| کد خبر: 128073 |

پیش‎شرط استقرار بزرگراه الکترونیکی دریایی در خلیج فارس

تین نیوز

تین‌نیوز| رئیس کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، گام نخست برای استقرار سامانه بزرگراه الکترونیکی دریایی را طرح موضوع در سازمان بین‎المللی دریانوردی دانست و گفت: برای استقرار این سامانه باید ابتدا بویه‌گذاری شود.

 

به گزارش مارین‌تایمز، حسن تیمورتاش با اشاره به ضرورت استقرار سامانه بزرگراه الکترونیکی دریایی در خلیج فارس، اظهار داشت: منطقه دریایی خلیج فارس یکی از مناطق پر تردد و با خطرهای بالقوه دریایی است، به همین دلیل لزوم توجه به تردد ایمن کشتی‌ها در اولویت است.

 

وی افزود: با توجه به وجود سکوهای نفتی متعدد در خلیج فارس، وجود بزرگراه دریایی برای تفکیک کشتی‌های ورودی و خروجی در خلیج فارس و تنگه هرمز، یک ضرورت است.

 

تیمورتاش، با بیان اینکه ایجاد مسیر حرکت برای کشتی‌ها از بروز تصادفات دریایی جلوگیری می‌کند،افزود: بزرگراه الکترونیکی به دست‌اندرکاران حوزه دریا این امکان را می‌دهد تا علاوه بر تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در بخش حفاظت از محیط زیست نیز نقش موثر داشته باشند

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ایجاد بزرگراه دریایی، نظارت بر ناوبری شناورهایی که در منطقه خلیج فارس تردد دارند، ادامه داد: با استقرار این سامانه تردد کلیه کشتی‌ها در یک شاهراه  الکترونیکی انجام می‌شود، به طوری که با نزدیک شدن به محدوده خطر، سیسیم هشدار به فرمانده کشتی اعلام خطر می‌کند از سوی دیگر در این بزرگراه کاپیتان  می تواند با اطمینان کامل به هدایت کشتی ادامه دهد زیرا به هیچ وجه شناورهای ماهیگیری یا سایر شناورهای کوچک در این مسیر تردد نخواهد داشت.

 

این کارشناس دریایی، با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌‌های علمی، تخصصی و فنی داخلی در فرآیند ایجاد بزرگراه الکترونیکی دریایی، گفت: گام نخست برای استقرار بزرگراه دریایی، طرح موضوع در سازمان  بین المللی دریانوردی است به‌طوریکه پس از ارائه پروپزال و طر مربوطه  در  این سازمان ، با هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس، مراحل استقرار بزرگراه دریایی آغاز می‌شود.

 

تیمورتاش، درباره نحوه استقرار این سامانه، گفت: برای استقرار سامانه بزرگراه الکترونیکی دریایی باید ابتدا بویه‌گذاری انجام شود، پس از آن با کمک سیستم رادار الکترونیک، کشتی‌ها کنترل خواهند شد.

 

رئیس کارگروه دریایی اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: در صورت موفقیت در استقرار بزرگراه الکترونیکی در  آینده می‌توانیم از آن همچون کانال های سوئز و پاناما،درآمدزایی کنیم، به طوریکه می‌توانیم بابت عوارضی که از کشتی‌ها دریافت می‌کنیم، یک منبع اصلی درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.