|
کد خبر:
89506
|
آیا ایران کشتیساز میشود؟
یاردهای کشتیسازی در سیطره خارجیها
هفتهنامه حمل و نقل |
نرگس رسولی: از روزهای بعد از برجام، ایران محل رفت و آمد هیئتهای مختلف است. هیئتهایی که پیش از اجرای برجام نیز به ایران رفت و آمد داشتند و به مدد رصد اخبار و فعالیتهای اقتصادی ایران در برخی مواقع تصمیم خود برای حضور در کدام بخش اقتصادی ایران را گرفته بودند و این روزها با حضور مجدد در ایران پای میز توافق یا تفاهمنامه و در نهایت قرارداد مینشینند. حال اینکه برخی از این تفاهمنامهها اگرچه سود نهفته زیادی را برای طرف مقابل به همراه دارد برای طرف ایرانی هم دارای منافعی خاص است که میتواند باعث امتیازگیری جدیدی برای ایران شود.
کشتیسازی یکی از حوزههای مورد توجه سرمایهگذاران خارجی است، در طی بازدیدهای مختلف هیئتهای خارجی تمرکز خاصی بر روی آنها شد بخش کشتیسازی ایران بود که با توجه به یاردهای دریایی در جنوب و شمال کشور میتوانند محل مناسبی برای تحرک دوباره با کمک سرمایهگذاران خارجی باشد.
یاردهایی که با وجود بنیههای خوب مدیریتی و نیروی انسانی مناسب اما در سالهای گذشته مهجور واقع شده و به مدد سفارشهای ساختی که به جای داخل کشور در دفاتر شرکتهای خارجی ثبت میشد خاک رکود و تعطیلی را بر سر خود دیدند. یاردهایی که حتی به دلیل عدم مدیریت صحیحشان تعطیلی را پیش از آن که فضای خارجی به آنها تحمیل کند خودشان برای خودشان رقم زدند و حالا در میان شرکتهای کشتیساز ایران تنها یک شرکت بزرگ رسما وجود دارد و بقیه شرکتها خود را در مرداب مشکلات غرق شده دیدند.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران که با برند ایزوایکو شناخته میشود، مجتمع کشتیسازی ایران (صدرا) در کنار یاردهای دریایی در استانهای شمالی و جنوبی به عنوان مجتمعهای کشتیسازی و البته تعمیرات و نگهداری انواع شناورها و کشتیها در ایران شناخته میشوند که در سالهای گذشته کشتیسازی صدرا به دلیل عدم مدیریت صحیح به ورطه تعطیلی کشیده شد اما مجموعه کشتیسازی ایزوایکو با همه فراز و فرودهای سالهای تحریم همچنان لاکپشتوار در حال فعالیت است و در ماههای گذشته در طی بازدیدهای گروههای مختلف توانسته است توجه سرمایهگذاران خارجی را برای سرمایهگذاری و حرکت دوباره جلب کند.
آلمانها، روسها، ایتالیاییها، کرهایها از جمله سرمایهگذارانی بودند که به خوبی بر اهمیت و موفقیت این صنعت در ایران واقف هستند و توانستند برای خود از این بازار قراردادهای خوبی را امضا کنند.
در طی ماههای گذشته و پس از انعقاد تفاهمنامه با آلمانها مجددا موضوع کشتیساز شدن ایران در میان اخبار دریایی دهانبهدهان گردید. تفاهمنامهای که بنا به گفته حمیدرضا رضاییان اصل مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران ایزوایکو؛ «با اجرای آن تفاهمنامه انتقال جدیدترین فناوریها به صنعت کشتیسازی سرعت بیشتری پیدا میکند و درنتیجه شاهد آغاز فعالیتهای مشترک خوبی در ایزایکو خواهیم بود. محور اصلی این تفاهمنامه بر اساس تأمین تجهیزات، سوپر وایزری و انتقال دانش فنی، تأمین متریال تا دورهای مشخص با افق خودکفایی نگاشته و به امضای طرفین رسیده است.»
رضاییان در آن زمان با تکیه بر این قرارداد و البته رفع تحریمها خرسند از اتفاقهای پیش روی صنعت کشتیسازی ایران گفت: «از آنجایی که پسا برجام شرایط تازهای را به روی بخشهای مهم اقتصادی داخل کشور گشوده و موجب شکلگیری صفوف طولانی سرمایهگذاران خارجی شده، مجموعه ایزوایکو نیز بهعنوان مطرحترین برند کشتیسازی و صنایع فراساحل داخلی مصمم است با در نظر داشتن منافع ملی و اصل انتقال دانش فنی از فرصتهای ایجاد شده به بهترین نحو ممکن استفاده کند. در سالی که گذشت مدیران و نمایندگان بزرگترین کارخانههای سازنده کشتی و ابنیه دریایی از قاره آسیا و اروپا از جمله کشورهای صاحب نامی همچون کره جنوبی، چین، روسیه و آلمان با سفر به ایران، رایزنیهایی را نیز با هدف حضور هرچه بیشتر در این بازار آغاز کردهاند. شرکتهای خارجی فعال در صنایع کشتیسازی با تشریح توانمندیها و قابلیتهایشان، آمادگی خود را برای سرمایهگذاری در این حوزه اعلام داشته و برخی از آنان نیز پس از بازدید از فعالیتهای این مجموعه مشغول بررسی راههای ورود به بازار ایران هستند.»
شاید به همین جهت بود که وی انعقاد تفاهمنامه با آلمانها را تنها قرارداد بخش دریایی نخواند و از قراردادها و توافقهای دیگر خبر داده و گفته است: «با در نظر داشتن منافع ملی خود در حال بررسی پیشنهادات متعدد ارائه شده از سوی شرکتهای مشهور خارجی از جمله هیوندایی کره جنوبی، شرکت نوردیک یاردس آلمان، کارخانه کشتیسازی کراسنی باریکادی روسیه و بزرگترین کارخانه سازنده کشتی و ابنیه دریایی در چین برای ادامه همکاری هستیم.»
رضائیان اصل در همین حال از تغییر نگاهها به صنعت کشتیسازی در داخل کشور و ایجاد روحیه خودباوری با اتکای به ظرفیتهای درونزا بهعنوان ضرورتی نام میبرد که با مشارکت شرکتهای یاد شده با تأکید بر انتقال جدیدترین فناوریهای این بخش موجب تقویت هرچه بیشتر نقش ایران در این حوزه (بهعنوان یکی از مهمترین مزیتهای ملی) میشود.
از اروپاییها تا آسیاییها
البته سرمایهگذاران آلمانی و روسی که با ایرانیان پای میز مذاکره و قرارداد نشستهاند هم به این صنعت نگاه مثبتی دارند و اگر نفع خودشان را در همکاری با ایرانیها نمیدانستند و منافع بلندمدتشان را در پیش روی خود نمیدیدند هیچگاه با طرفهای ایرانی پای میز مذاکره نمینشستند.
این نگاه را هانس یورگن عضو هیئتمدیره شرکت نوردیک یادرس (آلمانی) به عنوان فرصتهای زیاد در سواحل جنوبی میخواند و با دیدی همه جانبه ابتدا چالشهایی پیش روی این همکاریها را مورد توجه قرار میدهد و میگوید: «امیدواریم با همکاری طرفین چالشهای موجود رفع شود».
پیش از این روسها هم پای قرارداد کشتیسازی با ایران نشستهاند و به موجب این قرارداد ایزوایکو ایرانی وارد بازارهای روسی و شرکای روسی شود و در عین حال با قراردادی که با کارخانه کشتیسازی کراسنی باریکادی روسیه منعقد شده است ایرانیها میتوانند به تکنولوژیها و تجهیزات جدید دست یافته و همچنین از فاینانس و بیمه روسها نیز استفاده کنند.
در همین حال کرهایها هم که هیچگاه نگاهشان را از سواحل ایران و صنعت کشتیسازی ایران دور نکرده بودند سومین کشوری بودند که در دوران بعد از برجام به صراحت در مورد همکاریهای صنعتی با ایران در حوزه کشتیسازی صحبت کردهاند و در سفر جدیدی که هیئت تجاری این کشور به ایران خواهد داشت بعید نیست سطح روابط از سطح فعلی بالاتر رود.
هیوندای کره جنوبی در ماههای گذشته با بازدیدهایی از توانمندیها و ظرفیتهای مختلف کشتیسازی ایران در حال بررسی و ارزیابی زمینههای فعالیت مشترک با کشورمان به منظور سرمایهگذاری در صنعت کشتیسازی هستند طوری که هم اکنون نیز از طریق نشستهای مشترک این موضوع در حال پیگیری است.
بنا به گفته مسئولان راهی و صنعتی کشورمان تفاهمنامه همکاری به منظور انجام فعالیتهای مشترک در این حوزه صورت گرفته و طرف کرهای با توجه به مزیتهایی که ما در آبهای خلیجفارس و دریای عمان داریم مصمم به سرمایهگذاری در صنعت کشتیسازی ایران است و با امضا قراردادی هیوندای قصد دارد به صورت مشترک در یاردهای کشتیسازی ایران در جنوب در ساخت کشتی و ابنیه دریایی همکاری کند.
به همین جهت است که مسئولان یاردهای ایزوایکو به عنوان تنها یاردهای فعلی فعال ساخت کشتی ایران امضا این تفاهمنامهها را موجب افزایش تعداد سفارشهای خارجی برای ایران و البته سرمایهگذاری در این بخش میدانند.
ایتالیاییها هم از غائله همکاری با ایران و سفر به جنوب توانستند در این مدت تفاهمنامه همکاری با شرکت بین کانتری ایتالیا عنوان بزرگترین سازنده شناور مسافربری کروز و کشتیهای نسل هفتم (۳۵۰ هزار تنی) را با ایزوایکو امضا کنند تا از این پس ایزوایکو قادر باشد با استفاده از لیسانس این شرکت گامهای جدیدی در کشتیساز شدن ایران بردارد.
با همه این مباحث ناگفته پیداست ایران برای کشتیساز شدن راه زیادی را باید بپیماید اما اگر بتوان خود را به توافقنامههای منعقد شده دلخوش کنیم باید منتظر روزهای خوش یاردهای جنوبی و شمالی خود باشیم تا شاید در سایه حمایتهای دولتی بالاخره ایران هم خود را در قافله کشتیسازان دنیا ببیند.
لینک مطلب در زیر:
http://transportationweekly.ir/fa/Main/Detail/5510
کشتیسازی یکی از حوزههای مورد توجه سرمایهگذاران خارجی است، در طی بازدیدهای مختلف هیئتهای خارجی تمرکز خاصی بر روی آنها شد بخش کشتیسازی ایران بود که با توجه به یاردهای دریایی در جنوب و شمال کشور میتوانند محل مناسبی برای تحرک دوباره با کمک سرمایهگذاران خارجی باشد.
یاردهایی که با وجود بنیههای خوب مدیریتی و نیروی انسانی مناسب اما در سالهای گذشته مهجور واقع شده و به مدد سفارشهای ساختی که به جای داخل کشور در دفاتر شرکتهای خارجی ثبت میشد خاک رکود و تعطیلی را بر سر خود دیدند. یاردهایی که حتی به دلیل عدم مدیریت صحیحشان تعطیلی را پیش از آن که فضای خارجی به آنها تحمیل کند خودشان برای خودشان رقم زدند و حالا در میان شرکتهای کشتیساز ایران تنها یک شرکت بزرگ رسما وجود دارد و بقیه شرکتها خود را در مرداب مشکلات غرق شده دیدند.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران که با برند ایزوایکو شناخته میشود، مجتمع کشتیسازی ایران (صدرا) در کنار یاردهای دریایی در استانهای شمالی و جنوبی به عنوان مجتمعهای کشتیسازی و البته تعمیرات و نگهداری انواع شناورها و کشتیها در ایران شناخته میشوند که در سالهای گذشته کشتیسازی صدرا به دلیل عدم مدیریت صحیح به ورطه تعطیلی کشیده شد اما مجموعه کشتیسازی ایزوایکو با همه فراز و فرودهای سالهای تحریم همچنان لاکپشتوار در حال فعالیت است و در ماههای گذشته در طی بازدیدهای گروههای مختلف توانسته است توجه سرمایهگذاران خارجی را برای سرمایهگذاری و حرکت دوباره جلب کند.
آلمانها، روسها، ایتالیاییها، کرهایها از جمله سرمایهگذارانی بودند که به خوبی بر اهمیت و موفقیت این صنعت در ایران واقف هستند و توانستند برای خود از این بازار قراردادهای خوبی را امضا کنند.
در طی ماههای گذشته و پس از انعقاد تفاهمنامه با آلمانها مجددا موضوع کشتیساز شدن ایران در میان اخبار دریایی دهانبهدهان گردید. تفاهمنامهای که بنا به گفته حمیدرضا رضاییان اصل مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران ایزوایکو؛ «با اجرای آن تفاهمنامه انتقال جدیدترین فناوریها به صنعت کشتیسازی سرعت بیشتری پیدا میکند و درنتیجه شاهد آغاز فعالیتهای مشترک خوبی در ایزایکو خواهیم بود. محور اصلی این تفاهمنامه بر اساس تأمین تجهیزات، سوپر وایزری و انتقال دانش فنی، تأمین متریال تا دورهای مشخص با افق خودکفایی نگاشته و به امضای طرفین رسیده است.»
رضاییان در آن زمان با تکیه بر این قرارداد و البته رفع تحریمها خرسند از اتفاقهای پیش روی صنعت کشتیسازی ایران گفت: «از آنجایی که پسا برجام شرایط تازهای را به روی بخشهای مهم اقتصادی داخل کشور گشوده و موجب شکلگیری صفوف طولانی سرمایهگذاران خارجی شده، مجموعه ایزوایکو نیز بهعنوان مطرحترین برند کشتیسازی و صنایع فراساحل داخلی مصمم است با در نظر داشتن منافع ملی و اصل انتقال دانش فنی از فرصتهای ایجاد شده به بهترین نحو ممکن استفاده کند. در سالی که گذشت مدیران و نمایندگان بزرگترین کارخانههای سازنده کشتی و ابنیه دریایی از قاره آسیا و اروپا از جمله کشورهای صاحب نامی همچون کره جنوبی، چین، روسیه و آلمان با سفر به ایران، رایزنیهایی را نیز با هدف حضور هرچه بیشتر در این بازار آغاز کردهاند. شرکتهای خارجی فعال در صنایع کشتیسازی با تشریح توانمندیها و قابلیتهایشان، آمادگی خود را برای سرمایهگذاری در این حوزه اعلام داشته و برخی از آنان نیز پس از بازدید از فعالیتهای این مجموعه مشغول بررسی راههای ورود به بازار ایران هستند.»
شاید به همین جهت بود که وی انعقاد تفاهمنامه با آلمانها را تنها قرارداد بخش دریایی نخواند و از قراردادها و توافقهای دیگر خبر داده و گفته است: «با در نظر داشتن منافع ملی خود در حال بررسی پیشنهادات متعدد ارائه شده از سوی شرکتهای مشهور خارجی از جمله هیوندایی کره جنوبی، شرکت نوردیک یاردس آلمان، کارخانه کشتیسازی کراسنی باریکادی روسیه و بزرگترین کارخانه سازنده کشتی و ابنیه دریایی در چین برای ادامه همکاری هستیم.»
رضائیان اصل در همین حال از تغییر نگاهها به صنعت کشتیسازی در داخل کشور و ایجاد روحیه خودباوری با اتکای به ظرفیتهای درونزا بهعنوان ضرورتی نام میبرد که با مشارکت شرکتهای یاد شده با تأکید بر انتقال جدیدترین فناوریهای این بخش موجب تقویت هرچه بیشتر نقش ایران در این حوزه (بهعنوان یکی از مهمترین مزیتهای ملی) میشود.
از اروپاییها تا آسیاییها
البته سرمایهگذاران آلمانی و روسی که با ایرانیان پای میز مذاکره و قرارداد نشستهاند هم به این صنعت نگاه مثبتی دارند و اگر نفع خودشان را در همکاری با ایرانیها نمیدانستند و منافع بلندمدتشان را در پیش روی خود نمیدیدند هیچگاه با طرفهای ایرانی پای میز مذاکره نمینشستند.
این نگاه را هانس یورگن عضو هیئتمدیره شرکت نوردیک یادرس (آلمانی) به عنوان فرصتهای زیاد در سواحل جنوبی میخواند و با دیدی همه جانبه ابتدا چالشهایی پیش روی این همکاریها را مورد توجه قرار میدهد و میگوید: «امیدواریم با همکاری طرفین چالشهای موجود رفع شود».
پیش از این روسها هم پای قرارداد کشتیسازی با ایران نشستهاند و به موجب این قرارداد ایزوایکو ایرانی وارد بازارهای روسی و شرکای روسی شود و در عین حال با قراردادی که با کارخانه کشتیسازی کراسنی باریکادی روسیه منعقد شده است ایرانیها میتوانند به تکنولوژیها و تجهیزات جدید دست یافته و همچنین از فاینانس و بیمه روسها نیز استفاده کنند.
در همین حال کرهایها هم که هیچگاه نگاهشان را از سواحل ایران و صنعت کشتیسازی ایران دور نکرده بودند سومین کشوری بودند که در دوران بعد از برجام به صراحت در مورد همکاریهای صنعتی با ایران در حوزه کشتیسازی صحبت کردهاند و در سفر جدیدی که هیئت تجاری این کشور به ایران خواهد داشت بعید نیست سطح روابط از سطح فعلی بالاتر رود.
هیوندای کره جنوبی در ماههای گذشته با بازدیدهایی از توانمندیها و ظرفیتهای مختلف کشتیسازی ایران در حال بررسی و ارزیابی زمینههای فعالیت مشترک با کشورمان به منظور سرمایهگذاری در صنعت کشتیسازی هستند طوری که هم اکنون نیز از طریق نشستهای مشترک این موضوع در حال پیگیری است.
بنا به گفته مسئولان راهی و صنعتی کشورمان تفاهمنامه همکاری به منظور انجام فعالیتهای مشترک در این حوزه صورت گرفته و طرف کرهای با توجه به مزیتهایی که ما در آبهای خلیجفارس و دریای عمان داریم مصمم به سرمایهگذاری در صنعت کشتیسازی ایران است و با امضا قراردادی هیوندای قصد دارد به صورت مشترک در یاردهای کشتیسازی ایران در جنوب در ساخت کشتی و ابنیه دریایی همکاری کند.
به همین جهت است که مسئولان یاردهای ایزوایکو به عنوان تنها یاردهای فعلی فعال ساخت کشتی ایران امضا این تفاهمنامهها را موجب افزایش تعداد سفارشهای خارجی برای ایران و البته سرمایهگذاری در این بخش میدانند.
ایتالیاییها هم از غائله همکاری با ایران و سفر به جنوب توانستند در این مدت تفاهمنامه همکاری با شرکت بین کانتری ایتالیا عنوان بزرگترین سازنده شناور مسافربری کروز و کشتیهای نسل هفتم (۳۵۰ هزار تنی) را با ایزوایکو امضا کنند تا از این پس ایزوایکو قادر باشد با استفاده از لیسانس این شرکت گامهای جدیدی در کشتیساز شدن ایران بردارد.
با همه این مباحث ناگفته پیداست ایران برای کشتیساز شدن راه زیادی را باید بپیماید اما اگر بتوان خود را به توافقنامههای منعقد شده دلخوش کنیم باید منتظر روزهای خوش یاردهای جنوبی و شمالی خود باشیم تا شاید در سایه حمایتهای دولتی بالاخره ایران هم خود را در قافله کشتیسازان دنیا ببیند.
لینک مطلب در زیر:
http://transportationweekly.ir/fa/Main/Detail/5510
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.