| کد خبر: 135730 |

تشدید ایمنی جاده های مازندران با حذف تابلوهای غیرمجاز

استان مازندران به واسطه گردشگرپذیری دارای حساسیت های جاده ای و رعایت الزاماتی در مسیرهای مواصلاتی است تا با تشدید ایمنی در کنار کنترل راه ها ، سفری بی خطر برای 30 میلیون مسافر سالانه این استان رقم خورد.

تین نیوز

استان مازندران به واسطه گردشگرپذیری دارای حساسیت های جاده ای و رعایت الزاماتی در مسیرهای مواصلاتی است تا با تشدید ایمنی در کنار کنترل راه ها ، سفری بی خطر برای 30 میلیون مسافر سالانه این استان رقم خورد.

 

به گزارش ایرنا یکی از موارد مخل امنیت راهها که همواره در تمامی جاده های کشور و از جمله استان مازندران قابل مشاهده است انواع و اقسام تابلوهای تبلیغاتی است که هرکدام به گونه ای و در حیطه تبلیغ موضوع مدنظر خود یا اطلاعاتی مفید به مسافر و گردشگر می دهند و یا برعکس بدون هیچگونه استناد کیفی گردشگر را گمراه یا به اصطلاح فریب می دهند.


این تابلوها علاوه بر اینکه در عرض جاده برای رانندگان محدودیت هایی به همراه دارند در بسیاری موارد موجب انحراف دید و حواس راننده شده و ناخواسته موجبات وقوع سوانح رانندگی را رقم می زند.


مازندران با دارا بودن سه محورشریانی با پایتخت کشور، از جمله استانهایی است که راه های ارتباطی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این استان داری بیش از 10 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی و روستایی دارد که حدود 3 هزار و 500 کیلومتر آن اصلی و بقیه راه روستایی است.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران اظهارکرد: با توجه به اینکه ایمن سازی راه ها اولویت کاری اداره راهداری است در حال حاضر بیشترین تلاش این اداره صرف نگهداری و حراست از شبکه راهها و تامین عبور و مرور مسافران است.


احمدآفرین محمدزاده جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح جاده و محورهای مواصلاتی را از جمله اقدامات بسیار مهم اداره کل راهداری و راهداری ها با محوریت حفظ ایمنی جاده ها عنوان کرد و افزود: طبق تبصره 2 ماده 7 قانون ایمنی راهها مصوب 1379 و بند ح ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره الف ماده 17 اصلاح قانون یاد شده نصب هرگونه تابلوی تبلیغاتی و اختصاصی در حریم راههای کشور صرفا با مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است.


وی با بیان اینکه تمامی تابلوهای غیرمجاز از سطح جاده های این استان جمع آوری می شود، تاکید کرد: در صورت عدم رعایت ضوابط موجود در قانون در زمینه نصب این تابلوها با متخلفان برخورد قانونی می شود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: در گذشته این قانون بدرستی رعایت نمی شد، اما با سیاست های جدید وزارت راه، تاکید زیادی بر مناسب سازی حریم راه ها و نیز ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز و اطلاع رسانی به مردم در رعایت حریم جاده هاست که در مازندران این امر به خوبی در حال انجام است.


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران افزود: در سال گذشته 2 هزار و 832 عدد تابلوی غیرمجاز از جاده های این استان جمع آوری شده است.
وی عدم آشنایی اشخاص حقیقی و حقوقی با قوانین و مقررات نصب تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در حاشیه راهها را علت اصلی این مسئله اعلام و افزود: برخی افراد به صورت خود سرانه اقدام به نصب تابلوهای مذکور به صورت غیرمجاز می کنند که این موضوع باعث اختلال در ایمنی و ترافیک و موجب بروز مشکلاتی در جاده های این استان و به وجود آمدن سوانح رانندگی می شود.


مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران تصریح کرد: تابلوهای تبلیغاتی و اختصاصی در زمینه ساخت و نحوه و مکان نصب شرایط مشخصی در قانون دارند و صاحبان این تابلوها برای صدور مجوز باید به اداره کل راهداری مراجعه کرده و درخواست آنان توسط کارشناسان این اداره بررسی و مجوز صادر شود.


محمدزاده افزود: نصب تابلو در جاده ها برحسب مکانیابی توسط کارشناسان به گونه ای انجام می پذیرد که از لحاظ ایمنی خطری برای رانندگان نداشته باشد و با توجه به اینکه حفظ سلامت و ایمنی رانندگان بسیار حائز اهمیت است به صاحبان واحدها و مراکز تولیدی خدماتی و رستوران های حاشیه راههای استان توصیه می شود که با احترام به حقوق هموطنان و برای کمک به ارتقای ایمنی جاده ها نسبت به جمع آوری تابلوی غیرمجاز اقدام کنند.


به گفته وی از اول سال جاری تاکنون همچنین 86 عدد تابلو تبلیغاتی و اختصاصی با دارا بودن مجوز از این اداره کل در جاده های این استان نصب شده است.


وی با اشاره به فعالیت بیش از 20 راهداری در استان مازندران افزود: در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز نیز راهداری ها موظف به نظارت بر حریم و حاشیه جاده ها و ممانعت از قانون شکنی ها در این موارد هستند.
محمزاده خاطرنشان کرد: انجام هرگونه عملیات اجرائی و کنترل ترافیک بر روی راههای موجود، ضمن حفظ ایمنی استفاده کنندگان از راه، جریان روان و ایمن ترافیک را نیز به همراه دارد، لذا برنامه ریزی مناسب و هماهنگ فعالیت ها بمنظور تامین ایمنی لازم و کاهش تراکم ترافیک و نیز جلوگیری از تاخیر در سفر و ناراحتی استفاده کنندگان از راه حائز کمال اهمیت است.


به گفته وی نصب تابلوهای غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرقانونی ضمن ایجاد ناامنی ترافیکی در محورها، محدودیت هایی برای توسعه و تعریص جاده های برون شهری نیز ایجاد می کند که بر خلاف برنامه توسعه ای زیرساختی استان است.


محمدزاده به مالکان تابلوها و ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم جاده ها نیز هشدار داد تا خودشان نسبت به برداشتن تابلوها و تخریب ساخت و سازها پیش از برخورد قانونی اقدام کنند.


وی گفت: مالکانی که خودشان تابلوهای غیرمجاز را جمع آوری و ساخت و سازها را تعطیل نکنند، طبق قانون با آنها برخورد می شود.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.