| کد خبر: 129711 |

انتخابی بین راه و بیراه

تین نیوز

 لبخند رئیس دولت یازدهم و معاون اول وی در مناظره دوم از جنس آرامش بود که به نظر می‌رسد استراتژی خوبی هم بود. ضمن اینکه مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری اعلام کرد «حسن روحانی نمی‌خواهد در اثر مناظره‌ها، نگرانی و شوکی به جامعه وارد شود.»

 

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، این مناظره اخیر بیشتر حمله به دولت کنونی بود تا پاسخ درست به سوالات و ارائه برنامه‌های دقیق و شفاف که البته امیدواریم مناظره پایانی که جمعه هفته آینده است، مناظره درباره برنامه‌ها باشد نه اتهام‌زنی و بیان ادعاهایی که توان تحقق ندارند. زمانی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دولت تدبیر و امید و نامزد دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌گوید: «من به‌عنوان مدیری که سال‌ها گرم و سرد روزگار در عرصه اقتصاد را چشیده‌ام اعتراف می‌کنم هر چند تلاش زیادی شده، اما هنوز راه درازی باقی مانده است؛ توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم و در مسیر قرار دهیم.»: و یعنی شعار ندادیم، بلکه «انجام دادیم.»

 

شدت اتهام‌ها در مناظره جمعه گذشته به دولت یازدهم آنچنان زیاد بود که همان شب از ده‌ها سازمان و نهاد خطاب به نامزدها جوابیه آمد که اظهارات‌شان نادرست بوده است؛ از وزارت امور خارجه و وزارت علوم گرفته تا بیانیه‌های شخص وزیر راه و شهرسازی و آموزش و پرورش. در این میان اشاره و تاکید بر اظهارنظر جهانگیری هم که در جمع‌بندی سخنان خود گفت خالی از لطف نیست؛ آن هم اینکه به واقع مردم باید بدانند انتخاب این دوره بین بد و بدتر نیست، بلکه بین راه و بیراهه است.

 

اتهامی ناروا

محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم در پاسخ به پرسش فرهنگی خود به درستی نمایان نشد و پاسخ را به سمت دیگری پیش برد. وی پاسخ به پرسش را با مطرح کردن اتهام درباره فرزند یکی از وزیران دولت یازدهم آغاز کرد و گفت: «دیدیم سخنگوی قوه قضاییه درباره یک موضوع مشکوک که مربوط به یکسری کالای قاچاق یا غیرقاچاق و کالاهای غیرضروری بود، اظهارنظر کرد این موضوع مربوط به یکی از وزیران بوده؛ در چنین شرایطی رسیدگی به این پرونده در مدت دو روز انجام و مشخص شد وزیر آموزش و پرورش در این باره دخیل بوده است.

 

قالیباف همچنان ادامه داد: چنین شرایطی باعث نگرانی است فردی که در راس وزارت آموزش و پرورش است و چنین موردی را مرتکب می‌شود، چطور قشر فرهنگی، بازنشستگان فرهنگی و حق‌التدریس‌ها که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، اعتماد کنند؟! »

 

با پایان وقت ۴ دقیقه‌ای نخست قالیباف، حسن روحانی، در مدت زمان ۲ دقیقه‌ایی خود در نقد این اظهارات گفت: ما اگر می‌خواهیم فرهنگ و آموزش جامعه را بالا ببریم باید به زیبایی‌های آن توجه کنیم؛ نخستین زیبایی اخلاق است فرض می‌گیریم فردی تخلف کرده، حال چه کسی باید این موضوع را بگوید؟ آیا آن محکمه است یا نه؛ چطور آقای قالیباف در مصاحبه تلویزیونی پیش از اینکه موضوع معلوم شود به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند؟

 

تفاوت است بین وارداتچی و واردکننده

قالیباف نامزد دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در بخشی از مناظره دوم جمعه گذشته مانند مناظره نخست واردکنندگان را وارداتچی خطاب کرد و گفت: «حتی من معتقدم اگر هم بخشی از این‌ها حل شود، بازهم مشکل مردم حل نمی‌شود چون اشکالات ما در سیستم اجرایی دولت است، این دولت با روش کاری و نگاهی که دارد؛ وقتی از قاچاق کالا و ارز جلوگیری نمی‌شود، وقتی وارداتچی این کار را انجام می‌دهد، وقتی بانک‌های ما سروپا در زد و بند است و به مردم ظلم می‌کنند، اگر امکانی هم بیاید باز همین ۴درصدی‌ها بهره‌مند می‌شوند.»

 

وی همچنین درباره برجام اظهار کرد: «برجام به مرکز واردات اروپایی‌ها به ایران تبدیل شده که ۴درصدی‌ها منفعت آن را بردند و زحمت آن برای مردم ماند.» شهردار تهران که این روزها مدیریت شهری‌اش زیر سوال رفته و شهرآفتاب را زیرآب برده، در مناظره دوم تصریح کرد: یکی از اشکالات امروز ما بر دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین‌الملل نداریم، این کار در وزارتخانه‌های مختلف توزیع شده و اشکال دارد. برنامه مدون ما این است که ما وزارت امورخارجه و تجارت بین‌الملل با اولویت دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان و کشورهای منطقه، داشته باشیم.

 

براساس این گزارش، قالیباف مانند تجربه گذشته‌ای که در ادغام دو وزارتخانه داشتیم، برنامه‌ای را ارائه داد که خبال واهی تلقی می‌شود چون به‌طور قطع نمی‌توان وزارت امور خارجه را همراه با تجارت خارجی در یک مجموعه نهادینه کرد. در دولت یازدهم رایزنان بازرگانی ارتباط خوبی با سفرای ایران در کشورهای مختلف برقرار کردند و در حال توسعه این روابط هستند. ضمن اینکه وزارت امور خارجه کار خود را به خوبی بلد است و می‌داند چگونه در همین مقام به گسترش ارتباط ایران با دنیا و احیای روابط کمک کند.

 

تاریخ مصرف شعارهای انتخابات تمام می‌شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اظهارات این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: روش درستی نیست که فعالان اقتصادی و واردکنندگان قانونی را به عنوان «وارداتچی» خطاب کنیم و اگر قرار باشد کسانی را جزو «زالو صفتان» بدانیم به طور حتم باید کسانی باشند که قاچاق سامان‌یافته انجام می‌دهند.

 

مجیدرضا حریری، با نقد صحبت‌های یکی از نامزدها درباره فعالان اقتصادی و واردکنندگان مبنی بر اینکه «وارداتچی‌ها به اقتصاد ضربه می‌زنند و جزء ۴درصدی‌ها هستند»، تصریح کرد: نامزدهایی که موضوع‌های اقتصادی را دست مایه اهداف سیاسی‌شان قرار می‌دهند باید فکر کنند تاریخ مصرف شعارهای انتخابات تمام می‌شود و باید اقتصاد کشور سرو سامان داشته باشد.

 

وی به ایسنا افزود: تقسیم‌بندی مردم به دو گروه دارا و ندار، موضوعی است که پیامدهای آن در اقتصاد مشخص خواهد شد. در یک دهه اخیر به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم رفتار اقتصادی مبتنی بر رانت ایجاد شد و کسانی با شعارهای فقر در مقابل غنا و تقسیم پول نفت سر سفره مردم سرکار آمدند، اما کار را به آنجا رساندند که فساد اقتصادی و مالی نهادینه شد و طبقه‌ای از نوکسیه‌ها ایجاد شد که رفتار رانت‌خواری را شکل دادند و نتیجه آن این شد که عموم مردم نسبت به گذشته فقیرتر شدند.

 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: تمام آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد مردم نسبت به یکی، دو دهه اخیر قدرت خریدشان پایین‌تر آمده است.

 

این فقر نتیجه همان شکل نگاه به اقتصاد است که با شعارهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی و به دلیل امیال سیاسی به اقتصاد وارد شد. مردم مقصر این فقر نبودند، مقصر سیاسیونی هستند که این نگاه را به اقتصاد داشتند. وی اضافه کرد: اکنون برخی این فقر مردم را به عنوان دستاویزی برای سوءاستفاده قرار داده‌اند و شعارهای سیاسی‌شان را در فضای دارا و ندار می‌برند نتیجه این می‌شود که وضعیت اقتصاد به طور قطع از امروز بدتر خواهد شد.

 

کسی که نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود باید شأن این مقام را درک و حفظ کند. از زمانی که جمهوریت در کشور حاکم شد روسای جمهور زیادی داشتیم، از زمان ریاست‌جمهوری رهبر معظم انقلاب و بعد از آن به یاد داریم که همیشه ادبیات محترمانه‌ای به‌کار برده می‌شد که در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم بوده است. اما از زمانی که دولت‌های نهم و دهم سر کار آمد نوعی ادبیات عوام‌فریبانه و خارج از شأن و منزلت رئیس‌جمهوری شکل گرفت و طرفدار پیدا کرد.

 

حریری تصریح کرد: اینکه یک نامزد انتخاباتی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود بخشی از فعالان اقتصادی را که به امر واردات مشغول هستند به‌عنوان «وارداتچی» خطاب کند، اصلا درست نیست و مثل این می‌ماند که شهردار را شهردارچی صدا کنند؛ این کار اصلا روش خوبی نیست، چون باید احترام همه را نگه داشت.

 

رئیس پیشین کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی آمارهای وارداتی عنوان کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد بیش از ۸۵درصد واردات ما مستقیم به خطوط تولید می‌رود، به این معنی که حداکثر ۱۵درصد از واردات ما کالاهای مصرفی هستند که در میان آنها هم کمتر از ۱۰درصد کل واردات‌مان شامل واردات کالاهای ساخته شده است؛ در نتیجه نمی‌توانیم از واردکنندگان قانونی به‌عنوان کسانی که «زالو صفت» هستند، نام ببریم.

 

وی افزود: بهتر است به این فکر کنیم در مقابل ۵میلیارد دلار واردات کالای ساخته شده، حدود ۱۵میلیارد دلار کالای قاچاق وارد می‌شود. اگر قرار است کسانی را به قول دوستان جزء زالوصفتان قرار دهیم باید آنها عواملی باشند که قاچاق سامان‌یافته را شکل می‌دهند. آنها به طور قطع فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار نیستند آنها کسانی هستند که پشتوانه‌های سیاسی و قدرت‌های سیاسی لازم را برای این عمل غیرقانونی دارند، پس باید فساد اقتصادی را نشانه گرفت و نه فعالیت اقتصادی مثل واردات و صادرات را.

 

مردم فریب شعارهای آبکی را نخورند

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین‌اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی سوءاستفاده ابزاری از انتخابات می‌کنند تا برای خود رای جمع کنند، اظهار کرد: سخنانی درباره بخش‌های مختلف اقتصادی شده که گاه ادعای محض و نادرست است یکی از آنها میزان ایجاد اشتغالزایی و دیگری هم افزایش یارانه‌ها بود که البته رئیس رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این باره موضع خود را اعلام کرد.

 

محمود تولایی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با اشاره به صحبت‌هایی که با رئیس کل گمرک داشت، اظهار کرد: آقای کرباسیان گفتند از اتهامات یکی از نامزدهایی که درباره قاچاق ادعاهایی ارائه کردند، به دادگستری شکایت خواهند برد. وی ادامه داد: باید بپذیریم برخی برای انتخابات کار انتخاباتی می‌کنند و برای جذب رای تلاش بسیاری می‌کنند حتی اگر دروغ باشد؛ اما مردم نباید با شعارهای بی‌پایه و اساس و وعده‌های پوچ دنبال حرف‌های بی‌ربط بروند.

 

رئیس اتاق بازرگانی کاشان درباره عملکرد دولت تدبیر وامید گفت: وزارت کار در بحث اشتغال هرچند می‌توانست بهتر از این فعالیت کند، اما به هر حال عملکرد دولت را هم در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از مهار تورم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

تولایی افزود: مردم این روزها باید هوشمندانه فکر کنند تا انتخاب خوبی هم داشته باشند نه اینکه با گله و گلایه دیگران و اظهار نظرهای بیهوده به نفع یا علیه کسی تحت‌تاثیر قرار گیرند. منتظریم این هفته تمام شود و منتخب مردم بعد از انتخاب شدن برنامه‌های واقعی خود را ارائه دهد.

 

وارداتی که قانونی بود

معاون حقوقی گمرک تهران نیز درباره یک محموله پوشاک که در روزهای گذشته به ظن قاچاق توقیف و خبرساز شده بود و یکی از نامزدهای انتخاباتی نیز بیهوده بر آن دست گذاشت و استفاده ابزاری از آن کرد، گفت: پرونده مورد نظر با دقت بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد ورود آن در یک فرآیند قانونی انجام شده است.

 

وحید خدرویسی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده از طریق سامانه جامع گمرکی و براساس پروانه گمرکی که در اختیار متقاضی بوده درستی قانونی بودن و طی کردن مراحل گمرکی تایید شد که کالاهای موجود در انبار وی به لحاظ تعداد، نوع، نشان و شماره بسته‌بندی کالا با آنچه در گمرک اظهار شده مطابقت دارد؛ بنابراین مشمول قاچاق نخواهد بود.

 

وی با تاکید براینکه در این پرونده حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شده، ادامه داد: این محموله پوشاک در دو کوتاژ به شماره‌های ۲۱۸۱۹۲۷۷ و۲۱۲۰۰۰۰۹ به گمرک اظهار شده است. نکته دیگر اینکه با الکترونیکی شدن صدور پروانه‌های گمرکی احتمال جعل و سوءاستفاده از اسناد گمرکی وجود نداشت و تمام این فرآیندها به روش الکترونیکی انجام می‌شود. براساس این گزارش، شرکت مورد نظر، نماینده انحصاری محصولات پوشاک پریناتال ایتالیا با مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است و زمانی که شخصی این چنین نمایندگی داشته باشد نمی‌تواند قاچاق کند.

 

 ضمن اینکه نباید فراموش کرد اگر استعلام این محموله مانند گذشته به طور دستی انجام می‌شود تا صحت و سقم اسناد کاغذی آن بررسی و قاچاق یا غیرقاچاق بودن آن تعیین تکلیف شود؛ حداقل یک ماه زمان می‌برد و در این فاصله زمانی آبرو و حیثیت افراد مورد هجمه برخی رسانه‌ها قرار می‌گرفت؛ اما به هر حال ماه هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.