| کد خبر: 131585 |

بدهی دولت به تهرانی‌ها به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید

تین نیوز
 در هفته‌های اخیر و با داغ شدن تنور انتخابات پیش‌رو آمار و ارقام مختلفی درباره عملکرد شهرداری تهران و ارتباطات بین مدیریت شهری و دولت مطرح شد.
 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، یکی از این نکات مورد توجه هر دو طرف، آمار بدهی‌های دولت و شهرداری تهران به یکدیگر بود. این در حالی است که معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران روز گذشته اعلام کرد: بدهی دولت به شهرداری تهران از سوی حسابرس عضو جامعه حسابرسان 18هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون پرداخت نشده و همچنان بدهی‌ها به قوت خود باقی است.

 

قدرت‌الله گودرزی معتقد است که ‌اگر دولت نمی‌خواهد به شهرداری تهران کمک کند و بدهی‌های خود را به شهروندان تهرانی بپردازد بهتر است به جای فرار از واقعیت‌های موجود اقتصادی که امروز در بدنه جامعه به خوبی خود را نشان می‌دهد با مردم صادقانه رفتار کند. وی دراین باره به قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی وعمومی شهرها اشاره کرد و افزود: گفته می‌شود شهرداری تهران از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی است درحالی‌که اسناد بدهی‌های دولت به شهرداری تهران موجود است و اثبات می‌کند که دولت یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شهرداری تهران است.

 

معاون مالی و اقتصاد شهرداری درمورد مساعدت حداکثری دولت با شهرداری گفت: دولت نه‌تنها مساعدتی با شهرداری نداشته بلکه نسبت به پرداخت‌های تکلیفی و قانونی خود نیز عمل نکرده است. وی با طرح این سؤال که چرا دولت مصوبه قانونی مجلس را در مورد اعطای یک میلیارد دلار به شهرداری تهران برای خطوط مترو اجرا نکرده است، افزود:

 

سؤالات دیگری هم مطرح است مثلا اینکه چرا یارانه بلیت اتوبوس و مترو که براساس قانون می‌بایست توسط دولت پرداخت شود را نمی‌دهد؟ چرا سهم دولت در بهسازی بافت فرسوده که الزام قانون است پرداخت نشده است؟ چرا دولت در احداث خطوط مترو که قاعدتا می‌بایست به هر اندازه‌ای که شهرداری هزینه می‌کند دولت نیز بپردازد کمک نمی‌کند؟

 

به گفته گودرزی، شهرداری تهران سالانه هزاران میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو هزینه می‌کند درصورتی که دولت تقریبا پرداختی ندارد و حتی سهم جرایم رانندگی را که از جیب شهروندان تهران پرداخت می‌شود و به استناد قانون باید سهم شهرداری پرداخت شود را نمی‌دهد و ازتمام موارد اشاره شده هربار با ترفندی شانه خالی کرده است. وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: از سوی حسابرسان عضو جامعه حسابرسان ایران موضوع بررسی بدهی دولت تا شهریور95 مشخص شد و مبلغ آن در حدود 14هزار میلیارد تومان به تأیید رسید که با احتساب یک میلیارد دلار مصوبه مجلس از محل حساب ذخیره ارزی، بدهی دولت حدود 18هزار میلیارد تومان است.

 

این درحالی است که در روزهای پایانی سال95، سازمان برنامه و بودجه به وزارت اقتصاد و امور دارایی درمورد 945میلیارد تومان انتشار اوراق صکوک با بازپرداخت دولت به شهرداری تهران ابلاغ کرد اما هر بار به بهانه‌ای معطل ماند. معاون شهردار تهران یکی دیگر از گلایه‌های مدیریت شهری از دولت را کاسته شدن 45درصدی درآمدهای پایدارازمحل ارزش افزوده دانست و گفت: دولت قادر به پرداخت تعهداتش به شهرداری نیست و به شهروندان تهرانی بدهکار است.

 

  • قانون تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها

ماده واحده: درجهت عمل به قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه مصوب1385 و قانون توسعه و حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب1386 و به‌منظور تحقق هدفمند کردن یارانه‌ها دولت مکلف است مبلغ یک میلیارد دلار برای تأمین تجهیزات واحداث خطوط راه‌آهن شهری تهران و حومه مبلغ 700میلیون دلار جهت تأمین تجهیزات واحداث خطوط قطارهای شهری سایر کلانشهرهای دارای طرح مصوب قطارشهری و مبلغ 300میلیون دلار برای اجرایی کردن طرح‌های جامع حمل‌ونقل وترافیک سایر شهرها تا پایان سال1389 از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به‌صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی واجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به‌منظورصدور خدمات مصوب12/12/1375 اختصاص داده در اختیار شهرداری‌های مربوطه قرار دهد.

 

تسهیلات منظور شده به‌عنوان بخشی از سهم 50درصدی دولت تلقی شده و تضمین بازپرداخت 100درصد آن به‌عهده دولت خواهد بود. وزارت اموراقتصادی و دارایی موظف است منابع فوق را در سال1388 یا سال1389 در اختیار شهرداری‌های مربوطه قراردهد. قانون فوق مشتمل برماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست‌ودوم دی‌ماه1388 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/12/1388 با اصلاحاتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد.

 

جدول

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.