| کد خبر: 133818 |

◄ عابران و موتورسیکلت سواران؛ یک سوم از مجموع متوفیان حوادث رانندگی برون شهری و روستایی

وبلاگ حسین قاسمی نژاد- سالی دیگر به پایان رسید و در کنار خاطرات خوش سفر برای اکثر هموطنان، مطابق روال سال های قبل و سفرها، شماری داغدار عزیزانی شده اند که در تصادفات فوت و شماری دیگر متاثر از صدمات و معلولیتهای ناشی از این رویدادهای ناگوار هستند.

تین نیوز

وبلاگ حسین قاسمی نژاد- سالی دیگر به پایان رسید و در کنار خاطرات خوش  سفر برای اکثر هموطنان، مطابق روال سال های قبل و سفرها، شماری داغدار عزیزانی شده اند که در تصادفات فوت و شماری دیگر متاثر از صدمات و معلولیتهای ناشی از این رویدادهای ناگوار هستند. براساس آمارها، هزاران کشته و چندین هزار مجروح ره آورد سفرهای صورت گرفته طی سال 95 بوده است .بطوریکه علیرغم کاهش 4 درصدی در تعداد تلفات در راههای برون شهری و روستایی اما همچنان بالغ بر 11 هزار نفر در این راهها جان خود را از دست داده اند.انسانهایی که می توانند سرمایه های بزرگی برای کشورو جامعه باشند اما در پی جابجایی ناایمن از بین می روند.

 

طی سالهای اخیر مجموع تلفات جانی تصادفات رانندگی در کشور همواره بالغ بر 15هزار نفر بوده است. این در حالی است که در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه این میزان به کمتر از 5000 نفر تنزل یافته و روندی کاهشی را تجربه می‌نمایند. همواره سه عامل انسان در نقش راننده، راکب و یا عابر پیاده از یک سو، وسیله نقلیه و راه از دو سوی دیگر تشکیل دهنده سه راس مثلتی هستند که از آن با عنوان عوامل بروز تصادف یاد می‌کنند.

 

در این میان تاثیر هر یک از عوامل و قدرالسهم آنها مورد بحث کارشناسان بوده است.از یک طرف مشاهده رفتار رانندگان، راکبان موتور سیکلت و عابران در کشورمان در مقایسه با سایر کشورهایی که دارای آمار پایین تلفات هستند ،نشان از وضعیت آشفته رفتاری از سوی این قبیل کاربران می باشد. از سوی دیگر پایین بودن ضریب ایمنی تردد معابر و  وسایل نقلیه موجود در کشور موجب  گشته این دو عامل نیز جز عوامل مهمی باشد که نگاه ها به سمت آنها خیره شده است.در بین آمارهای موجود در سال 95 حدود 70 درصد متوفیان حوادث رانندگی در راههای برون شهری و روستایی کشور جان خود را از دست داده اند که این موضوع نشان از شدت بالای تصادفات در این بخش می باشد.

 

در این میان  نزدیک به یک سوم از مجموع متوفیان حوادث رانندگی برون شهری و روستایی یعنی تعداد 1407 نفر عابرین پیاده (حدود 12 درصد) و 2316 نفر (بالغ بر 20 درصد) موتورسیکلت سوار جان خود را از دست داده اند. آماری که نشان از وخامت وضعیت ایمنی تردد این قبیل کاربران بالاخص در بخش راکبین موتورسیکلت دارد.

 

موتور سیکلتی که استفاده از آن در دهه های اخیر به طور صعودی رشد یافته و همچنان در حال گسترش است، به تبع افزایش روز افزون استفاده از این وسیله ، میزان تولید آن به خصوص در سالهای اخیر نیز روند چشمگیری داشته است و از آنجا که موتور سیکلتها نیز جزیی از جریان ترافیک هستند ، باید همانگونه که به ایمنی سایر کاربران راه توجه می شود  به ایمنی راکبین موتور سیکلت نیز بطور ویژه توجه نمود . زیرا به دلیل آسیب پذیری بیشتر سرنشینان موتور سیکلت نسبت به سرنشینان اتومبیل، این گروه نیازمند توجه بیشتر هستند.

 

اقدامات و برنامه ریزی های خوبی جهت ارتقاء ایمنی راکبین موتور سیکلت توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت پذیرفته اما علیرغم وجود قوانین کافی در کشور متاسفانه به دلیل عدم رعایت آنها از سوی راکبان موتورسیکلت و عدم نظارت و برخورد جدی دستگاه های مسئول همه ساله شاهد تصادفات و بروز خسارتهای جانبی و مالی می باشیم که این موضوع در برخی استانهای کشوربیشتر می باشد.

 

با توجه به موارد ذکر شده در پایان به این نکته اشاره می شود که یقینا‍ً پرداختن به مقوله آمار بالای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشور بالاخص در بخش کاربران اسیب پذیر (موتور سیکلت و عابر پیاده ) نیازمند شناختی صحیح از علل اصلی آن و تمرکز اقدامات بر روی عوامل با بیشترین میزان تاثیر گذاری است. چه بسا پرداختن به سایر عوامل و غفلت از عامل اصلی، نه تنها موجب بهبود وضعیت موجود نخواهد شد، بلکه تعمیق وخامت وضعیت موجود را در پی خواهد داشت و این موضوع بار سنگین جانی و مالی را بر جامعه بر جای می گذارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.