| کد خبر: 79283 |

سنگین‌ساز بزرگ سوئدی چه تازه‌هایی برای عرضه دارد؟

اسکانیا؛ از نسل جدید کامیون‌ها تا سه اتوبوس متفاوت

تین نیوز | هفته پیش خبر دادیم که هنریک هنریکسون، مدیرعامل شرکت اسکانیا به‌عنوان سخنران کلیدی در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران حضور می‌یابد و قرار است در این سفر ملاقاتی نیز با مدیران شرکت‌های عقاب‌افشان و ماموت‌دیزل داشته باشد که تولیدکننده اتوبوس‌ها و کامیون‌های اسکانیا در ایران هستند. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم اسکانیا و جایگاه آن را بیش‌تر بشناسیم. دفتر مرکزی این شرکت بزرگ سوئدی که در طراحی و ساخت خودروهای سنگین اعم از کامیون و اتوبوس و موتورهای دیزلی، کشتی و تجهیزات صنعتی دیگر فعالیت دارد، در شهر سودتلیا ـ در ۳۰ کیلومتری جنوب استکهلم ـ قرار دارد. اسکانیا در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر مالموی سوئد تأسیس شد و در‌حال‌حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید و در کشورهای سوئد، فرانسه، هلند، آرژانتین، برزیل، لهستان و روسیه به تولید مشغول است اما دفاتر سرویس و خدمات مالی و پس از فروش آن در سراسر دنیا به ارائه خدمات می‌پردازند. سهام شرکت اسکانیا در بازار بورس اوراق بهادار استکهلم و بورس اوام‌اکس معامله می‌شود.

از واگن تا دوچرخه
فیلیپ ورسن در سال ۱۸۹۱ کارخانه‌ای برای ساخت واگن‌های راه‌آهن تأسیس کرد. او پس از انجام مقدمات کار، نام این مجموعه را وابیس به معنی کارخانه واگن‌سازی نهاد، که کارخانه تولیدی آن، در منطقه سودتلیا قرار داشت. از سوی دیگر، در سال ۱۹۰۰ یک کارخانه دوچرخه‌سازی توسط گوستاو اریکسون در شهر صنعتی مالمو با نام اسکانیا تاسیس شد.

اولین تراک، اولین ادغام
در سال 1902، مهندس گوستاو اریکسون اولین تراک این کارخانه را طراحی کرد، خودرویی با موتور بنزینی و دنده دوسرعته. یک سال بعد از آن، وابیس اولین سفارش خودروی تجاری خود را دریافت کرد. تا سال 1907، این خودروسازی موفق به گسترش کامیونی با ظرفیت حمل بار 3 تن شد و توانست جایزه کلاب خودروسازی سلطنتی سوئد را در سال 1909 از آن خود کند. این شرکت به تدریج تغییر رویه داد و به سمت تولید خودرو و کامیون رفت، تا اینکه در سال ۱۹۱۱ دو کمپانی در هم ادغام شدند و شرکت اسکانیا- وابیس را پدید آوردند. نشان این شرکت یک اژدها در نظر گرفته شد که روی سر آن تاجی قرار داشت و از دهانش آتش بیرون می‌آمد. در آن سال‌ها خودروهای متفاوتی تولید می‌شد و هم‌زمان تعدادی قایق، با موتور ۴ سیلندر ۱۲ اسب بخار نیز در خط تولید این کمپانی تولید شد. به تدریج تولیدات شرکت گسترش یافت و در کشورهای دانمارک و نروژ نیز خطوط تولید آن تاسیس شد.

از اولین اتوبوس تا بازار اروپا
بعد از آن اسکانیا- وابیس به تولید اتوبوس نیز روی آورد. این اتوبوس خودرویی بود با ظرفیت حمل ۲۴ نفر و تایر بسیار نازک. کار بعدی شرکت، کامیون‌های آتش‌نشانی با ۶۰ اسب بخار و سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت بود. اولین پیشرانه ۸ سیلندر شرکت اسکانیا در سال ۱۹۱۶ تولید شد که از الکل یا بنزین تغذیه می‌کرد اما در اوایل سال‌های دهه ۱۹۲۰ سیاست شرکت، تمرکز بر تولید کامیون و اتوبوس بود. در سال ۱۹۴۰ شرکت اسکانیا شاهد تغییرات مدیریتی وسیعی بود که باعث شد شرکت با تغییر بسیاری از راهکارها و برنامه‌ها و با جذب مهندسان و نیروهای خلاق و جوان، محصولات مدرن‌تر و مطلوب‌تری را عرضه کند و به این ترتیب رتبه محبوبیت خود را در بازار وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به طور چشمگیری بهبود بخشد. اسکانیا از سال‌های اولیه شروع به کارش در زمینه ساخت اتوبوس‌، روی ساخت شاسی تمرکز داشت اما از دهه 1950 به بعد (یعنی زمانی که هنوز با نام اسکانیا- وابیس شناخته می‌شد) به ساخت اتوبوس‌های کامل برای بازارهای داخلی سوئد روی آورد و از دهه 1990 به بعد اتوبوس‌هایی را برای بازارهای اروپایی تولید کرد.

تولید محصولات نظامی
در سال‌های اول جنگ جهانی اول، این کارخانه توانست با انجام سفارش‌هایی که از سوی کشورهای خارجی دریافت می‌کرد، جایگاه خود را حفظ کند. طی جنگ شرکت اسکانیا با کاهش تقاضا برای کامیون و اتوبوس‌های عمومی، ظرفیت کارخانه‌های خود را صرف تولید محصولات نظامی کرد. در سال 1919 اسکانیا تصمیم گرفت تمرکز خود را روی کامیون‌ها و درکنار آن خودروهای سواری و اتوبوس‌ها بگذارد. در جنگ جهانی دوم یعنی دهه 1930 تا 1940 نیز اسکانیا به ساخت خودروهای نظامی برای ارتش سوئد روی آورد. از جمله‌ خودروهای ساخته‌شده در آن زمان، تانک سبک Stridsvagn m/41 بود که تحت لیسانس تولید می‌شد.

اولین شعبه خارجی
اواخر سال 1913 زیرمجموعه‌ای از کارخانه در دانمارک تاسیس شد. در سال‌های اولیه شروع به کار توانست اولین خودروی سواری دانمارکی را با ظرفیت 4 سرنشین ارائه دهد. در سال 1914 این زیرمجموعه اولین کامیون اسکانیا- وابیس دانمارکی را با موتور V8 تولید کرد. در سال 1921 فعالیت این کارخانه با فروش 175 دستگاه کامیون و 75 دستگاه سواری متوقف شد.

دست‌یابی به بازارهای صادراتی
در سال 1954 اسکانیا در رقابت با ولوو به جایگاه درخوری دست یافت و به یکی از قوی‌ترین شرکت‌های خودروساز سوئدی تبدیل شد. در این دوره، اسکانیا اقدام به گسترش نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های تخصصی در سراسر کشور کرد. در پایان دهه 1950 سهم اسکانیا از بازار سوئد حدود 40 تا 50 درصد در بخش سواری‌ها و در بخش کامیون‌ها 70 درصد برآورد شد. مهم‌ترین رویداد این شرکت در این دهه بدون شک دست یافتن به بازارهای صادراتی بود. قبل از سال 1950 صادرات این خودروسازی تنها 10 درصد از محصولات آن را شامل می‌شد اما یک دهه بعد از آن، صادرات آن به 50 درصد رسید. شرکت هلندی Beers یکی از مهم‌ترین شرکای اسکانیا به حساب می‌آمد و به واردکننده رسمی اسکانیا در هلند تبدیل شد و توانست شبکه‌ای از نمایندگی‌های اسکانیا را تاسیس کند.

کارخانه برزیل
در دهه 1960 اسکانیا عوامل تولیدی خود را به خارج از مرزها گسترش داد. در این سال‌ها با بررسی نیازهای صادراتی، برزیل به یکی از بازارهای اصلی کامیون‌های سنگین اسکانیا تبدیل شد و اسکانیا با درنظر گرفتن جاده‌های کوهستانی برزیل به ساخت اتوبوس‌های بین‌شهری مناسب با شرایط این کشور اقدام کرد. بیشتر تولیدات اسکانیا در کارخانه‌های محلی برزیل مونتاژ می‌شدند اما بعد از آن اسکانیا یک کارخانه تخصصی و مستقل در این کشور تاسیس کرد.

ادغام برای بار دوم
در کنار موفقیت‌های محلی، اسکانیا همچنین موفق به حضور در بازارهای جهانی شد. سال ۱۹۶۹ اسکانیا برای بار دوم ادغام را تجربه کرد و این بار شرکت بزرگ سوئدی گروه ساب با اسکانیا یکی شد و به این ترتیب ساب اسکانیا راه‌اندازی شد، اما معروفیت و محبوبیت نام تجاری اسکانیا باعث شد، مدیریت مجموعه ادغام شده تصمیم به عرضه محصولات تولیدی با برند اسکانیا بگیرد.

سهم 46 درصدی فولکس‌واگن
دهه ۱۹۹۰ را می‌توان دهه توسعه و تولید محصولات متنوع سوئدی در بازار وسایل حمل‌ونقل سنگین نامید. امروزه کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا بازارهای وسیعی در کشورهای مختلف جهان دارند. در حال حاضر گروه فولکس‌واگن با در اختیار داشتن ۴۵٫۶۶ درصد از سهام اسکانیا، بزرگترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید.

کامیون سری R
سری R یکی از بهترین کامیون‌های اسکانیاست که در رده کامیون‌های 44 تنی قرار دارد و رقیب سرسختی برای مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH محسوب می‌شود. کامیون سری R در سال 2010 مورد بازنگری قرار گرفت و هم در بدنه ظاهری و هم در خصوصیات فنی آن تغییراتی داده شد. در سال 2011 نیز، کامیون سال لقب گرفت. نسل جدید این کامیون در چهار تیپ به بازار عرضه می‌شود. این کامیون با موتور 8 سیلندر عالی است و موتور R730 نیز جزو قوی‌ترین موتورها محسوب می‌شود. علاوه بر این، کیفیت ساخت کابین و ارگونومی آن نیز عالی است.

کم‌مصرف‌ترین اتوبوس توریستی
اسپانیا در نمایشگاه اتوبوس‌های جهان در بلژیک که در آخرین ماه پاییز در 2015 برگزار شد اتوبوس توریستی مجهز به موتور یورو6 را با قدرت 410 اسب بخار و سامانه کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) رونمایی کرد که موجب بهینه‌سازی عملکرد سیستم انتقال قدرت این اتوبوس و کاهش مصرف سوخت به پایین‌ترین حد ممکن شده است. این اتوبوس به گیربکس اسکانیا مدل GRSO895R مجهز است که به میزان 5/1 درصد موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. در بخش داخلی این اتوبوس از صندلی‌های جدید تمام‌چرمی و تجهیزات لوکس استفاده شده است. همچنین سامانه سرگرمی جدید این اتوبوس برای اولین بار در این نمایشگاه ارائه شده که امکان تماشای فیلم، بازی، دسترسی به اینترنت و سایر اطلاعات را به مسافران می‌دهد و راننده نیز با استفاده از این سامانه می‌تواند اطلاعات مختلفی را در اختیار مسافران قرار دهد.

نخستین اتوبوس بین شهری گازسوز
نخستین اتوبوس بین شهری گاز سوز جهان با استاندارد آلایندگی یورو6 را نیز اسکانیا در همان نمایشگاه رونمایی و معرفی کرد. کاربری اتوبوس اینترلینک به همان سادگی اتوبوس‌های دیزلی است و آرامش کامل مسافران را تأمین می‌کند. در مقایسه با سایر خودروهای گازسوز موجود، ارتفاع کف این اتوبوس از سطح زمین معمولی است که این ویژگی، آرامش مسافران را در طول سفرهای طولانی به خوبی تأمین می‌کند.

پاک‌ترین اتوبوس جهان
اتوبوس هیبریدی جدید شرکت اسکانیا که از سال ۲۰۱۵ روانه بازار شده، دارای موتور یورو۶ است. میزان تولید گاز دی‌اکسیدکربن در این اتوبوس ۲۵ درصد کمتر از نوع مشابه آن در بازار است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.