| کد خبر: 104524 |

◄اولین معاون حمل‌ونقل وزارت راه منصوب شد

تین‌نیوز،

چندی پیش ساختار جدید سازمانی وزارت راه و شهرسازی با تغییراتی نسبت به چارت گذشته ابلاغ شد، مهم‌ترین تغییر اتفاق افتاده در این ساختار جدید تعریف‌شده برای وزارت راه و شهرسازی، اضافه شدن معاونت حمل‌ونقل و حذف معاونت راه روستایی بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این اتفاق تغییر قابل‌ انتظاری بود چرا که آخوندی در اولین سخنانش در روز کسب رأی اعتماد در مجلس بیش از هر چیز از اهمیت حمل‌ونقل و اقتصاد حمل‌ونقل سخن گفت، او همان روز اعلام کرد که با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم انباشته‌شده در صنعت حمل‌ونقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جاده‌ها یکی از اصول برنامه‌هایش است.

در همین خصوص صبح امروز اخباری مبنی بر ابلاغ ایجاد معاونت حمل‌ونقل در وزارت منتشر شد، هرچند این مسئله هنوز به مرحله اعلام رسمی نرسیده بود اما به نظر نمی‌رسید چندان از واقعیت امر دور باشد، چراکه صنعت حمل‌ونقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شکل می‌دهد اما سهم آن‌ها در بازار سرمایه حدود صفر است و درواقع می‌توان گفت، درهای سرمایه ایران هنوز به صنعت حمل‌ونقل گشوده نشده است و عباس آخوندی به‌خوبی از مسئله آگاهی دارد و بارها بر لزوم رسیدگی جدی به صنعت حمل‌ونقل را مورد تأکید قرار داده است.

نهایتا ساعتی قبل رایزنی‌ها برای انتصاب اولین معاون حمل‌ونقل وزارت راه، مسکن و شهرسازی به سرانجام رسید و مهرداد تقی زاده به عنوان اولین معاون حمل‌ونقل در وزارت راه انتخاب شد.

مهرداد تقی‌زاده که در بخش علمی سابقه تألیف کتاب درزمینهٔ «تغییر نگرش‌های ترافیکی» ، تألیف کتاب در زمینهٔ «مراحل احداث واحدهای صنعتی» ، مدیریت علمی ترجمه و تألیف کتب مختلف درزمینهٔ حمل‌ونقل و ترافیک، انجام بیش از 30 مورد سخنرانی علمی و تخصصی در اجلاس‌ها، دانشگاه‌ها و مجامع علمی درزمینهٔ های حمل‌ونقل و ترافیک، مباحث مدیریت و مهندس صنایع، نمایندگی ایران در اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های جهان (UIC) در فرانسه به مدت 6 سال، عضویت هیئت مؤسس انجمن مهندسی ریلی ایران، ریاست کارگروه مدیریت شهری اجلاس بین‌المللی مدیریت در سال‌های مختلف و عضویت انجمن متخصصین حمل‌ونقل و ترافیک آمریکا (ITE) را در کارنامه خود دارد، از حیث اقدامات اجرایی نیز سابقه طولانی و کارنامه درخشانی دارد که به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛

1. دارای 25 سال سابقه مدیریتی عمدتاً تلفیقی از فعالیت‌های اجرایی، مطالعاتی و مشاوره
2. مدیر مطالعات جامع حمل‌ونقل کشور با همکاری یک شرکت بین‌المللی
3. رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور مترا با حدود 300 نفر مهندس به‌عنوان بزرگ‌ترین واصلی‌ترین مشاور حمل‌ونقل کشور و باتجربه «همکاری با 8 مشاور خارجی در عرصه‌های حمل‌ونقلی گوناگون»
4. مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء و رئیس هیئت‌مدیره به مدت حدود 3 سال
5. معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت‌مدیره به مدت حدود 5 سال
6. مشاور وزیر راه و ترابری در IT
7. مشاور رئیس مرکز آمار ایران
8.  معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
9. مشاور عالی شهردار تهران در امور حمل‌ونقل و ترافیک
10. عضو هیئت‌مدیره شرکت کنترل ترافیک
11. عضو هیئت‌مدیره شرکت پردازش

به نظر می‌رسد با توجه به سوابق علمی و اجرایی، مهرداد تقی‌زاده گزینه مناسب و معقولی برای نشستن بر کرسی ریاست بخش معاونت حمل‌ونقل باشد، اما همچنین روزهای کاری فشرده‌ای را در پیش داشته باشد چراکه سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی عمومی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواشناسی کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران،  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی از جمله سازمان‌ها و شرکت‌ها و مراکز، بخشی از ساختار جدید وزارت راه و شهرسازی هستند.

هرچند نیاز صنعت حمل‌ونقل به یک معاونت در وزارت بسیار بدیهی و غیرقابل‌ انکار است اما باید منتظر ماند و دید که جزئیات انجام این طرح تا چه میزان کارشناسی شده و جامع است، این مسئله زمانی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که بدانیم بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت حمل‌ونقل در بخش ترانزیت ناشی از وجود سازمان‌های متعدد و نهادهای نظارتی است، لذا به نظر می‌رسد، راه‌اندازی یک‌نهاد مسئول می‌تواند مشکلاتی از این دست را مرتفع کند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    ضمن آرزوی توفیق برای مهندس تقی زاده امید است ایشان که ۱۰۰درصد دولتی هستند قدری به ساختارهای تلفیق بخش تخصصی خصوصی و زیرمجموعه های تابعه معاونت حمل و نقل توجه نمایند۰مثلا وجود شرکتی مثل مترا بی معنی است و هزینه های آن برفوایدش می چربد۰مترا علیرغم حضور طولانی بدلیل ساختار کارمندی هرگز نتوانست مشکلات کشور در بخش حمل و نقل را حل کند۰آقای تقی زاده می تواند از انبساط معاونت خود کاسته و روی نظارت و کنترل متمرکز گردد و امور کارشناسی و اجرائی تخصصی را به بخش خصوصی واقعی بسپارد، بدینسان بدلیل وجود قراردادها کارها سریعتر انجام می شوند و پروژه ها به ثمر می رسند۰ گام اول تهیه طرح جامع حمل و نقل کشور، نه بروش کاملا اشتباه گذشته است که هیچ دردی از کشور نکاست و مترا به بدترین وجه آنرا مدیریت نمود۰گام دوم تفکیک حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریائی و هوائی در قالب ادارات کل بجای اینهمه شرکت و سازمان پرهزینه و بعضا بی حاصل است، فقط نگاهی به عملکردها در ۳ دهه گذشته نشان می دهد هر چه بوده هزینه بوده و به اقتصاد کشور فایده ای رسانده نشد و بدلیل ساختار بوروکراسی پرهزینه ۹۰ درصد پروژه ها عقب مانده یا هرگز به ثمر نرسیدند۰گام سوم حذف مدرک بازی و مدرک گرائی در تعیین مدیران و کارشناسان است۰اگر به ساختار حمل ونقل کشورهای توانمند در حمل و نقل توجه گردد، ملاحظه می شود مهارت ها و توانمندی ها ملاک گزینش است و بعضا یک نفر حتی با فوق دیپلم هم می تواند بشرط رتبه های حرفه ای سکان مدیریت بخشهائی از حمل و نقل را بعهده بگیرد، زیرا هیچ چیز نمی تواند جایگزین تجربه شود۰اخذ مدرک کار سختی نیست، مقداری هزینه واینروزها که پایان نامه را هم می توان خرید و رتبه علمی گرفت، ولی تجربه تخصصی و حرفه ای را ابدا نمی توان خرید۰اولویت آقای تقی زاده باید ایمنی راه ها و هوانوردی باشند که در بحرانی ترین شرائط بسر می برند۰اگر مقرر شد از نیروهای خارجی استفاده شود، لطفا مانند درجه ۴ هائی نباشند که با مترا همکاری کردند و یا در فرودگاه امام مرتکب اشتباها ت مهلک شدند۰