◄ آشنایی با امنیت پرواز در ایران
تیننیوز| آنچه که از واژه اخلال در امنیت پرواز، ابتدا به ذهن متبادر میشود ایجاد هر گونه اخلال و خدشهای در امنیت پرواز است، به این ترتیب تمامی جرایمی که امنیت پرواز هواپیما را برهم می زند اخلال در امنیت پرواز تلقی میشوند.
به گزارش تیننیوز، استفاده از علایم تقلبی هوایی گرفته تا هواپیما ربایی، ایجاد مانع برای هواپیما، خرابکاری در فرودگاه و تاسیسات وابسته به آن، تخریب هواپیما، بمب گذاری در هواپیما، کشیدن اسلحه در هواپیما و یا گروگان گرفتن خدمه پرواز و حتی حمل یک وسیله الکتریکی که سیستم ناوبری هوایی را مختل می کند، همگی باعث میشوند که امنیت جانی مسافران و خدمه پرواز و نیز افرادی روی زمین به خطر افتد.
اخلال در امنیت پرواز به معنای اعم کلمه یعنی هرگونه عملی که امنیت پرواز را به هم بریزد. اما اخلال در امنیت پرواز به معنای اخص کلمه خود جرمی است مجزا که برای تحقق آن شرایطی خاص لازم است.
اولین هواپیماربایی در ایران در تاریخ 1349/3/31 به وقوع پیوست که سه نفر ایرانی یک هواپیمای جت مسافربری، هواپیمای ملی ایران را با تهدید مسلحانه ربوده و آن را به عراق بردند و دولت عراق به آنها پناهندگی سیاسی داد. و دومین آنها در شهریور ماه 1349 و سومین هواپیماربایی در دی ماه 1349 صورت گرفت.
پس از پیروزی انقلاب هواپیماربایی از ایران در سال 58، 62، 63، 64، 65، 68 تکرار شد و آخرین هواپیماربایی در سال 1374 اتفاق افتاد که مسیر تهران – کیش را طّی میکرد که توسط یکی از خدمههای هواپیما ربوده شد و در فلسطین اشغالی نشست.
گارد امنیت پرواز از سال 1350 در ایران شروع به كار كرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی این ماموریت توسط حراست شركتهای هواپیمایی، یگان ویژه تكاوران و... انجام میشد. از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنیت پرواز در ایران نداشتهایم، لیكن با توجه به اینكه كشور در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی درگیر مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی بود، دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپای ایران اسلامی اقدام به ربایش چندین فروند هواپیمای فاقد گارد امنیت پرواز كرده و باعث پایین آمدن ضریب امنیتی در پروازها به واسطه انجام مداخلات غیرقانونی
شدند.
بدین ترتیب و با توجه به وظیفه تصریح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قانون اساسی مبنی بر پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن این ماموریت حساس و خطیر نیز با فرمان تاریخی حضرت امامخمینی(ره) «مبنی بر تشكیل سپاه حفاظت هواپیمایی» به سپاه محول گردید.
پس از اینكه حضرت امامخمینی(ره) دستور استقرار سپاه در فرودگاهها را صادر نموده، سپاه برای برقراری حفاظت از فرودگاهها و امنیت پروازها وارد عمل شد. پس از گذشت چهار سال از صدور فرمان سال 63 حضرت امامخمینی(ره) و بروز مشكلات و درخواست فرمانده محترم وقت سپاه، بار دیگر در اول دیماه سال 67 معظم له فرمانی صادر كردند و در آن از زحمات ارزشمند سپاه در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان تشكر نمودند. این روند پس از ارتحال امام و با تایید و تاكید مقام معظم رهبری ادامه یافت.
امنیت خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران از چنان جایگاهی در جهان برخوردار است كه برخی از كشورها در دنیا به ما لقب گارد آهنین داده اند.
آسمان ایران یکی از امنترین آسمانها است و از نظر ایکائو، ایران یکی از کشورهای تاپ در حوزه هوانوردی است.
به گزارش تیننیوز، بزرگترین و خبرسازترین هواپیماربایی در 11 سپتامبر 2001 میلادی (20 شهریور 1380) صورت گرفت؛ در ساعت 8:45 هواپیمای جت به برج جنوبی، برجهای دو قلوی مرکز تجارب جهانی در نیویورک برخورد و دومین هواپیما ساعت 9:5 صبح به برج شمالی برخورد می کند و سومین هواپیما در ساعت 9:45 صبح به ساختمان پنتاگون برخورد نمود و در ساعت 10:15 صبح یک هواپیمای تجاری سقوط کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.