| کد خبر: 147216 |

چرا سرعت سنج خودروها اعدادی فراتر از حد مجاز سرعت جاده‌ها دارد؟!

در حالی که اکثر کشورها در جاده‌های درون‌شهری، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها قوانین و محدودیت‌های مشخصی برای حداکثر سرعت دارند اما سرعت سنج خودروها اعدادی فراتر از این مقدار را در خود جا داده است.

تین نیوز
در حالی که اکثر کشورها در جاده‌های درون‌شهری، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها قوانین و محدودیت‌های مشخصی برای حداکثر سرعت دارند اما سرعت سنج خودروها اعدادی فراتر از این مقدار را در خود جا داده است.
 
حتما این پرسش هم برای شما به وجود آمده که اگر به عنوان مثال قرار نیست در هیچ یک از جاده‌های کشورمان با سرعتی بیشتر از 120 کیلومتر بر ساعت برانیم چرا سرعت سنج خودروها اعدادی بیشتر از این استاندارد را در خود جا داده است؟ 
بدنیست بدانید قوانین محدودیت سرعت در تمامی کشورها کمابیش به مرحله اجرا درآمده‌اند. به عنوان مثال در بزرگراه‌های ایالات متحده آمریکا مجاز نیستید با سرعتی بیش از   85 مایل در ساعت یعنی حدود 136 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. حداکثر سرعت مجاز بزرگراه‌ها نیز در کشورهای بلغارستان و لهستان به چشم می‌خورد که در جاده‌های آن‌ها می‌توانید با سرعت 87 مایل بر ساعت برابر با 140 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. اگرچه ممکن است با سرعتی فراتر از این نیز در جاده‌ها رانندگی کنید اما بدنیست بدانید بنابر گفته Larry Dominique، مدیر اجرایی سابق شرکت نیسان، هشتاد درصد از خودروهای تولیدی موجود در بازار، استانداردهای طراحی را برای حرکت با سرعتی بیش از 110 مایل برساعت یعنی 177 کیلومتر بر ساعت ندارند. به عنوان مثال، لاستیک این خودروها تحمل سرعتی فراتر از 130 مایل بر ساعت یعنی 209 کیلومتر بر ساعت را ندارد. 
 
اگرچه سرعت سنج خودروی شما می‌تواند سرعت‌های بالا را بخواند اما از نظر استاندارد، خودروی شما امکان رسیدن به این سرعت‌ها را ندارد. به بیان دیگر، اعداد نجومی! روی سرعت سنج در واقع ترفندی بازاریابی هستند تا به مالکان القا کنند خودروی قدرتمندتری را خریداری کرده‌اند. در سال 1979 میلادی قانونی به تصویب رسید که شرکت‌های خودروساز را از به‌کارگیری سرعت‌سنج‌هایی با مقدار بیشتر از 85 مایل بر ساعت منع می‌کرد اما دو سال بعد این قانون لغو شد. 
 

 

اگر شما از جمله رانندگانی هستید که در راندن خودرو با سرعت بالا به دنبال هیجان هستید بهتر است به جای اعتماد به اعداد مدرج روی سرعت‌سنج، به دنبال ورزش‌هایی نظیر بانجی جامپینگ یا حتی پرواز در آسمان باشید. 
منبع: نقدستان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.