| کد خبر: 10527 |

از صدور بخشنامه‎های خلق‌الساعه تا اتهام قاچاق

◄ مشکلات گمرک بر سر راه ترانزیت / حدود ۴۰ شرکت حمل و نقل درگیر پرونده قاچاق هستند

تین نیوز | بررسی مشکلات گمرکی موجود در حوزه ترانزیت، محور اصلی مباحثات بیستمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران بود.

به گزارش تین نیوز، غلامحسین امیری، در بیستمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، در بیان برخی مشکلات و مسائل گمرکی حوزه ترانزیت، اظهار کرد: ایران 21 مرز زمینی و 12 مرز دریایی دارد که به دلایل مختلف، مشکلات متعدد گمرکی در این مرزها، متوجه ترانزیت کنندگان است.

این عضو کمیسیون افزود: مسئله تسویه بیمه نامه های کالاهای ترانزیتی از جمله این مشکلات است، علیرغم ماده 106 آیین نامه اجرایی امور گمرکی که می گوید «پس از تحویل کالا به گمرک مقصد و خروج محموله از قلمرو گمرک، باید بلافاصله مراتب به گمرک اعلام و با کانتینر، تسویه شود»، متاسفانه واژه "بلافاصله" از سه ماه تا بی نهایت، در کشور ما طول می کشد.

امیری با بیان این که «در گمرک، نظامی وجود ندارد که بلافاصله این تسویه را انجام دهد» گفت: استدعای ما از گمرک این است که مطابق مواد قانونی موجود، تسویه بیمه نامه های ترانزیتی را انجام دهد.

وی در ادامه به مشکل موجود در زمینه تسویه تعهد شرکت های حمل و نقل بین المللی در حوزه وسایل نقلیه خارجی، اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون، وسایل نقلیه خارجی که وارد کشور می شوند باید تحت نظارت، دوباره خارج شوند، در حال حاضر سر مرز، این تعهد گرفته می شود اما نظارتی روی خروج وسیله نیست و ممکن است وسیله نقلیه ای که از یک گمرک وارد شده، از گمرک دیگری خارج شود و گمرک اولی، اعلام کند که این وسیله خارج نشده و در کشور مانده که این به معنای قاچاق است و به این خاطر این وضعیت پیش می آید که گمرک ها با هم ارتباط ندارند.

این عضو کمیسیون ادامه داد: در اثر همین وضعیت، در حال حاضر حدود 40 شرکت حمل و نقل درگیر پرونده قاچاق در دادگاه هستند.

امیری در بیان دیگر مشکلات گمرک در حوزه ترانزیت، اظهار کرد: سیستم مکانیزه گمرک در اغلب موارد قطع است که این نیز، توقف در کار ایجاد می کند. از سوی دیگر علاوه بر بخشنامه های خلق الساعه ستاد مرکزی، مقامات محلی (روسای گمرک) نیز بخشنامه های خودشان را صادر می کنند.

وی همچنین کمبود نیروی متخصص ترانزیتی، چه در ستاد و چه در گمرکات، کم بودن ساعت کار گمرکات و 24 ساعته نبودن آنها و نیز کمبود امکانات رفاهی و معیشتی پرسنل گمرکات را از دیگر مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز، در ادامه این جلسه، محمد عیقرلو گفت: یکی از راه هایی که اداره ترانزیت بتواند به امور خود برسد و مشکلاتش را کم کند، این است که برخی از اختیارات خود را به استان ها بدهد، مانند کاری که در سازمان راهداری صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر برای تمام امور باید به اداره ترانزیت گمرک مراجعه شود در حالی که با سپردن اختیاراتی به استان ها، امور پرسنل و نیز مراجعان، تسهیل خواهد شد.

مشکل صادرات قیر به صورت فله؛ مشتری هست، امکانات حمل نیست
این عضو کمیسیون همچنین به انتقاد از وضعیت حمل و صادرات قیر در کشورمان پرداخت و گفت: برای حمل و صادرات قیر، چه به صورت فله، چه توسط ریل، چه جاده و چه دریا، امکانات کافی وجود ندارد، در حالی که بازار مناسبی برای قیر ایران در ترکیه وجود دارد و موجودی قیر نیز داریم اما امکان حملش را نداریم.

به گفته عیقرلو، به دلیل این که حمل قیر با بشکه، برای مصرف کنندگان گران تمام می شود (چون باید قیر را گرم کنند که این کار، مصرف انرژی را بالا می برد) طرفدار ندارد، هرچند امکانات حمل قیر با بشکه در ایران وجود دارد.

مسعود دانشمند در همین رابطه اظهار کرد: ما کشتی هایی داریم که قیر را به صورت فله حمل کنند اما به اندازه کافی نیستند، چون بعد از تحویل قیر، باید خالی برگردند و به همین دلیل، کرایه هایشان افزایش پیدا می کند و چون خریدار، این را می داند، قیمت ارزان از ما می خواهد اما ایران می خواهد گران تر بفروشد، بنابراین بازار قیر فله هست اما توافق درباره قیمت وجود ندارد.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان قیر ما بپذیرند که قیمت بشکه و هزینه های بشکه را رها کنند و قیمت مناسب تری ارائه کنند، بازار قیر ایران تعدیل و برای مشتری، جذاب می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.