| کد خبر: 72814 |

◄ برنامه ششم و ایجاد انحصار برای ارایه خدمات ناوبری هوایی

وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری | با انتشار متن پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معلوم گردید که غیر از تبصره های عمومی که احتمالا برخی از احکام آنها می تواند در بخش صنعت هوانوردی کشوری کاربرد داشته باشد هیچ حکم جدیدی برای 5 سال آینده این صنعت در نظر گرفته نشده است مگر محتوای بند 3 تبصره 21 پیش نویس لایحه برنامه که مقرر می دارد: "ارایه خدمات کمک ناوبری هوایی و نشست و برخاست به صورت انحصاری برعهده شرکت فرودگاه‌های کشور خواهد بود". ظاهرا هیچ مشکلی این صنعت را تهدید نمی کند که نیازمند برنامه ریزی باشد به جز انحصاری اعلام کردن خدمات ناوبری هوایی که آن هم در تعارض با اسناد بالادستی همچون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی مصوب مجلس شورای اسلامی می باشد.

در متن سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم برای تامین عدالت اجتماعی، ارتقای کارآیی بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت های اقتصادی مقرر می گردد که نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه به سیاستگذاری و هدایت و نظارت تغییر یابد. در آن پیش بینی شده که: "سرمایه گذاری، مالکیت و مدیریت در زمینه های مذکور در صدر اصل 44 قانون اساسی توسط بنگاه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش های تعاونی و خصوصی مجاز است" و در مصادیق آن از جمله "هواپیمایی" را به صراحت ذکر کرده و فقط در قسمت واگذاری بنگاه های دولتی مشمول صدر اصل 44  سازمان هواپیمایی کشوری را استثنا کرده و مشمول واگذاری نمی گردد. بنابراین ایجاد انحصار برای یک شرکت دولتی به نام شرکت فرودگاه های کشور با سیاست های کلی مصوب مغایرت دارد ضمن آن که دولت قبلا در اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی که به تایید شورای نگهبان رسیده انجام این وظیفه را از جمله اختیارات آن شرکت هم قلمداد کرده است.

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان ارایه خدمات ناوبری هوایی به عهده سازمان هوانوردی کشوری آنها قرار دارد که یک سازمان غیر انتفاعی دولتی تلقی شده و فقط هزینه تمام شده ارایه خدمات را در چارچوب توصیه های سازمان بین المللی ایکائو از شرکت های هواپیمایی و یا شرکت های فرودگاهی عمومی و خصوصی دریافت می دارند و یا این نوع خدمات از طریق یک شرکت مستقل ارایه کننده خدمات ناوبری هوایی دولتی و یا عمومی و یا خصوصی ارایه می گردد و یا در برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی این نوع خدمات به دو دسته "خدمات ناوبری هوایی در مسیر هوایی و تقرب" و "خدمات ناوبری هوایی در فرودگاه ها" تقسیم شده و اولی به صورت یک شرکت خدماتی واحد و حتی متمرکز منطقه ای برای چندین کشور و دومی به صورت شرکت های مختلف تجاری ارایه می گردند که در بخش خدمات ناوبری هوایی در فرودگاه ها نه تنها انحصار وجود ندارد بلکه رقابت برای ارایه خدمات میان شرکت ها حتی در سطح منطقه ای نیز وجود دارد و بدیهی است که شرکت های مدیریت فرودگاهی می توانند در بازار از خدمات ارزان تر بهره ببرند و در نتیجه هزینه کمتری را بر شرکت های هواپیمایی و مصرف کننده نهایی یعنی مسافر تحمیل می کند.

حال با توجه به اجرای اصل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کاهش دخالت دولت در امور بنگاه های تجاری چگونه است که در برنامه پنج ساله آینده این وظیفه خدماتی به صورت انحصاری در اختیار شرکت دولتی فرودگاه های کشور قرار داده می شود. زیرا این شرکت دولتی بوده و در صورت انحصار برای دستیابی به درآمدهای بیشتر اجبارا با نرخ گذاری برای خدمات می خواهد منابع مالی خود را از شرکت های هواپیمایی به عنوان مصرف کننده دریافت نماید که با تحمیل این هزینه سنگین موجبات افزایش نرخ بلیت هواپیما و پرداخت آن از جانب مشتری فراهم می گردد. علاوه بر آن این شرکت چون مدیریت تعدادی از فرودگاه ها را نیز به عهده دارد با عدم تفکیک امور مالی به طور طبیعی با درآمدهای این بخش جبران اشکالات و عدم مدیریت و همچنین تمرکز بدنه وسیع دولت در بخش فرودگاه را خواهد نمود تا این که آن درآمد برای رشد و ارتقای دستگاه ها و سامانه های هوانوردی و افزایش کارآیی نیروی انسانی مربوطه مصرف گردد.

علاوه بر آن تمامی فرودگاه های کشور تحت مدیریت شرکت فرودگاه های کشور نبوده و تعدادی از فرودگاه ها همانند فرودگاه کیش، فرودگاه قشم، فرودگاه پیام، فرودگاه های متعلق به وزارت نفت و ... به طور مستقل از طریق یک شرکت دیگر اداره می شوند و در صورت انحصاری شدن ارایه خدمات ناوبری هوایی شرکت فرودگاه های کشور موظف است با ایجاد زمینه های لازم بدون انعقاد قرارداد با آنها نسبت به ارایه خدمات ناوبری هوایی در آن فرودگاه ها اقدام نموده و فقط هزینه خدمات را از شرکت های هواپیمایی دریافت دارد که در این صورت ضمن افزایش هزینه های شرکت فرودگاه های کشور و ایجاد یک تمرکز دولتی زمینه تجاری سازی از میان رفته و انگیزه تجاری شدن آن فرودگاه ها نیز کمرنگ خواهد شد.

در این صورت با در نظر گرفتن تعارض این بند از تبصره با سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و آسیب آن برای تجاری سازی مدیریت فرودگاهی ضرورت دارد تا هیات وزیران با حذف آن موافقت نماید و برای جایگزین آن موضوع اصلاح ساختار در هوانوردی کشوری را مورد توجه قرار دهد و مفادی را به تصویب رساند که در اثر آن سازمان هواپیمایی کشوری مکلف گردد تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه در اجرای تبصره 1 ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری در مورد تفکیک فعالیت خدمات ناوبری هوایی از خدمات مدیریت فرودگاهی و اصلاح اساسنامه فعلی شرکت فرودگاه های کشور به منظور اجرای فعالیت خدمات ناوبری هوایی و توزیع فعالیت خدمات مدیریت فرودگاهی تمامی فرودگاه های کشور به صورت منطقه ای و یا استانی از طریق تاسیس نهادهای عمومی غیردولتی و یا واگذاری به شهرداری ها و یا واگذاری مدیریت به شرکت های خصوصی پس از تصویب هیات وزیران اقدام نماید. البته باید فعالیت های حاکمیتی ناوبری هوایی همچنان در زمره وظایف سازمان هواپیمایی کشوری باقی بماند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیمی 0 0

    با سلام و تشکر از جناب منظری و تین نیوز بخاطر تهیه و انتشار نوشتارهای ارزنده. توجه کردن به کشورهای پیشرفته در هوانوردی و استفاده از تجارب موفق دیگران بسیار مهم است. اینجانب نیز قوانینی را در سازمان هواپیمایی کشوری سراغ دارم که مصوبه هیئت وزیران دولت قبل را دارد و به ضرر کشور است و سازمان مجبور به اجرای آن قوانین است. یک تلاشی شد تا از طریق قانون رفع موانع کسب و کار این قوانین را اصلاح کنیم ولی نشد و الان راه های دیگر درحال پیگیری هستند درست کردن هر چیزی واقعا زحمت زیادی دارد.

    • علیرضا منظری 0 0

      سلام خدمت برادر گرامی جناب آقای ابراهیمی و تشکر از جنابعالی با نظر جنابعالی موافقم. بدیهی است که کار اجرایی بسیار سخت بوده و در این راه باید تلاش نمود و انتظار آن نیست که به سرعت حل شود و یا انگشت اتهام به سوی کسی گرفته شود بلکه موضوع مهم دست یاری به یکدیگر دادن و آگاه سازی عمومی و در جهت اصلاح امور قدم برداشتن است و برای آن میتوان از تجربیات خوب دیگران حتی کشورهای خارجی استفاده کرد. از خداوند بزرگ موفقیت جنابعالی و سایر همکاران برای پیگیری اصلاح امور رادرخواست دارم.

  • 0 0

    اولا فرودگاه امام متعلق به شرکت ضمن اینک در نمودار تشکیلاتی داتانخدوانوردی حدف حدفبرنامه پنجم این بند بوده امروز مخالف اصل چهل وچهار شده لطفا ایشون جواب بدن خدمات تکلیفی پنجاه ودو فرودگاه زیان ده وتوسعه ان ابوا موسی زابل سراوان… چه جوری اداره بشه سالها سکان این صنعت دست برخی ها بود صرفا به منافع گروهیی فکر میکردن ومشکلات امروز حاصل مدیریت دیروز

    • علیرضا منظری 0 0

      با سلام خدمت دوست محترم صحیح است که شرکت شهر فرودگاهی وابسته به شرکت فرودگاه ها است ولی به صورت مستقل ایجاد و اداره می شود و در این زمینه شکی وجود نداشت. اتفاقا بحثدر این مورد است که با تفکیک سایر فرودگاه ها پس از یک مطالعه علمی و نه سیاسی با توجه به تجربیات سایر کشورها به صورت منطقه ای و یا استانی و طبقه بندی آنها بر مبنای کارکرد و واگذاری به مقامات محلی و یا شهرداری ها می توان مشکل اداره و تامین مالی آنها را سامان داد. البته لازم به ذکر است که این بحثحدود بیش از ۱۵ سال مطرح است اما به دلیل مخالفت های برخی افراد تا کنون اجرایی نشده است. امید آن که با به حاشیه رفتن منافع گروهی و جناح بندی ها یک تفکر مبتنی بر علم عملی گردد.

  • بانو 0 0

    بسمه تعالی با سلام و تشکر متخصین محترم بهتر است دست همکاری و مساعدت بهم بدهندو حل مشکلات در صنعت هوانوردی کشور بنمایند و با بیان مشکلات و محکوم کردن یکدیگر هیچ مشکلی حل نخواهد شد و مرحمت نموده خصومت را کنار بگذارید و برای گرفتن پست و مقام دنیوی پاداش اخروی را ضایع نفرمایید موفق باشید

    • علیرضا منظری 0 0

      با سلام خدمت سرکار بانو به هیچ وجه در ارایه اطلاعات و تجربیات قصد محکوم کردن کسی مورد نظر نیست و همواره آمادگی خود را برای همکاری جهت حل مشکلات اعلام نموده ام. اتفاقا اینجانب نیز معتقدم که باید افراد برای گرفتن پست و مقام دنیوی تلاش نداشته و به واسطه ها متوسل نگردند تا بتوانند برای رضای خداوند و به دور از بد اخلاقی ها و بر اساس اخلاق اسلامی و گرفتن مشورت از آگاهان فن برای اصلاح امور و منافع ملی و مردم خادم باشد. به امید آن روز

  • 0 0

    بلاخره خصوصی شود یا دولتی؟ اشکال آقای منظری این است که ازخودشان در می آورند و وقت برای مطالعه نمیگذارند. نوکانادا خصوصی نیست. دولتی و غیرانتفاعی است. ضمنا نویگیشن هم قابل تقسیم نیست. باید دید قرار است منافع چه گروهی تامین شود. متسفانه تین نیوز هم شده بلندگوی کسانی که طرح های ده دهه مدیریتشان شده بلای جان مردم. ایشان از علومشان در دو دهه مدیریت عالی خرج میفرمودند نه حالا که صنعت را زده اند زمین.

    • علیرضا منظری 0 0

      با سلام به برادر محترم لزومی به خواندن مقالات منتشره در این زمینه نیست بلکه چنانچه فقط به ویکی پدیا در اینترنت مراجعه فرمایید متوجه خواهید شد که نو کانادا دولتی نیست بلکه خصوصی و بدون در نظر گرفتن انتفاع اداره می شود مفهوم آن این است که طبق توصیه های ایکائو به منظور سوددهی اداره نمی شود. به منظور قابل تقسیم بودن و یا نبودن هم لطفا به مقالات و اسناد متعلق به کشورهای اروپایی مراجعه فرمایید حتما تصدیق خواهید نمود که در آن کشورها با مدیریت های جداگانه اداره می شود. در مورد اداره ناوبری هوایی در ایران نیز با توجه به تجربیات جهانی اداره مستقل آن ضرورت است حال آن که در ابتدا بصورت یک نهاد عمومی غیر دولتی و یا شرکت دولتی غیر انتفاعی اداره شود نیاز به بررسی مقتضیات زمان و امکانات دارد. در ایران فعلا امکان اداره آن بصورت خصوصی وجود ندارد. خوشبختانه امروزه بسیاری از کارشناسان خبره نیز به این نتیجه رسیده اند که اداره خدمات ناوبری هوایی بصورت مستقل انجام شود. امیدوارم که وضوح این جملات نگرانی های جنابعالی را رفع نموده باشد.

  • 0 0

    آقای منظری شما که میدانید نرخ خدمات ناوبری را دولت تعیین میکند. همه جای دنیا هم انحصاری است. اگر با آقای عابد زاده و مهابادی مشکل دارید چرا واقعیت های صنعت را وارانه و غلط به خورد جماعت میدهید؟ مگر طرح خودتان نبود که شرکت جدا شود؟ مگر پیشنهاد خودتان به آفای مظاهری نبود که ناوبری برود شرکت. آن وقت که قرار بود مدیر عامل شرکت شوید خوب بود ولی وقتی نشدید بد شد. شما با سیاستهایتان هما را هم از بین بردید که گفتیذ خصوصی شود. کی قرار است افاضاتتان را خاتمه دهید تا صنعت آرامش یابد؟

    • علیرضا منظری 0 0

      با سلام دوست محترم خوشبختانه اینجانب با هیچیک از عزیزان نامبرده هیچ مشکلی ندارم و همواره با یکدیگر مراوده هم داریم. در هیچیک از قوانین کشورهای جهان نیامده که انحصاری است ولی تا زمانی که در کشوری امکان تعدد نهادها وجود نداشته بدیهی است که بوسیله یک نهاد خدمات ارایه می شود و به محض آمادگی شرکت های دیگر هم می توانند ارایه خدمات داده و رقابت کنند چنانچه امروزه در کشورهای اروپایی معمول است. اتفاقا بله من هم مدعی عدم انجام ارایه خدمات ناوبری هوایی بوسیله سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک سازمان حاکمیتی و دولتی بودم و به مین منظور از آن سازمان منفک شد و در آن زمان با توجه به مقتضیات در اختیار شرکت فرودگاهها قرار گرفت و بر این نیت بودیم که هر گاه زمینه ها آماده شد بصورت مستقل اداره شود که فکر می کنم اکنون زمان آن رسیده باشد. به نظر می آید که جنابعالی باید از اشاعه علم و تضارب عقاید و کرسی های آزاداندیشی حمایت فرمایید زیرا دیگر دوران کلیسایی به اتمام رسیده و حرکت های باندی و مخوف پاسخ نمی دهد و کارشناسان می توانند از گستره پهناور علمی از طریق انتشار اطلاعات بهره ببرند. به امید آنکه خداوند متعال به من استمرار ظرفیت تحمل دیدگاه دیگران را عطا فرماید.