| کد خبر: 12599 |

وقت‌هایی که در صف سوخت هدر می‌رودبحران کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت

تین نیوز |  کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران، موجب شده دقایق زیادی از وقت دارندگان خودروها در صف جایگاه‌های عرضه بنزین و گاز تلف شود.
پس از آغاز سهمیه بندی بنزین در سال 1386 و افزایش تمایل مردم به گازسوز کردن خودروها، تازه مسوولان به ضرورت افزایش تعداد جایگاههای عرضه گاز طبیعی پی بردند و همانند بسیاری از موارد مشابه، بدون فراهم شدن زیرساختها، تصمیمات تازه ای اتخاذ شده بود که به غیر از افزایش دردسرهای مردم، تاثیر دیگری نداشت. با افزایش تعداد خودروهای گازسوز، اندک اندک تعداد جایگاه‌های عرضه سی ان جی در سراسر کشور نیز افزایش یافت اما به مرور زمان، تب گاز سوز کردن خودروها یا خرید خودروهای دوگانه سوز، فروکش کرد و میزان استفاده از بنزین نیز بار دیگر سیر صعودی پیدا کرد. هم اکنون مروری بر وضعیت عرضه سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین و گاز در سراسر کشور، نشان می‌دهد که با توجه به آمارهای بین‌المللی، با کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور مواجه هستیم. مطابق آمار مرکز پژوهشهای مجلس، تعداد جایگاه‌های تک‌منظوره بنزین 120 باب، دومنظوره بنزین و نفت گاز 2000 باب و تک‌منظوره نفت گاز 45 باب است. همچنین تعداد جایگاه‌های تک‌منظوره CNG هم 1200 باب و سه‌منظوره بنزین، نفت گاز و CNG نیز 750 باب است. کل خودروهای کشور 15.8میلیون دستگاه است که 15 میلیون آن بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز هستند و 800 هزار دستگاه از آن‌ها نفت گاز مصرف می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد حدود 3.6 میلیون خودرو CNG سوز در کشور وجود دارد. هم اکنون در ایران به ازای هر پنج هزار خودرو بنزین و گازوئیل سوز یک جایگاه سوخت و به ازای هر 1600 خودرو گازسوز یک جایگاه سی.ان.جی وجود دارد که مدت انتظار برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت را افزایش داده است. این درحالیست که مثلا در ترکیه به ازای هر 900 خودرو یک جایگاه عرضه سوخت و در کشور آرژانتین که تعداد خودروها در آن تقریبا به اندازه ایران است به ازای هر 2800 خودرو بنزینی و گازوییلی یک جایگاه سوخت و به ازای هر هزار خودروی گازسوز یک باب جایگاه سی.ان.جی ساخته شده است. اما آنچه کمبود جایگاهای عرضه سوخت را جدی تر می‌کند، عدم پراکندگی مناسب آن در کشور است بطوریکه شهر تهران با کمبود جدی جایگاه‌ها مواجه است. مدت زمان معطلی در جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران که از تراکم جمعیت به مراتب بیشتری برخوردار است بسیار زیاد است؛ به طوریکه میزان انتظار برای دریافت سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین 15 دقیقه و در جایگاه‌های سی.ان.جی میانگین 50 دقیقه است.
 
کمبود زمین برای ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت از جمله عوامل کمبود جایگاه‌ها در تهران است که وزارت نفت به تازگی برای رفع این مشکل، روی به ساخت جایگاه‌های کوچک آورده است. اما به هرحال برای مردم کشوری که دارای منابع غنی نفت و گاز است، قابل پذیرش نیست که مدت زمان زیادی از وقت خود را در جایگاه‌های عرضه سوخت تلف کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.