| کد خبر: 132509 |

در پی ادعای خلاف یک عضو شورای شهر تهران منتشر شد:

کمک‌های دولت در حوزه‌های محتلف حمل‌ونقل عمومی شهری

تین نیوز

در پی انتشار ادعای خلاف واقع یک عضو شورای شهر تهران در تاریخ 1396/02/12 در خروجی یکی از خبرگزاری ها با عنوان دولت حتی یک ریال از سهم خود در حمل و نقل عمومی تهران را پرداخت نکرده است کمک های دولت در حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی شهری در توضیحات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تشریح شد.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، متن این توضیحات بدین شرح است:

کمک های دولت هر ساله در چارچوب قانون بودجه سنوانی کشور در بخش‌های مختلف، پس از تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت شاخص های قانونی به شهرداری های مختلف از جمله تهران پرداخت می‌گردد.

 

به‌علاوه مبنای محاسباتی کمک‌های مورد انتظار شهرداری تهران پشتوانه قانونی ندارد و به استناد ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از تکالیف ذاتی شهرداری محسوب می‌گردد.

 

کمک های دولت در حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی شهری به شرح زیر است؛

اتوبوس:

دولت از سال 1390 تا پایان سال 1395 بالغ بر 35 درصد اعتبارات مربوط به یارانه بلیط در بخش اتوبوسرانی شهری را به شهرداری تهران تخصیص داده است. این عدد معادل 1000 میلیارد ریال است. شهرداری‌ها موظفند در راستای اجرای مصوبه شماره 111393 مورخ 1385/09/08 هیأت محترم وزیران اعتبارات دریافتی را با شاخص های تعریف شده در مصوبه فوق به ناوگان فعال اعم از خصوصی – تعاونی و سازمانی اختصاص دهد. این در حالی است که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تاکنون هیچ یارانه‌ای را از این محل به صورت نقدی یا غیر نقدی به فعالین بخش خصوصی پرداخت نکرده است. این موضوع همواره از جانب بهره‌برداران مورد اعتراض بوده است.

 

در اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوای کلان ‌شهرها به شماره 38454/ت53172هـ مورخ 1395/04/02دولت به منظور نوسازی اتوبوس‌های فرسوده تهران و سایر کلان‌شهرها اقدام به ایجاد بستر مناسب جهت نوسازی این ناوگان نموده است. در این طرح شهرداری‌ها می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت های خودروساز از 3500 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 8درصد استفاده نمایند. در صورتیکه اتوبوس های مورد نظر گاز سوز باشند، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، متناسب با کارکرد این ناوگان در بازه زمانی 7 ساله، تا سقف 1500 میلیون ریال یارانه بلاعوض به شهرداری پرداخت می‌نماید.

 

تاکسی:

باتوجه به مستندات پیش گفته بر اساس قانون، وظیفه حمل و نقل در شهر و حومه آن بر عهده شهرداری است. یکی از وظایف شهرداری در این بخش نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌باشد. باتوجه به عدم ورود شهرداری در این بخش شاهد کاهش سطح کیفی ناوگان و در نهایت عدم رضایت‌مندی شهروندان در چند سال گذشته بوده‌ایم. دولت به منظور کمک به نوسازی تاکسی های فرسوده، در بهمن ماه سال 1394 طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را در سراسر کشور به مرحله اجرا درآورد. در این طرح تاکنون 12000 دستگاه از تاکسی های فرسوده شهر تهران با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت200 میلیون ریالی و یارانه 50 میلیون ریالی دولت بابت برگه اسقاط ناوگان فوق نوسازی شده است. انتظار می رود در صورت همکاری شهرداری تا پایان طرح کلیه تاکسی های فرسوده تهران نوسازی شود.

 

مینی بوس و ناوگان بار شهری:

وجود مینی بوس های فرسوده با عمر بیش از 40 سال همواره از جهات مختلف مشکلاتی را برای پایتخت فراهم آورده بود. در سال 1395 دولت در مرحله نخست طرح نوسازی 1000 دستگاه مینی بوس فرسوده شهر تهران را در دستور کار خود قرار داد. در این طرح تاکنون 700 مینی بوس فرسوده نام نویسی کرده اند، که بیش از 450 دستگاه از این ناوگان از رده خارج و مالکین آنها نسبت به دریافت تاکسی اقدام نموده اند.

 

در مرحله دوم طرح مقرر است با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در مصوبه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به شماره 38454/ت53172هـ مورخ 1395/04/02 نسبت به نوسازی 3000 دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران اقدام شود.

 

طرح نوسازی 24هزار دستگاه وانت فرسوده با استفاده از منابع مندرج در مصوبه پیش ‌گفته نیز در آستانه اجرا می‌باشد و انتظار می‌رود در ابتدای خرداد ماه فرایند اجرایی آن آغاز شود.

 

همچنان که در محورهای فوق، برشمرده شد، دولت تدبیر و امید حداکثر همکاری ممکن را با شهرداری تهران و سایر شهرداریها در موضوع حمل و نقل عمومی دنبال کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.