| کد خبر: 272314 |

اختلال در GPS تاکسی‌ های اینترنتی را گرفتار کرد

جواد عامل، مدیرعامل مسیریاب نشان می گوید کاری که در حال صورت گرفتن از یک منبع ناشناس جعل GPS یا Spoofing GPS است که باعث می شود اپلیکیشن های مسیریاب و نقشه ها دچار مشکل شوند.​

تین نیوز

جواد عامل، مدیرعامل مسیریاب نشان می گوید کاری که در حال صورت گرفتن از یک منبع ناشناس جعل GPS یا Spoofing GPS است که باعث می شود اپلیکیشن های مسیریاب و نقشه ها دچار مشکل شوند.​

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، خبر ها و گزارش های مختلف کاربران و رانندگان تاکسی های اینترنتی نشان می دهد که آن ها به دلیل اختلال در GPS در مسیریابی خود دچار مشکل شده اند.

جواد عامل، مدیرعامل مسیریاب نشان می گوید کاری که در حال صورت گرفتن از یک منبع ناشناس جعل GPS یا Spoofing GPS است که باعث می شود اپلیکیشن های مسیریاب و نقشه ها دچار مشکل شوند.

Spoofing GPS زمانی اتفاق می افتد که یک سیگنال نادرست در منطقه ای که نمی خواهد آدرس دقیق مشخص شود از سمت ماهواره ها ارسال می شود. در واقع جعل GPS هنگامی رخ می دهد که یک گیرنده GPS سیگنال های جعلی را که به نظر واقعی می آیند پخش می کند. این بدان معنی است که کلاهبرداران وانمود می کنند در یک مکان هستند در حالی که در واقع در مکان دیگری هستند.

اسپوفینگ یا جعل موقعیت مکانی در بیشتر مواقع به دلایل امنیتی و در نزدیکی مکان های نظامی رخ می دهد، اما حالا به گفته جواد عامل از این روش در تمام شهر استفاده می شود. عامل در مورد مشکلات ایجاد شده برای GPS ها به «شبکه شرق» گفت: ««یکی از مشکلات عمده ای که کاربران مسیریاب با آن روبه رو هستند، مساله جعل موقعیت مکانی یا Spoofing GPS است. به این صورت که کاربر مثلا در نقطه ای در مرکز تهران است، اما بر اساس سیگنال های غیر واقعی، موقعیت مکانی GPS، دستگاه او را روی باند فرودگاه مهرآباد نمایش می دهد. این موضوع در تمام سرویس های نقشه محور مشکلات زیادی ایجاد می کند، اما برای مسیریاب ها، یک چالش جدی و بحران است.»او تاکید می کند که هنوز منبع این اختلال مشخص نیست و در تلاش برای بررسی و کشف علت اختلال به وجود آمده از دیروز بعدظهر هستند.

علاوه بر اختلال در سرویس GPS کشور، اختلال در اینترنت کشور را هم صدای بسیاری از کاربران را بلند کرده است. رادار های آروان کلاد نشان می دهد که دیتاسنتر های همراه اول، پارس آنلاین، افرانت و مبین نت از ۵ صبح امروز تا کنون دچار اختلال شدید هستند.

این اولین بار نیست که سیستم GPS کشور دچار اختلال می شود و در کنار آن سیستم اینترنت کشور نیز با اختلال همراه می شود. در تابستان سال ۱۳۹۸ هم ایجاد اختلال در شبکه GPS باعث شد سرویس اینترنت TD-LTE شرکت های مبین نت، ایرانسل و زی تل دچار مشکل شوند. در آن زمان معاون سابق وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود که اختلال ها در سیستم GPS عمدی است.

حسین فلاح جوشقانی در آن زمان تاکید کرده بود که اختلال عمدی در جی پی اس مسبوق به سابقه بوده و به طور مرتب نیز گزارش شده؛ اما با وجود تاکید مراجع امنیتی از جمله شورای عالی امنیت ملی مبنی بر غیر قانونی بودن این اختلالات و دستور توقف آن، همچنان وجود دارد که سازمان این موضوع را به مراجع قضایی هم منعکس و پیگیری خواهد کرد.

پیگیری از وزارت ارتباطات در مورد دلیل اخیر اختلال روی سیستم GPS کشور تا لحظه انتشار این خبر بدون پاسخ مانده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.