری بهره برد.

* روزنامه‌نگار

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.