| کد خبر: 134224 |

معاون فنی راه‌آهن از پروژه افزایش سرعت قطارها در 5 مسیر ریلی تا سال 2036 خبر داد؛

◄ دست‌یابی به 1737 کیلومتر راه‌آهن سریع‌السیر تا سال 2036

معاون فنی راه‌آهن در خصوص اقدامات معاونت فنی راه‌آهن در جهت پیشبرد اهداف ریلی گفت: پروژه افزایش سرعت قطارها در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی برنامه‌ای تا پایان سال 2036 متمرکز بر 5 مسیر به طول کل 1737 متر است که شامل مسیرهای تهران – اصفهان، تهران – قم، تهران – اراک، تهران – همدان و تهران – تبریز می‌شود.

تین نیوز

 معاون فنی راه‌آهن در خصوص اقدامات معاونت فنی راه‌آهن در جهت پیشبرد اهداف ریلی گفت: پروژه افزایش سرعت قطارها در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی برنامه‌ای تا پایان سال 2036 متمرکز بر 5 مسیر به طول کل 1737 متر است که شامل مسیرهای تهران – اصفهان، تهران – قم، تهران – اراک، تهران – همدان و تهران – تبریز می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مازیار یزدانی، معاون فنی راه‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی به عنوان الفبای توسعه پایدار پس از وقفه طولانی سرانجام طی سال‌های اخیر دچار تحول و انقلاب شگرفی شده است اظهار داشت: حجم فعالیت‌های صورت گرفته برای تحقق چشم‌انداز راه‌آهن حمل‌ونقل ریلی پیشرفته، پیشرو و کارآمد و تبدیل شبکه ریلی به شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل و توسعه کشور بسیار گسترده بوده که انشا الله بتوان با توجه به برنامه ششم توسعه و عنایتی که مقام معظم رهبری و همچنین دولت محترم به توسعه این صنعت بنیادی دارند، گام‌های اساسی‌تری در راستای افزایش ظرفیت شبکه، افزایش تناژ بار و مسافر با سرعتی بیش‌ازپیش برداشت.

 

وی با اشاره به اینکه اقدامات و پروژه‌های عظیمی در معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن در حال انجام و در دست اقدام است اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم در معاونت فنی و زیر بنایی می‌توان به حوزه‌های خط و سازه‌ها، ارتباطات و علائم الکتریکی، ساختمان و تأسیسات، پروژه‌های برقی سازی و دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی اشاره کرد. در بخش نخست این گفت‌وگو در خصوص اقدامات معاونت فنی در بخش خط و سازه‌ها و ارتباطات و علائم الکتریکی توضیحاتی منتشر شد. در این بخش در خصوص ساختمان و تأسیسات، پروژه‌های برقی سازی و دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی با معاون فنی راه‌آهن به گفت‌وگو پرداختیم.

 

اقدامات معاونت فنی در بخش ساختمان و تأسیسات

معاون فنی راه‌آهن در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این معاونت در بخش ساختمان و تأسیسات اظهار داشت: پروژه نخست در خصوص طرح جامع ایستگاه‌های تهران، قم و مشهد توسط مشاور فرانسوی AREP است. پروژه مذکور جهت انجام مطالعات طرح جامع ایستگاه‌های تهران، مشهد و قم توسط مشاور فرانسوی AREP در حال انجام است. هدف از این مطالعات طراحی اولیه این ایستگاه‌ها با رویکردی جهانی و بر مبنای توسعه حمل‌ونقل محور (TOD) است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: پروژه دیگر مربوط به طرح جامع، راهبردی و ساماندهی 30 ایستگاه مهم و استراتژیک راه‌آهن است. در این راستا علاوه بر مورد فوق مطالعات 30 ایستگاه مهم و استراتژیک شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفته است. این مطالعات در 3 سطح طرح جامع و راهبردی، طرح جامع و طرح ساماندهی تقسیم‌بندی شده‌اند.

 

 یزدانی با اشاره به پروژه بعدی در خصوص پیاده‌سازی سیستم BMS ایستگاه‌ها اظهار داشت: هدف از اجرا و پیاده‌سازی سیستم BMS تجهیز ساختمان مرکزی راه‌آهن جمهوری اسلامی به سیستم مدیریت هوشمند ساختمان است که با استقرار بر روی شبکه کامپیوتر ضمن تأمین نیازهای رفتاری مجموعه نامبرده در ذیل با تدارک تجهیزات سخت‌افزاری و تسهیلات نرم‌افزاری مورد نیاز، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، درب‌های برقی، دیزل ژنراتورها، پاورمیترها، کنتورها و آسانسورها تجمیع می‌کند.

 

 معاون فنی راه‌آهن در ادامه و در خصوص پیاده‌سازی مفهوم TOD در ایستگاه‌های راه‌آهن گفت: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی به عنوان مرکزیتی با آمیزه‌های متراکم از کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری، عمومی و فضای باز است که در آن خرده‌فروشی و ارائه خدمات در یک هسته تجاری با دسترسی آسان نسبت به خانه‌ها قرار گرفته‌اند (حدود 800 متر یا 10 دقیقه پیاده‌روی). یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی در هسته این مرکز قرار دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه پروژه نهایی در بخش تأسیسات مربوط به پیاده‌سازی سامانه مدیریت انرژی است اظهار داشت: هدف از این سامانه؛ بازدید، برداشت و بررسی وضعیت مصارف و سرویس‌های حوزه اداره کل ساختمان و تأسیسات در سایت‌های ایستگاهی است. خروجی‌های این سامانه شامل تهیه اطلس انرژی‌های جدیدپذیر ایستگاه‌های راه‌آهن بر اساس اطلاعات برداشت شده و تهیه نقشه راه ممیزی مصارف در سطح کشور است.

 

 پروژه‌های برقی‌سازی معاونت فنی راه‌آهن

 یزدانی با اشاره به برقی‌سازی محور گرمسار- اینچه برون به عنوان پروژه نخست معاونت فنی در بخش برقی سازی اظهار داشت: قرارداد این پروژه در 28 مارس 2017 به امضای جناب آقای دکتر محمد زاده و مدیرعامل شرکت بین‌المللی راه‌آهن روسیه رسید که طی آن محور مذکور با تأمین مالی وام دولتی روسیه به طول تقریبی 500 کیلومتر با مشارکت بخش ایرانی و روسی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

 

معاون فنی راه‌آهن در خصوص دومین پروژه این معاونت در بخش برقی‌سازی یعنی برقی سازی محور تهران - مشهد خاطرنشان کرد: این پروژه نیز از لحاظ مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد و مذاکرات در خصوص نحوه تأمین فاینانس و شرایط مالی با طرف چینی در حال انجام است. شایان ذکر است که این پروژه جهت برقی سازی محور دوخطه تهران – مشهد به طول تقریبی 900 کیلومتر است که با مشارکت شرکت‌های ایرانی و چینی اجرایی خواهد شد.

 

دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی

 حوزه پایانی در اقدامات انجام شده از سوی معاونت فنی راه‌آهن مربوط به دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی است که شامل تدوین استانداردهای ملی ریلی، توانمندسازی مدیران و کارشناسان زیربنایی، مطالعات مسیرهای سریع‌السیر و تغییر نگرش در حوزه‌های مختلف است.

 

یزدانی در خصوص بخش تغییر نگرش در این معاونت اظهار داشت: تغییر نگرش در حوزه‌های مکان‌یابی ایستگاه‌های مسافری با رویکرد ایستگاه چندوجهی (Multimodal) و حمل‌ونقل همگانی گرا (TOD) و نیز در حوزه ثبت خطوط، ابنیه فنی و ایستگاه‌ها به عنوان میراث معماری و تلاش برای مدرنیزه کردن با حفظ هویت آن‌ها است.

 

وی تدوین استانداردهای ملی ریلی و توانمندسازی مدیران و کارشناسان زیربنایی را از دیگر اقدامات معاونت فنی دانست و در خصوص بخش توانمندسازی مدیران و کارشناسان زیربنایی اظهار داشت: این توانمندسازی در بخش اجرای طرح توانمندسازی 210 نفر از مدیران و کارشناسان کلیدی حوزه فنی در ستاد و نواحی صورت گرفته که از جمله اهداف این پروژه می‌توان به شناسایی قابلیت‌ها و شایستگی‌های مدیران و کارشناسان کلیدی حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، توسعه شایستگی‌های فردی مخاطبان در قالب برنامه‌های متنوع آموزش، مشاوره و مربی‌گری و ایجاد ظرفیت برای طرح‌ریزی و اجرای موفق پروژه‌های تحول در راستای تحقق چشم‌انداز و اهداف والای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

 

 معاون فنی راه‌آهن در خصوص بخش پایانی پروژه‌های مربوط به حوزه دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی در بخش مطالعات مسیرهای سریع‌السیر اظهار داشت: پروژه افزایش سرعت قطارها در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی برنامه‌ای تا پایان سال 2036 متمرکز بر 5 مسیر به طول کل 1737 کیلومتر است که جزئیات آن به شرح زیر است: تهران – اصفهان 410 کیلومتر. تهران – قم 167 کیلومتر. تهران – اراک 300 کیلومتر. تهران – همدان 260 کیلومتر و تهران – تبریز 600 کیلومتر.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.