◄روشنایی فرودگاه مهرآباد به آخرین سیستم دنیا مجهز میشود
تیننیوز| مدیرکل اداره تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی گفت: باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد تا پایان سال ۱۳۹۵ به جدیدترین سیستم روشنایی LED دنیا تجهیز میشود. این سیستم روشنایی برای نخستینبار در ایران نصب و راهاندازی میشود.
میرسعید صفینیا، مدیرکل اداره تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی درباره تجهیز باند ۲۹ راست فرودگاه بینالمللی مهرآباد که تا دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد با خبرنگار تیننیوز به گفتوگو پرداخت.
آقای صفینیا لطفا قدری درباره تجهیزات فرودگاهی در حال استفاده در فرودگاه مهرآباد توضیح دهید.
میانگین عمر سیستمهای الکتریکال فرودگاه مهرآباد ۴۳ سال است. تابلوهای روغنی این فرودگاه ۴۰ سال قبل نصب شدهاند و عمر سیستم روشنایی باند ۲۹ راست هم ۳۸ سال است.
اکنون که ۳۸ سال ازعمر سیستم روشنایی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد میگذرد دیگر مشابه این سیستم در دنیا وجود ندارد و کارخانه سازنده آن نیز تجهیزات و قطعات مورد نیاز آن را تامین نمیکند و به سختی این سیستمها فعال نگه داشته شدهاند.
برای حل این مشکل و همچنین بهرهبرداری از باند بتونی و جدید فرودگاه مهرآباد چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟
در نظر داریم سیستم روشنایی جدیدی را با CAT1 و زیرساختهای CAT2 در باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد نصب و راهاندازی کنیم. در حقیقت این باند تا پایان سال ۱۳۹۵ به جدیدترین سیستم روشنایی LED دنیا با تجهیزاتی دیجیتال، مجهز میشود.
اعتبار این پروژه چقدر است؟
به طور کلی میتوان گفت حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید سیستم روشنایی باند ۲۹ راست همراه با تجهیزات مورد نیاز آن و با احتساب هزینههای نصب، راهاندازی و عملیاتی کردن آن صرف شده است.
اکنون این سیستم خریداری شده و تا آخر آذرماه امسال وارد گمرک ایران میشود.
آقای صفینیا روز دوشنبه(۲۴ آبانماه) از مراحل بهسازی و نوسازی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد بازدید کردید، لطفا قدری هم درباره این بازدید توضیح دهید.
در این بازدید خرید پست روشنایی باند ۲۹ راست مصوب شد و ادارهکل فرودگاه مهرآباد این پست را تهیه میکند و پس از اربعین حسینی، مراحل کابلکشی و سویل ورک این سیستم آغاز خواهد شد. همچنین بخشی از این بازدید به دیدن از سیستم قدیمی این باند گذشت.
چه برنامههایی برای نوسازی تجهیزات فرودگاهی برای فرودگاه مهرآباد دارید؟
بر اساس برنامههای از پیش طراحی شده؛ در نظر داریم طی سالهای ۹۵ و ۹۶ تمام سیستمهای الکتریکال فرودگاه مهرآباد را نوساز کنیم و سن این تجهیزات که اکنون به طور میانگین ۴۳ سال است را به زیر ۵ سال برسانیم.
همچنین فرآیند نوسازی سیستمهای مکانیکال این فرودگاه را طی سه سال برنامهریزی کردیم. این برنامه از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تا پایان سال ۱۳۹۶ ادامه دارد. به طوری که در پایان این برنامه سه ساله سن سیستمهای مکانیکال فرودگاه مهرآباد را به زیر ۸ سال میرسانیم.
در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰ درصد سیستمهای مکانیکال ترمینال ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد را نوسازی و عملیاتی کردیم، ۲۵ درصد دیگر آن را تا پایان امسال و ۲۵ درصد باقی مانده آن را نیز تا پایان سال ۱۳۹۶ نوسازی میکنیم.
در واقع با این اقدامات سیستمهای لایتینگ فرودگاه مهرآباد تا ۳۰ – ۴۰ سال آینده بیمه میشوند و به نوعی این فرودگاه با قدمت که اکنون به ثبت ملی رسیده است، نوسازی میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.