| کد خبر: 129173 |

مناظره برای برد اخلاق انتخاباتی خواست مردم است

تین نیوز

مناظرات را باید به یک الگویی از جدل احسن و رقابت سالم برای جامعه تبدیل کنیم و از آنجا که مناظره ها در معرض دید میلیون ها نفر از مردم داخل و خارج از ایران قرار دارد، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید تلاش کنند، ضمن امید دادن به جامعه و مردم نسبت به آینده از پرخاشگری هایی که موجب نگرانی آحاد مردم و سوءاستفاده دشمن می شود، پرهیز کنند.

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ مناظره نوعی گفت وگوی علمی به هدف شناخت آراء و انظار دیگری است، در این گفت وگوهای سامان یافته  و هدفمند، هر طرف می کوشد تا براساس روش پرسش و پاسخ، افکار دیگری را شناسایی و با نقد آن، درستی و نادرستی فکر و نظری را ارائه دهد و موجبات تغییر و تبدیل نگرش و بینش طرف مقابل و یا شنوندگان را فراهم آورد.

 

این شیوه به آدمی کمک می کند تا درک درست و متقابلی از آراء و تفکر دیگران داشته باشد و در یک جلسه صریح، با گفت وگو، نظریه های خود و دیگری را در ترازوی نقد مستقیم بگذارد و نقاط مثبت و منفی آن را به دست آورد.

 

البته گفت وگوها و مناظره ها می تواند به اشکال گوناگون و روش های مختلف انجام گیرد. به این معنا که گاه گفت و گوها به شکل جدلی انجام می شود که هدف از آن تنها چیرگی بطرف دیگر گفت وگو است که از آن به جدل مذموم و ناپسند و باطل نیز یاد می شود. در این روش از جدل و گفت وگو، هریک از طرفین می کوشند تا با دست یابی به نقاط ضعف افکار و آرای دیگر و نیز بزرگ نمایی و گاه حتی هوچی گری، طرف دیگر را به چالش بکشانند و او را در حالت انفعالی قرار دهند.

 

گفت وگو اگر بر پایه مبانی و اصول مشترکی پی ریزی شود می تواند حکیمانه و هدفمند باشد و قابلیت توصیه و سفارش برای تغییر در پایان گفت وگو نیز فراهم گردد؛ زیرا اگر طرفین گفت وگو بر پایه اصول و مبانی مشترکی گفت وگوها را آغاز و پی گیری نمایند، می توانند گفت وگویی منظم و دقیق را ترتیب دهند که هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف نظریه و آراء و افکار یک دیگر، دست یابی به نقاط مشترک دیگر برای افزایش ارتباطات منطقی و انسانی، تصحیح و اصلاح فکر و روش و مانند آن، رسیدن به هدف و مقصود از گفت وگو و مناظره و در نهایت پذیرش توصیه ها و سفارش های یک دیگر برای بهبود وضعیت فکری و رفتاری باشد

 

در هر گفت وگوی منطقی و انسانی که به هدف تفاهم، ارتباط بیش تر و انتقال دانش ها صورت می گیرد، مولفه هایی چون تحلیل درست، تبیین کامل و توصیه در چارچوب تحلیل ها و تبیین ها، امری پسندیده است.

 

بنابراین طرفین مناظره های منطقی، حکیمانه و به هدف دست یابی به یکی از اهداف تفاهمی، ارتباطی و انتقال دانش ها، در برابر هم قرار می گیرند و به تبیین و تحلیل افکار و آرای یک دیگر می پردازند و در نهایت به توصیه ها و نتایج گفت وگو پای بند می شوند و براساس آن، حرکت خویش را ادامه می دهند.

 

آیه ۴۶ سوره عنکبوت تبیین می کند که چنین جدال احسن و خردمندانه ای با برخی از انسان ها و گروه ها امکان پذیر نیست. از جمله کسانی که نمی توان با آنان به مناظره و گفت وگوی نیک و خردمندانه پرداخت انسان های ظالمی هستند که از جاده حق و حقیقت بیرون رفته و بی منطق نسبت به هر چیزی ستیز می کنند؛ زیرا این افراد پیش از گفت وگو و مناظره، خود را در موضعی قرار می دهند که به نتایج و توصیه های پایانی مناظره پای بند نیستند.

 

انتظار مردم از کاندیداها در مناظرات نقد منصفانه است

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوره های مختلف در مورد مناظره های انتخاباتی داشتند، انتظار مردم از نامزدهای ریاست جمهوری این است که در مناظره ها با موضوعات مشخص سعی کنند وقت خود به ارایه برنامه ها  و اهداف خود اختصاص دهند.

 

همچنین در صورتی که نقدی نسبت به دیدگاه ها و نظرات دیگر نامزدها دارند آن را با اسناد و مدارک کامل و اقناع کننده ارایه دهند تا قضاوت برای مردم امکان پذیر باشد، چرا که رعایت اخلاق و پرهیز از تهمت و افترا و بیان مطالب غیرواقعی در مناظره ها و تبلیغات می تواند برای جامعه الگو و سرمشقی از راستی و درستی نامزدها در حوزه عمل باشد.

 

مناظرات را باید به یک الگویی از جدل احسن و رقابت سالم برای جامعه تبدیل کنیم و از آنجا که مناظره ها در معرض دید میلیون ها نفر از مردم داخل و خارج از ایران قرار دارد، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید تلاش کنند، ضمن امید دادن به جامعه و مردم نسبت به آینده از پرخاشگری هایی که موجب نگرانی آحاد مردم و سوءاستفاده دشمن می شود، پرهیز کنند.

 

آنچه که در مناظرات تلویزیونی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مورد انتظار مردم است، اینکه باید تلاش کنند کارآمدی خودشان را نسبت به دیگران اثبات کنند و مسائل اصلی کشور همچون حل معضل بیکاری، تولید و اشتغال بررسی و محور باشد.

 

یکی دیگر از موارد بسیار مهم و مورد تاکید افکار عمومی این است که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید از دادن وعده های توخالی و بدون پشتوانه پرهیز و به نقد سازنده بپردازند.

 

 خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمانیدگان مجلس شورای اسلامی به ارزیابی برنامه مناظره های انتخاباتی در سیمای جمهوری اسلامی پرداخته است.

 

 

سطح مناظره های انتخاباتی باید در شان انتخابات ریاست جمهوری باشد

محسن کوهکن ریزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری اظهار داشت: بر اساس تجربه مناظره های سال های گذشته انتظار می رفت در نخستین مناظره انتخاباتی، دواطلبین، ابتدا برنامه های خود را ارائه کنند و سپس به نقد برنامه های یکدیگر بپردازند.

 

نماینده مردم لنجان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته زمانی که در بین کاندیداها فردی که چهارسال مسئولیت دولت را برعهده دارد، شرایط متفاوتی خواهدداشت چرا که داوطلبان دیگر می توانند هم برنامه های آتی او را نقد کنند و هم نگاهی به عملکرد چهارساله او داشته باشند.

 

وی گفت: اما نکته اینجاست که نقد عملکرد یا نقد برنامه ها باید در چارچوب مسائل اخلاقی و کاملا محترمانه باشد و از سوی دیگر مناظره انتخاباتی باید در تراز انتخابات ریاست جمهوری باشد، نه اینکه چنین برداشت شود که مناظره ها ساختگی و بی اثر است.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید مطالبی در مناظره ها مطرح شود که در تراز ریاست جمهوری باشد، اظهار داشت: عنوان کردن یک عملکرد بد از شهرداری یا ریاست جمهور در شأن مقام ریاست جمهوری نیست، البته کاندیداها می توانند برای استدلال انتقادشان نمونه ای از عملکرد برای مستند بودن نقدشان ارائه دهند اما اینکه عبارت های نادرستی به کار گرفته شود، ایراد دارد.

 

کوهکن با بیان اینکه از جو نخستین مناظره انتخاباتی سال 96 افسوس خورده است، عنوان کرد: با چالسی بودن مناظره های مخالف نیستم اما این چالش باید منطقی و مستند باشد، مناظره مرحوم عسکراولادی و حسین شریعتمداری نمونه مناظره پر چالش، جدی و در چارچوب اخلاق بود که هیچکس نگفت این مناظره ساختگی است.

 

وی با بیان اینکه برخی عبارت ها دور از شأن مناظره انتخابات ریاست جمهوری بود، اظهار داشت: برخی تصور می کنند با اینجا فضای هیجانی می توانند طرفداران داغ و تند خود را راضی نگهدارند اما اکثریت جامعه چنین فضایی را نمی پسندند بلکه میخواهند عدله هایی بشنوند تا بر اساس آن بدانند کدام کاندیدا بیشترین بازدهی را خواهدداشت.

 

این نماینده تاکید کرد: قطعا هیچکدام از کاندیداها نمی توانند معجزه کنند و یک شبه همه مسائل کشور نمی شود اما در نهایت مردم می خواهند بعد از اتمام مناظره ها به داوطلبان نمره دهند و براساس قدرت ابتکار و توانمندی اجرایی یکی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

 

کوهکن افزود: نخستین مناظره انتخاباتی اقتصادی بود و اگر با همین شیوه مناظره های سیاسی برگزار شود  فضا و جو مناسبی ایجاد نخواهد شود و آقایان صحبت هایی غلط و بی ربطی در خصوص برجام مطرح خواهند کرد، به طور مثال گفته می شود اگر برجام نبود جنگ می شد یا اینکه برجام مملکت را به خاک سیاه کشانده که هر دو صحبت نادست است.

 

وی گفت: مردم از کسانی که افرادی که خود را در تراز ریاست جمهوری می بینند، انتظار دارند فضای مناظره ها را به سمتی نکشانند که مطالبات مردم در آن مطرح نشود.

 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: مناظره های انتخاباتی باید در سطح بالاتری برگزار شود نباید به سمت و سویی بریم که مردم و کارشناسان به قضاوت نادرستی از کاندیداها برسند.

 

اخلاق سیاسی در مناظره های انتخاباتی بیشتر رعایت شود

علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص مناظره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برگزاری مناظره های انتخاباتی یکی از راه های ایجاد شور انتخاباتی و حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است بنابراین به این لحاظ برگزاری مناظره های اقدام ارزشمندی است.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: قاعدتا در مناظره های، داوطلبین باید چارچوب های اخلاقی را رعایت کنند تا حریم ها حفظ شود.

 

وی تاکید کرد: با این حال این سطح از چالش در اولین مناظره طبیعی است با این حال رعایت اخلاق سیاسی باید مدنظر کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گیرد.

 

بروجردی با بیان اینکه این مناظره را باید با مناظره کشورهای دیگر مقایسه کرد، اظهار داشت: کشورهای دیگر که در سطح ایران آزادی دارند مناظره های انتخاباتی پر چالشی دارند، با این مقایسه مشخص می شود مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری اشکال اساسی ندارد اما باید رعایت اصول بیشتر انجام شود.

 

 

مناظره های انتخاباتی فضای رقابتی بگیرد نه چالشی

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری را ارزیابی کرد و گفت: در ابتدا باید به سازمان صدا و سیما برای برگزاری مناظره های انتخاباتی تبریک گفت، این کار از جمله بهترین تصمیماتی برای شور انتخاباتی بود.

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بعد از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی، فضای کشور رنگ و بوی انتخاباتی گرفت و فارغ از شکل و جوی که دراین مناظره به وجود آمد صحبت هایی مناسبی در خصوص مسائل اجتماعی و اساسی جامعه عنوان شد.

 

وی گفت: برخی کاندیداها که نام آنها را نمی آورم، انتقادات را با ملاحظه پاسخ می دادند و در مناظره به قید و بندهای محتوای سوال پایبند بودند اما در برخی موارد شاهد شکل گیری فضای چالشی بودیم که این فضا بیشتر بین قالیباف، روحانی و جهانگیری شکل گرفت در عوض باقی کاندیداها در مسیر رقابت حرکت کردند.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید از فضای جدی مقابله ای فاصله گرفت، اظهار داشت: انتظار می رود در مناظره های بعدی فضای رقابتی بر جنبه چالشی سنگینی کند چرا که فضای چالشی ممکن است عاملی شود تا کاندیداها از اخلاق سیاسی عبور کنند.

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه کاندیداها کارنامه کاری و برنامه آتی خود را ارائه دهند، ادامه داد: هفته آینده مناظره اقتصادی در پیش خواهد بود و نیاز داریم انتقادات و دفاعیات بر اساس اعداد و ارقام باشد بنابراین لازم است دستگاه های مستقل آمار واقعی در اختیار مجری برنامه بگذارد تا صحت و سقم اطلاعات ارائه شده به اطلاع مردم برسد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از سوی دیگر قضاوت سخنان کاندیداها در مباحث اقتصادی، برنامه پنجم توسعه کل کشور باشد و مشخص شود تا کنون چه کارهایی انجام شده  و چه اقداماتی باید انجام شود.



 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.