| کد خبر: 75652 |

◄ کاری کنید که بارها با راه ­آهن حمل شود

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت مپنا خطاب به مدیرعامل راه آهن فرمودند:
کامیونها را از جاده ها جمع کنید. این همه زحمت کشیده شده تا بنادر به راه ­آهن متصل شوند آن وقت تمام بار بنادر را کامیونها حمل می کنند. این موضوع را یادداشت کرده بودم که به آقای دکتر آخوندی بگویم. بروید و کاری کنید که بارها با راه ­آهن حمل شود.

هرچند برای تحقق اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در انتقال بار بنادر به راه ­آهن باید مطالعات و بررسی های وسیع میدانی به عمل آید و تجربیات سایر کشورها در این زمینه مطالعه و نهایتا سناریوهای مختلف طراحی و مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد ولی نباید از روش هایی که با وجود هزینه کم تاثیر بالا و سریع دارند غفلت نمود، در این راستا از الگوی زیر به عنوان یک گزینه برای افزایش سهم ریلی از بزرگترین بندر کشور در بندرعباس بهره جست.

ابتدا به تلاش های مرحوم دکتر دادمان در اوایل حضورشان در راه ­آهن در سال 76  اشاره می گردد که توانستند پس از تشکیل یک کارگروه چند تخصصی و بررسی های میدانی سریع، زمان سیر حمل ترانزیت ریلی از مسیر 2500 کیلومتری سرخس به بندر عباس (از مسیر تهران و نه مسیر جدید مشهد بافق) از 15 روز به 4 روز برسانند که این قطارها سالها با این برنامه جابجا شوند. به علاوه در راستای افزایش سهم ریلی از بنادر نیز آن مرحوم برای ریلی شدن بندر امیرآباد (ساری) نیز تلاش های فروانی نمودند و نهایتا توانستند وزیر وقت راه و ترابری را برای قطعی شدن این امر قانع نمایند.

بنابر اظهارات ریاست محترم سازمان بنادر در بهمن ماه 1392 در جلسه مشترک با راه ­آهن طی9 ماهه ابتدای سال مذکور 100 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد و مجتمع بندری شهید رجایی با تخلیه و بارگیری 87 درصد از مجموع کالای کانتینری کشور جایگاه اول بنادر را به دست آورد. همچنین از مجموع کالای جابجا شده در مدت مذکور در بنادر 21 هزار واگن و2 میلیون و 118 هزار کامیون بارگیری شده است. (این گفته مبین اینست که سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار بنادر کمتر از 3درصد است).

در 7 اکتبر 2015 خبری با عنوان زیر در سایت رسمی راه ­آهن آلمان منتشر گردید:
New shuttle train service between the KombiTerminal Burghausen and the port of Rotterdam
در تشریح این خبر که به توافق مسئولین راه ­آهن آلمان و بندر روتردام هلند در سال 2014 بازمی گردد باید ذکر شود که بندر روتردام بزرگترین بندر اروپا است و طی سال های 1962 تا سال 2004 بزرگترین بندر دنیا بوده بندر مذکور با جابجایی 450 میلیون تن بار به 500 میلیون مشتری خدمات ارائه می دهد. می توان گفت این بندر با حمل حدود 12 میلیون واحد کانتینر معادل در سال 2011 (یعنی حدود 30درصد) نقش اصلی در حمل کانتینر را نیز بر عهده داشته است.

خط ریلی اولیه بندر روتردام را از طریق بلژیک یا بندر آمستردام به آلمان متصل می نمود و با احداث این خط ریلی باری جدید دوخطه برقی که با عنوان قطار باری سریع (Betuweroute) در سال 2000 آغاز گردید و در سال 2007 بخش هلندی آن خاتمه یافت قطارهای باری کانتینری با سرعت بیشتری به آلمان می رسند.

بر این اساس به نظر می رسد در کشور ما با تعریف پروژه­ های سرمایه ­گذاری مشترک مانند سرمایه ­گذاری برای برقی کردن راه ­آهن با امتیاز بهره­ برداری از تعدادی اسکله تخصصی در بنادری مانند بندر عباس، چابهار، امیرآباد، امام خمینی (ره)  و ...می توان به خواسته مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.