| کد خبر: 140829 |

قرارداد خرید هواپیمای ایران از برزیل باید به تائید آمریکا برسد

یک رسانه غربی اعلام کرد که قرارداد امضا شده میان ایران و برزیل برای خرید هواپیما باید به تائید وزارت خزانه داری آمریکا برسد.

تین نیوز

یک رسانه غربی اعلام کرد که قرارداد امضا شده میان ایران و برزیل برای خرید هواپیما باید به تائید وزارت خزانه داری آمریکا برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «اوییشن ویک» (aviationweek)، ایران در پی توافق برای خرید هواپیماهای مسافربری از برزیل باید برای نهایی شدن این توافق منتظر مجوز آمریکا بماند.

بنا به گزارش‌های خبری، شرکت برزیلی «امبرائر» (Embraer) در انتظار کسب مجوز وزارت خزانه داری آمریکا برای فروش ۵۰ فروند هواپیمای مسافربری از نوع E-۱۹۵ به ایران است.

ارزش این معامله یک میلیارد دلار برآورد شده است.

ایران بهمن ماه سال ۱۳۹۴ خبر از سفارش خرید این هواپیماها به شرکت برزیلی داد؛ موافقتنامه مقدماتی آن نیز درجریان سفر آرماندو مونتریو، وزیر بازرگانی برزیل، به تهران امضا شد. تاکنون شرکت های هواپیمایی کیش ایر و آتا، دو شرکت مسافربری هوایی ایران، اعلام کرده‌اند که در صدد خرید هواپیماهای برزیلی هستند.

شرکت های ایرانی تا کنون برای خرید هواپیما با شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ، ایرباس و ای تی آر وارد مذاکره شده و قراردادهایی امضا کرده‌اند.

فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی پس از سه دهه تحریم، با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و اجرای برجام ممکن شد. بر این اساس، شرکت‌های هوایی برای توافق نهایی با ایران و فروش هواپیما باید مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دریافت کنند. این مجوز از سوی «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» یا اوفک (OFAC) وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا، تا کنون برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس، ۱۱۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر صادر شده است.

ایرباس به تازگی اعلام کرده تفاهمنامه‌هایی نیز با شرکت‌های زاگرس و ایران ایرتور برای فروش ۷۳ فروند هواپیما امضا کرده که نهایی شدن آن در گرو مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.