| کد خبر: 152060 |

◄ قرارداد 700 میلیون یورویی تامین ناوگان ریلی با کره جنوبی/ مذاکره با بنیاد مستضعفان برای ساخت 35 کیلومتر از خط آهن ایران-کربلا

طبق مفاد برنامه ششم توسعه، تا سال 1400 سهم بار از ریل باید به 30درصد یعنی رقمی معادل 195میلیون تن بار افزایش یابد و سهم ریل از حمل‌ونقل مسافری نیز به 40میلیون نفر مسافر حومه‌ای افزایش یابد و با تلاش‌های راه‌آهن دستیابی به این رقم دور از انتظار نیست.

تین نیوز

سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن امروز در یک نشست خبری برنامه‌های خود برای افزایش سهم بار و مسافر از حمل‌ونقل ریلی را تشریح کرد. او که به همراه محمد یزدانی معاون فنی و سید حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن در این نشست حضور یافته بود؛در اظهارات خود به موضوعات مختلف در حوزه باری، مسافری و قطارهای حومه‌ای پرداخت. 

محمدزاده با اشاره به نیاز جدی کشور به تامین ناوگان جدید به خصوص در حوزه باری از قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی  با کره جنوبی برای تامین این ناوگان خبر داد. به گفته وی، این قرارداد که برای خرید ریل‌باس کره‌ای انجام شده، در سال جاری نهایی می‌شود و در جریان آن کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی، شرکت کره‌ای و راه‌آهن تشکیل خواهد شد تا در برنامه چهار ساله بخشی از ناوگان مورد نیاز در این حوزه را به ایران تحویل دهد.

محمدزاده در این نشست، از ورود روزانه حدود 500هزار خودرو به تهران خبر داد و مساله توسعه قطارهای حومه‌ای را تلاشی در جهت حل معضل ترافیک کلان‌شهرها در مبادی ورودی عنوان کرد. او با اشاره به سیاست‌های کلی بند 24 و 25 برنامه ششم توسعه ابلاغیِ رهبر معظم انقلاب گفت: اولویت‌های بخشِ ریلی: توسعه حمل‌ونقل باری و ایجاد مزیت رقابتی برای آن، با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی و مبادی ورودی و خروجی کشور، تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب با هدف توسعه صادرات، اتصال بنادر کشور به شبکه ریلی و دستیابی به ریل ملی هستند.

محمدزاده افزود: طبق مفاد برنامه ششم توسعه، تا سال 1400 سهم بار از ریل باید به 30درصد یعنی رقمی معادل 195میلیون تن بار افزایش یابد و سهم ریل از حمل‌ونقل مسافری نیز به 40میلیون نفر مسافر حومه‌ای افزایش یابد و با تلاش‌های راه‌آهن دستیابی به این رقم دور از انتظار نیست.

محمدزاده سهم راه‌آهن از حمل بار را در سال 92، 32 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با ثابت نگه‌داشتن تعرفه‌های حمل‌ونقل، سهم راه‌آهن از حق دسترسی به شبکه ریلی کاهش یافته و  در سال 95 این رقم به 40میلیون تن حمل بار در سال 95 رسیده است.

مدیرعامل راه‌آهن درباره دوخطه‌سازی‌ مسیر بافق-اصفهان گفت: در مرحله زیرسازی این مسیر هستیم و پیشرفت 85درصدی را تا این لحظه تجربه کرده‌ایم و امسال نیز تلاش می‌کنیم تا 250 کیلومتر از این مسیر را افتتاح کنیم.

محمدزاده در توضیح اینکه ریل و جاده در هیچ‌جای دنیا رقیب یکدیگر نیستند و همدوش هم با توسعه حمل‌ونقل ترکیبی خدمت می‌کنند، گفت: طبق همین نکته، لازم است که بخش عمده‌ای از باری که توسط جاده جابه‌جا می‌شود، به ریل منتقل شود؛ چراکه در کشور ما سالانه حدود 260 میلیارد تن بار حمل می‌شود که فقط 27میلیارد تن‌ کیلومتر آن سهم راه‌آهن در سال 95 بوده است.

این مقام مسئول، درباره سهم ریل از حمل بارهای معدنی گفت: سال گذشته از مجموع 60میلیون تن بار معدنی جابه‌جا شده، فقط 20میلیون سهم راه‌آهن بود، درحالی که راه‌آهن امکان جابه‌جایی 20میلیون تن دیگر را هم دارد. وی ارزش طرح توسعه فولادی را 35 میلیارد دلار دانست و خبر داد: در سال 1404، 210 میلیون تن بار معدنی در کشور جابه‌جا می‌شود که به تلاش و پیگیری مستمر برای افزایش سهم راه‌آهن نیاز داریم.

سعید محمدزاده همچنین خبرداد: تأمین 6هزار واگن باری با همکاری تولیدکنندگان روسی و ایرانی در دستور کار قرار گرفته است و در سه سال گذشته نیز 2هزار دستگاه واگن باری وارد ناوگان شده است.

 حق دسترسی  کاهش داشته است

مدیرعامل راه‌آهن درباره تعرفه‌های حق دسترسی به شبکه ریلی در گذشته گفت: ما این سهم را از 57 درصد به 23 درصد کاهش دادیم و امروز نیز برنامه داریم اگر سهم راه‌آهن به هر میزان که در جابه‌جایی بار افزایش یابد، تعرفه‌ها کاهش یابد. مثلاً اگر عدد فعلیِ حمل سالانه 40 میلیون تن، به 80 میلیون تن برسد تعرفه‌ها 30 درصد کاهش می‌یابد.

تکمیل تراک‌بندی دو خطه راه‌آهن بافق-بندرعباس

محمدزاده همچنین از تکمیل تراک‌بندی دو خطه راه‌آهن بافق-بندرعباس تا اوایل بهار سال آینده خبر داد و گفت: بعد از این‌کار، افزایش ظرفیت از مهم‌ترین وظایف در دست اقدام خواهد بود.

توسعه قطارهای حومه‌ای با تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای

سعید محمدزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تبیین نقش شرکت رجا در توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: با ایجاد ترافیک حاصل از ورود مسافران حومه‌ای به کلان‌شهرها، ضرورت توسعه قطارهای حومه‌ای خودنمایی می‌کند. محمدزاده افزود: تامین بخشی از ناوگان مسافری برعهده شرکت رجا بوده و در بخش تامین ریل‌باس‌ها بخشی را نیز خود راه‌آهن برعهده گرفته است که با تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای تغییری در این مسیر ایجاد نمی‌شود.

محمدزاده توسعه خطوط پیرامونی شهر تهران را نیز (به‌ویژه خط تهران-گرمسار) از دیگر اقدامات راه‌آهن در حوزه مسافری دانست. او ابراز امیدواری کرد که خط‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تکمیل شود.

بازگشایی ال‌سی راه‌آهن تهران-مشهد تا پایان سال

محمدزاده قرارداد برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد را نیز یکی از اقدامات مهم راه‌آهن در توسعه حوزه مسافری عنوان کرد و از تدوین یک قرارداد بین شرکت ایرانی، چینی و اروپایی برای توسعه برقی کردن خط‌آهن تهران-مشهد و افزایش سرعت آن تا 200 کیلومتر خبر داد که منتظر گشایش آل سی آن هستیم. مدیرعامل راه‌آهن دراین‌باره افزود: تا پایان دی ماه ال‌سی این پروژه به مبلغ 1.8 میلیارد دلار باز می‌شود و خبرهای خوشی در خصوص این پروژه اعلام می‌شود.

تکمیل راه‌آهن کرمان-سیرجان با مشارکت دولتی-خصوصی

محمدزاده در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی گفت: می‌خواهیم از صاحبان کالا برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریل استفاده کنیم. چراکه طبق قانون ماده 12 یا همان بند «ق» معروف در حوزه حمل بار، زمینه فراهم است که به کمک سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت رقمی به سرمایه‌گذاران عودت شود که این بند «ق» در حوزه بار ریلی عملاً امسال آغاز شد و امیدواریم که توسعه یابد.

محمدزاده همچنین درباره تکمیل راه‌آهن کرمان-سیرجان گفت: خط‌آهن کرمان-سیرجان با سرمایه‌گذاری 800 میلیارد تومانی و با مشارکت دولتی-خصوصی به طول 200کیلومتر تکمیل خواهد شد.

توسعه خطوط آنتنی

وی درباره توسعه خطوط آنتنی نیز گفت: به‌منظور ارتقای سهم ریل در حمل کالا، خطوط آنتنی را توسعه خواهیم داد که در این راستا امسال 100کیلومتر خط ریلی آنتنی به شبکه ریلی متصل می‌شود.

تعیین تکلیف 35کیلومتر حلقه مفقوده ریلی در خط‌آهن ایران-کربلا

مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره خط آهن ایران-کربلا نیز گفت: اگر 35 کیلومتر حلقه مفقوده ریلی در خط‌آهن ایران-کربلا (بین شلمچه تا بصره در کشور عراق) تکمیل می‌شد، ریل تا کربلا می‌رفت و زائران می‌توانستند با قطار به کربلا بروند که در این ارتباط، وزارت راه و شهرسازی در جلساتی با دولت عراق قبول کرد پل روی شط‌العرب در کشور عراق که ارزشی معادل 150میلیارد تومان دارد را ایران بسازد و کشور عراق نیز هم‌زمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند. کشور عراق اما تاکنون کار خاصی دراین باره انجام نداده و وظیفه خود یعنی تکمیل خط آهن شلمچه تا بصره را عملیاتی نکرده است. به همین دلیل هم این قسمت از مسیر با اتوبوس طی می‌شود.

سعید محمدزاده دراین‌باره گفت: ما با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مدلی طراحی کرده‌ایم که کل پروژه توسط دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا شود که در این باره منتظر ارائه تعهدات از سوی عراق هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.