| کد خبر: 144452 |

فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است

غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها شاید بهترین خبر برای کسانی باشد که هر روز دقایق زیادی را با این افراد بحث می‌کنند، تا اجازه پیدا کنند خودروی خود را در حاشیه یکی از خیابان‌های تهران پارک کنند.

تین نیوز

غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها شاید بهترین خبر برای کسانی باشد که هر روز دقایق زیادی را با این افراد بحث می‌کنند، تا اجازه پیدا کنند خودروی خود را در حاشیه یکی از خیابان‌های تهران پارک کنند.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که صابون پارکبان‌ها به تنتان خورده است، بد نیست بدانید از یکی دو سال پیش، هرقدر پولی که پارکبان‌ها از شما گرفته‌اند، غیرقانونی بوده و درحال‌حاضر، اصل فعالیت آنها در سطح شهر هم از سوی مدیریت شهری و هم از سوی پلیس، زیرسوال رفته است. با توجه به مکانیزه شدن دریافت هزینه پارک حاشیه‌ای، هم شورای شهر و هم پلیس، ادامه فعالیت پارکبان‌ها را غیرقانونی می‌دانند اما هنوز شاهد فعالیت این افراد در خیابان‌های پایتخت هستیم و معلوم نیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران چه برنامه‌ای برای پایان دادن به فعالیت آنها دارد.

به گزارش «گسترش‌تجارت»، روزانه بیش از ۵ میلیون خودرو در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کنند و در بیشتر مواقع رانندگان این حجم انبوه از خودرو، در توقف و پارک کردن خودرو به مشکل برمی‌خورند و گاه مجبورند مدت زیادی، به دنبال جای پارک مناسب بگردند یا اگر عجله بیشتری در کار باشد، در مکان‌های غیرمجاز توقف کنند.

مشکل جای پارک در تهران، سال‌های گذشته مسئولان شهرداری را بر آن داشت برای ساماندهی به وضعیت پارک حاشیه‌ای، افرادی را به کار گیرد که به نام «پارکبان» معرفی شدند. درحال‌حاضر اگرچه آمار دقیقی از پارکبان‌های فعال در سطح شهر تهران در دست مسئولان نیست اما نگاهی به معابر و خیابان‌ها، نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد در این زمینه هنوز مشغول به فعالیت هستند. برای این افراد شنیدن این سخن مسئولان که «فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی است» به طور حتم خبر بدی خواهد بود.

با گذشت بیش از یک دهه از شکل‌گیری شغل پارکبانی در تهران، یکی دو سالی است که هر بار یکی از مسئولان پلیس یا شورای شهر، از پایان ماموریت پارکبان‌ها در تهران سخن می‌گوید و با این حال باز هم شاهد ادامه فعالیت این افراد هستیم. درحال‌حاضر پارکبان‌ها را در بسیاری از خیابان‌های تهران، به‌ویژه مکان‌های پرتردد و بدون جای پارک کافی می‌توان دید که برخی از آنها با لباس‌های فرم هستند و برخی دیگر حتی لباس فرم هم ندارند و فقط از روی قبض‌هایی که در دست دارند، قابل تشخیص از دیگر رهگذران هستند.

برخی افراد از پارکبان‌ها گلایه دارند و می‌گویند به دلیل معلوم نبودن نرخ رسمی، پارکبان‌ها نرخ مشخصی ندارند و هرقدر بتوانند از راننده‌ها پول می‌گیرند. برخی هم معتقدند پارکبان‌ها بدون دلیل، فضای پارک حاشیه‌ای را اشغال می‌کنند تا به کسی که پول بیشتری می‌دهد، اختصاص دهند.

البته کم یا زیاد بودن پولی که پارکبان‌ها از راننده‌ها می‌گیرند، اهمیتی ندارد وقتی اصل کار آنها زیرسوال می‌رود و مسئولان می‌گویند هم پول گرفتن آنها و هم فعالیت آنها، غیرقانونی است.

اقبال شاکری، رئیس کارگروه شورای شهر تهران معتقد است نظام پارکبانی و روش فعالیت این قشر، مشمول درآمد غیرقانونی است و شهروندان نباید هیچ‌پولی بابت حق توقف به پارکبان‌ها پرداخت کنند.

جالب آن است که مسئولان نیروی انتظامی تهران نیز با فعالیت پارکبان‌ها مخالفند و نه فقط پول گرفتن، بلکه اصل کار این افراد را خارج از دایره قانون می‌دانند.

سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شغلی به نام پارکبان نداریم، می‌افزاید: دریافت هرگونه پولی از مردم برای پارک خودرو در معابر اصلی و فرعی شهر غیرقانونی است. ساجدی‌نیا می‌گوید شهروندان تهرانی در صورت مشاهده پارکبان‌ها در این زمینه، می‌توانند مسئله را به مرکز فوریت‌های پلیسی با شماره ۱۱۰ یا ماموران راهور حاضر در محل گزارش دهند.


پارکومتر رقیب پارکبان
به نظر می‌رسد یکی از دلایل اتمام ماموریت پارکبان‌ها در شهر، شکل‌گیری رقیب دیجیتالی آنها یعنی «پارکومتر» است. پارکومتر تجهیزات مکانیزه‌ای است که از سوی شهرداری برای دریافت حق توقف از رانندگان در پارک‌های حاشیه‌ای تعبیه شده و شهر را از حضور پارکبان‌ها بی‌نیاز کرده است. البته هنوز همه معابر شهر مجهز به این تجهیزات نیستند و بیشتر تخلف پارکبان‌ها نیز در معابری که به پارکومتر مجهز نیست، مشاهده می‌شود. براساس آخرین آمار رسمی، درحال‌حاضر از حدود ۱۰۰ هزار پارکینگ حاشیه‌ای در تهران، ۱۵ هزار جای پارک زیر پوشش کنترل مکانیزه قرار گرفته‌اند.

به گفته شاکری، رئیس کارگروه عمران شورای شهر تهران، ۱۲ هزار محل پارک دیگر نیز به زودی به پارکومتر مجهز خواهند شد.


۲ سال فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها
شاکری در پاسخ به «گسترش تجارت» یادآوری می‌کند از حدود ۲ سال پیش، قرارداد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با شرکتی که مسئول بکارگیری پارکبان‌ها بوده به پایان رسیده و در واقع از ۲ سال پیش، این افراد به‌طور غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

او توضیح می‌دهد: هم شغل پارکبان‌ها غیرقانونی است و هم پولی که دریافت می‌کنند. این افراد درواقع درحال‌حاضر با هیچ سازمان و نهادی قرارداد ندارند، سر خود کار می‌کنند و بدون ضابطه، پولی به جیب می‌زنند! 

شاکری می‌افزاید: حتی خود معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرده فعالیت پارکبان‌ها باید متوقف شود بنابراین این شغل، وجود خارجی ندارد. از سویی به نظر می‌رسد معاونت حمل‌ونقل هنوز به‌طور جدی به این مقوله رسیدگی نکرده تا بتواند زیرساخت‌های حذف این افراد از معابر را فراهم کند.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است پلیس راهنمایی و رانندگی همان‌طور که مسئول برخورد با مشاغل غیرقانونی دیگری مانند مسافرکش‌های شخصی است، مسئولیت برخورد با فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها را نیز بر عهده دارد؛ البته این برخورد باید با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران باشد.

وی با اشاره به اینکه پارکبان‌ها ادعا می‌کنند مسئول برقراری نظم و انضباط در معابر شهری هستند، می‌افزاید: این ادعا مانند آن است که کسی، بخشی از زمین شهر را محصور کند و بگوید در این‌جا خدمات خوبی ارائه می‌دهم که در این صورت هم اشغال زمین از سوی فرد و هم پولی که می‌گیرد، غیرقانونی است.

شاکری با بیان اینکه شغلی به نام پارکبان نداریم و این شغل را خود افراد درست کرده‌اند، می‌افزاید: قراردادی که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مقطعی از زمان برای این کار با شرکت‌هایی داشته به پایان رسیده و سربرگ‌هایی که اکنون این افراد در دست دارند، مربوط به سال‌های گذشته است که به‌طور غیرقانونی از آنها استفاده می‌کنند. البته برخی از این افراد، به خوبی و با مسئولیت‌پذیری بالا کار می‌کنند اما مسئله، غیرقانونی بودن اصل کار است.

بنابراین این افراد برای روشن شدن تکلیف‌شان باید به شرکتی که طرف قراردادشان است، مراجعه کنند. این عضو شورای شهر تهران، معتقد است در کنار غیرقانونی بودن اصل فعالیت، برخی پارکبان‌ها تخلفات دیگری هم دارند و به بخشی از خیابان به چشم املاک شخصی خود نگاه می‌کنند. همچنین برخی افراد، نهادها و سازمان‌ها از وجود این قشر در معابر سوءاستفاده می‌کنند و با پرداخت پول به این افراد، بخشی از خیابان را به تملک شخصی خود درمی‌آورند.


پلیس برخورد می‌کند؟
رئیس کارگروه حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است پلیس به عنوان مسئول اصلی اعمال قانون، باید با فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها در شهر برخورد کند. از سویی، پلیس هم اگرچه مخالفت خود را با فعالیت این قشر اعلام کرده اما با توجه به ادامه فعالیت پارکبان‌ها، به نظر می‌رسد هنوز به ساز و کار و تصمیم نهایی برای این برخورد نرسیده است.

سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید ماموران پلیس راهور و کلانتری‌ها، مسئول اصلی برخورد با فعالیت پارکبان‌ها هستند. او نیز بر لزوم پرداخت الکترونیکی هزینه توقف در معابر سخن می‌گوید و معتقد است با توجه به اینکه در بیشتر خیابان‌های اصلی تهران، دستگاه‌های پارکومتر نصب و راه‌اندازی شده، باید دریافت پول از رانندگان، فقط به‌طور الکترونیکی انجام شود.


سر این کلاف سردرگم کجاست؟
همانطور که رئیس کمیته شورای شهر تهران می‌گوید، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از مخالفان ادامه فعالیت پارکبان‌هاست و بر همین اساس، چندی پیش، مازیار حسینی، وعده حذف پارکبان‌ها از معابر شهر تهران را داده است.

حسینی اواخر سال گذشته با تاکید بر حذف تدریجی پارکبان‌ها گفت: اصلاح در بخش پارکبان‌ها آغاز شده است و پارکومترها در شهر افزایش خواهد یافت. به گفته وی، با نصب هر پارکومتر، یک پارکبان حذف خواهد شد.
البته نکته قابل تامل در سخنان حسینی آن است که برخلاف رئیس کارگروه حمل‌ونقل شورای شهر و رئیس پلیس تهران، او فقط دریافت پول از سوی پارکبان‌ها را غیرقانونی می‌داند؛ نه اصل فعالیت آنها را. او در این زمینه گفت: براساس قانون، فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی نیست اما رد و بدل کردن پول در این موضوع غیرقانونی است و باید این موضوع به صورت الکترونیک انجام شود.

با توجه به این اظهار نظر، به نظر می‌رسد همین اختلاف نظر میان شورای شهر، پلیس و شهرداری، محدوده‌ای است که سر گمشده کلاف قانونی بودن یا نبودن فعالیت پارکبان‌ها را باید در آن جست.

 

اکرم امینی

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.