◄ چین رکورددار بزرگترین شبکه ریلی جهان
چین بزرگترین شبکه ریلی پرسرعت جهان را ساخته است - که اکنون از ۴۵۰۰۰ کیلومتر فراتر رفته و از مجموع کل خطوط ریلی سایر نقاط جهان طولانی تر است.

چین گسترده ترین شبکه راه آهن سریع السیر جهان را تنها در طی دو دهه تأسیس کرده است. از زمان راه اندازی نخستین خط در سال ۲۰۰۸، این شبکه به حدود ۲۵۰۰۰ مایل افزایش یافته که بیش از دو برابر طول مجموع خطوط راه آهن پرسرعت جهان است.
قطار مسافربری اگر حداقل ۱۲۴ مایل در ساعت در مسیرهای ارتقایافته یا ۱۵۵ مایل در ساعت در مسیرهای جدید حرکت کند، پرسرعت محسوب می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فرادید، این برنامه ریزی در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زمانی که چین با رشد اقتصادی بالا و همچنین چالش های زیرساختی دست و پنجه نرم می کرد. کمپین «تسریع» چین در اواخر دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ با هدف افزایش سرعت قطارهای تجاری، شهرت یافت.
نخستین خط ریلی سریع السیر که سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد، پکن را به تیانجین در فاصله ۷۵ مایل دورتر وصل می کرد. در طول بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، چین سرمایه گذاری هایش را در زیرساخت ها، از جمله راه آهن سریع السیر، برای برانگیختن اقتصاد و ایجاد شغل افزایش داد.
در آغاز، چین بر قراردادهای انتقال فناوری با شرکت های خارجی مانند آلستوم، زیمنس و صنایع سنگین کاوازاکی متکی بود. به مرور زمان، چین به تخصص و نوآوری داخلی قابل توجهی دست یافت و به رهبر فناوری راه آهن پرسرعت تبدیل شد.
این رویکرد شامل یکپارچه سازی و در نهایت بهبود فناوری خارجی با نوآوری های داخلی میشد. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین به نیوزویک گفته: «راه آهن سریع السیر چین در حالی که از تجربه پیشرفته سایر کشورها استفاده می کند، به نوآوری مستقل هم اهمیت می دهد و یک سیستم فناوری در سطح جهانی با حقوق مالکیت معنوی مستقل ایجاد کرده است».
در سال های اخیر، چین شبکه راه آهن سریع السیر خود را به کشورهای هم مرز هم گسترش داده، از جمله خطی که کونمینگ چین را به پایتخت لائوس وینتیان متصل می کند و خط دیگری که چین را به تایلند متصل می کند.
این پروژه ها (بخشی از طرح کمربند و جاده چین BRI)، در اصل به کمک ترکیبی از وام های دولتی چین، سرمایه گذاری ها و مشارکت با کشورهای میزبان تامین شدند. آن ها نه تنها پیوندهای حمل و نقل منطقه ای را افزایش داده اند، بلکه به عنوان شکل مؤثری از قدرت نرم چین عمل کرده اند.
