| کد خبر: 65032 |

◄ استیضاح وزیر راه و شهرسازی / تحلیل کارشناسان هوانوردی چیست؟

تین نیوز | عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شاید از نادر وزیرانی باشد که هر چند یکبار با تهدید استیضاح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه می شود. به طوری که از زمان آغاز به کارش در این وزارتخانه تا کنون بیش از شش بار موضوع استیضاح وی بر سر زبانها افتاد و در هفته جاری نیز با اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی توسط هیئت رئیسه مجلس، بار دیگر وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی با سردرگمی منتظر پایان ماجرای جدید استیضاح است.
به این بهانه کارشناسان حاضر در گروه مدیریت هوانوردی که گروهی متشکل از کارشناسان هوانوردی و در تلگرام فعال است، به ارایه نظر در مورد عملکرد وزیر راه و شهرسازی پرداخته اند که این نظرات در ادامه آمده است:

محمد جندقی فعال رسانه ای حوزه حمل و نقل در این باره می گوید: طبق آیین نامه داخلی مجلس حداقل امضا برای استیضاح یک وزیر باید 10 امضا باشد اما برای اینکه در زمان اعلام طرح در مجلس تعداد نمایندگان ریزش نکند و حداقل رعایت بشود عمدتا استیضاح وزرا با امضاهای حدود 30 تا 40 امضا به بالا به هیئت رئیسه اعلام وصول می شود اما این طرح تنها با 13 رای اعلام وصول شد. این د رحالی است که وقتی به فهرست استیضاح کنندگان توجه شود، مشخص می شود تمام آنها جز یک نماینده از اصولگرایان افراطی هستند و قطعا با رویکرد نگاه سیاسی طرح استیضاح را تهیه کرده اند نه انتقاد به موضوعات اجرایی. بنابراین بعید می دانم استیضاح رای بیاورد.

امیرحسین باقریه مشهدی کارشناس بازرگانی هوایی نیز معتقد است: در حوزه حمل و نقل هوایی، با توجه به انتقاد بسیار نمایندگان مجلس از عملکرد ریاست پیشین و انتصاب آقای عابدزاده،‌ به انتظارات مجلس توجه نشان داده شده و شایسته نیست در حال حاضر انتقاد جدی به این حوزه وارد گردد.

حمید نجف کارشناس هوانوردی در پاسخ به این دیدگاه یادآوری می کند: اگر چه نارضایتی کارشناسان و کارکنان بخش هوایی پس از دو سال همچنان باقی است اما به نظرم  این استیضاح  کاملا سیاسی است و اعتقادی به انجام آن ندارم در صورت عملی شدن هم ضریب رای آوری آن را نزدیک به محال می دانم.

عبدالله ملکی کارشناس هوا و فضا نیز تاکید می کند: بدون هیچ دیدگاه سیاسی با استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلایل زیر مخالفم.
-  دیدگاه ها و عملكرد جمع امضا كنندگان طرح استیضاح كه آشفته بازار و نارضایتی امروز حمل و نقل هوایی نیز محصول حضور افراد همفكر ایشان در مدیریت صنعت بوده و هست.

- در شرایط فعلی كه موضوع مطالعه و تهیه نقشه راه برای استفاده از فرصت های دوره پسا تحریم در دستور كار كارشناسان و خبرگان و دلسوزان صنعت مطرح است طرح استیضاح (كه به اعتقاد بنده رأی نیز نخواهد آورد) جز هدر دادن وقت و صرف بیهوده انرژی ثمری برای كشور نخواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که نا رضایتی در حوزه حمل ونقل هوایی فقط مربوط به سازمان هواپیمایی كشوری نبوده كه با عزل یا استعفای رئیس پیشین و انتصاب رییس جدید مسئله مرتفع شده باشد.
نارضایتی در شركت فرودگاه ها و شركت های هواپیمایی (به ویژه دولتی) نیز در همین حوزه حمل و نقل هوایی است كه متاسفانه علیرغم انتقادات از سوی خبرگان صنعت، هیچ اقدام عملی از سوی وزیر محترم صورت در برطرف کردن این مشکلات نگرفته است.

 به عنوان مثال ایرلاین حامل پرچم كشور علیرغم دارا بودن ٥٤ فروند هواپیما، با هنر و استدلال های همین مدیران، فقط با ١ فروند هواپیمای عملیاتی ادامه حیات می دهد. قطعا  با درآمد حاصل از عملیات 10 فروند هواپیما امكان تامین هزینه های جاری این شركت میسر نخواهد بود، لذا با توجه به عدم توجه كافی از سوی وزیر و عدم حمایت مستقیم مالی دولت از این شركت، توجیه واگذاری های بخش های پول ساز آن (مانند كارگو)، واگذاری غیر قانونی بخش هایی از صندلی های پروازهای برنامه ای به صورت چارتر (آن هم به تعداد خاص و معدودی از آژانس ها و فروش ساختمان ها و دارایی های غیر منغول (به كام عده ای خاص) فراهم گردیده و می گردد. امیدوارم وزیر محترم در صورت استیضاح مجددا رأی اعتماد بگیرند و یك اقدام عاجل برای رفع این اشكالات را در دستور كار خود قرار دهند.

باقریه خاطرنشان می کند: در یک دسته بندی کلی، اجزای تشکیل دهنده صنعت حمل و نقل هوایی شامل حامل های هوایی، دولت و مراجع قانونگذار، کارخانجات هواپیماسازی، مشتریان (عموما مسافران هوایی)، فرودگاه ها و شرکت های ارائه کننده خدمات هوانوردی است. از دیدگاه بنده با وجود ارکان قدرتمند دیگر دولتی همچون ایران ایر و شرکت فرودگاه ها، نقش سازمان هواپیمایی به عنوان مرجع متولی و تصمیم گیرنده دولت در امور هوانوردی از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این لحاظ هر گونه تغییر در مدیریت این سازمان به لحاظ تاثیر بر سیاست ها و برنامه ها، بیشترین تاثیر را بر مجموعه صنعت دارد که با توجه به مدت زمان اندک تصدی جناب عابدزاده باید صبر بیشتری به منظور قضاوت از عملکرد ایشان و حمل و نقل هوایی کشور داشت. شکی نیست که برخی مشکلات از گذشته بوده و احتمالا باقی خواهد ماند. اما در هر حال تلاش مجلس شورای اسلامی با تمرکز بر بهبود مسائل رکن مشتریان صنعت می باشد. ناگفته نماند که در این راه باید به مشتریان داخلی (کارکنان) توجه ویژه داشت که این موضوع شاید کمی مورد غفلت مدیران و تصمیم گیرندگان قرار گرفته باشد؛ چرا که از دیدگاه اینجانب، مادامی که به منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل توسعه نگریسته نشود، هر گونه پیشرفتی به شکل ناپایدار خواهد بود.

در ادامه نجف می گوید: با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید بر خلاف انتظارات رای دهندگان مدار همچنان حول محور مکانیزم های ترسیمی دولت مهروز در حال گردش است. متاسفانه ترازوی دولت معتدل در این بخش همچنان به نفع جریان اصولگرا ( احمدی نژادی) سنگینی می کند.

ملکی تاکید می کند: حال و روز امروز هوانوردی كشور مثل بیمار رو به موتی است كه هزار درد دارد و وزیر محترم با حذف رئیس قبلی سازمان و انتصاب رئیس جدید (البته نه با تصمیم خود بلكه با فشارهمین مجلسیان و فقط برای بقای سمت خود) تنها برای تسكین (یا انشاالله درمان) یكی از آن هزار درد اقدام كردند اما احتمال اسیب جبران ناپذیراز ناحیه ان ٩٩٩ درد دیگر هم جدی است.

علی واعظی کارشناس مراقبت پرواز نیز معتقد است: نتیجه استیضاح وزیر راه وشهر سازی چندان قابل پیش بینی نیست. چنانچه تحلیل کارشناسان در مورد سیاسی بودن استیضاح را که تقریبا با خاستگاه سیاسی نمایندگان استیضاح کننده مطابقت دارد، بپذیریم کار وزیر خیلی سخت خواهد بود. روند کارت های زرد وزرا در مجلس نشان می دهد که طیف خاکستری مجلس که اتفاقا بخش اعظمی از نمایندگان طیف های مختلف هستند ممکن است به خاطر شرایط ویژه و برگزاری انتخابات در سال جاری مایل به مخالفت علنی با دولت و امضای استیضاح نباشند ولی عملا هنگام رای گیری با گروه اقلیت همراه خواهند شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس صنعت هواپیمایی 0 0

    سلام و احترام مشکلات منجر به استیضاح را بررسی فرمایید لطفا نه شرح مکانیسم استیضاح. جناب آقای وزیرمحترم؛ دکترآخوندی همین امروز اشاره مٍٍثبت و دلگرم کننده در مقام وزارت نسبت به ورود تقریب ۴۰۰ هواپیمای جدید میمایند حال آنکه هم اکنون فلان شرکت داخلی اپراتور هواپیماهای نوع fokker - ۱۰۰ با اعزام عوامل خود به میانمار قصد خرید نوع هواپیمای یاد شده را دارند. مطلع هستید در حال حاضر شرایط زمینگیر بودن تعدادی زیادی از هواپیماهای مذکور را و عدم پشتیبانی های ایمن و استاندارد توسط منابع خارجی مرتبط؛ تاریخ تولید آن و هزینه های سنگین ارزی - ریالی جت های fokker - ۱۰۰. سازمان هواپیمایی کشوری از زیر مجموعه های اصلی وزارت محترم راه و شهرسازی از طرفی اعلام و تاکید داشته بدلیل مسائل تخصصی و مقرراتی ورود و افزایش این نوع هواپیمای به کشور ممنوع میباشد و از سوی دیگر این اتقاق خرید ناخوشایند در حال انجام میباشد. جمع جبری این تناقضات زمینه ساز تدارک استیضاح یک وزیر بدلیل نوع عملکرد سازمان های اصلی تابعه آن وزارتخانه(سازمان هواپیمایی کشوری) میشود. با سپاس

  • کثیرالسفر 0 0

    واقعن لیاقت مردم محترم شریف ایران هواپیماهای عمرکرده دست چندم با قیمت های ۱/۵ تا ۲ میلیون دلاری نیست. جان این مردم ارزش دارد. انشاآالله هم که جناب دکترآخوندی با قوت به وزارت خودشان ادامه مییدهند.