تاریخچه جالب هواپیمای روسای جمهور آمریکا
هواپیماهای خاص ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا نمادی منحصربه فرد از قدرت و اعتبار رؤسای جمهور بوده اند که به آنها ایر فورس وان Air Force One گفته می شود.
هواپیماهای خاص ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا نمادی منحصربه فرد از قدرت و اعتبار رؤسای جمهور بوده اند که به آنها ایر فورس وان Air Force One گفته می شود. این عبارت از سوی کنترل کنندگان ترافیک هوایی به هر هواپیمایی گفته می شود که حامل رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، این هواپیماهای باشکوه که جزئیات مربوط به آنها اغلب در هاله ای از رمز و راز قرار دارد، فقط وسیله حمل و نقل برای فرمانده کل قوا نیستند. این هواپیماها را می توان نمادی از رهبری، امنیت و تجسم قدرت تکنولوژیکی هوابرد دانست. این هواپیماها توانایی سوخت گیری هوایی دارند و همچنین به تجهیزات ارتباطی و سامانه هایی برای کنترل جنگ در مواقع حساس از داخل هواپیما مجهز شده اند.
در تاریخ ایده ی توسعه ی یک ماشین پرنده چیزی بیش از یک فانتزی نبود و حتی در ذهن ها نمی گنجید. با این حال، با گذشت زمان دنیای امروزی شکل گرفته و پرواز اکنون به امری عادی تبدیل شده است. همانطور که تکنولوژی با گذشت زمان پیشرفت می کند، فناوری خارق العاده ای که سبب هدایت هواپیمای مشهور ریاست جمهوری می شود نیز دستخوش پیشرفت خواهد شد.
توسعه ی Air Force One داستانی جذاب و طولانی پشت خود دارد که نزدیک به یک قرن از تاریخ آمریکا را در بر می گیرد و تکامل هوانوردی ریاست جمهوری را از آغاز تا اوج پیچیدگی تکنولوژیکی به نمایش می گذارد. اگر از علاقه مندان به صنعت هوافضا هستید و می خواهید با خاص ترین هواپیماهای آمریکا ا شنا شوید، این مطلب که به بررسی تاریخچه هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است را از دست ندهید.
رسیدن به آسمان دیگر یک رویا نبود و تنها چیزی که می توانست لمس به ابرها را برای مردم در سراسر جهان ممکن کند درک رئیس جمهور ایالات متحده از اهمیت توسعه ی این پرنده های فوق العاده بود. تقریباً یک دهه پس از اولین پرواز برادران رایت، رئیس جمهور تئودور روزولت عنوان اولین رئیس جمهور را کسب کرد که توانست به قلمرو آسمان وارد شود. در یک نمایشگاه در سنت لوئیس در سال 1910، رئیس جمهور روزولت بر فراز جمعیت پرواز کرد. این سفر کوتاه توسط آرچیبالد هاکسی که برای برادران رایت کار می کرد، با رایت فلایر انجام شد.
رایت فلایر هواپیمای نسبتاً اولیه ای بود که برادران رایت برای فراهم کردن امکان سفرهای هوایی طراحی کردند. اولین هواپیما از آزمایش برادران رایت روی گلایدرها متولد گشت که در نهایت باعث شد آنها به یک سیستم محرکه متصل شوند. درحال حاضر این هواپیما در موزه ملی هوافضای اسمیتسونین در شهر واشینگتن، دی سی به نمایش گذاشته می شود.
پس از پرواز روزولت، هوانوردی ریاست جمهوری برای بیش از دو دهه هیچ پیشرفتی را شاهد نبود. اگرچه تئودور روزولت اولین رئیس جمهوری بود که موفق شد به آسمان برود، اما این پسر عموی او فرانکلین دلانو روزولت بود که برای تولد سفر هوایی ریاست جمهوری به شکلی که امروز می شناسیم، بر سر کار آمد.
توسعه ی داگلاس دلفین و جایگزینی سفرهای دریایی با هوایی
اولین هواپیمایی که به طور خاص برای سفر رئیس جمهور تعیین شد، یک هواپیمای آبی خاکی بود که RD-2 نام داشت. برای آماده سازی این هواپیما با هدف سفر ریاست جمهوری، کابین هواپیما با یک میز و یک رادیو کامل شد و نتیجه نهایی یک داگلاس دلفین بود، یکی از پنجاه و هشت فروندی که تاکنون ساخته شده است. Douglas Dolphin یک هواپیمای ساخت کارخانه شرکت هواپیماسازی داگلاس در کشور ایالات متحده بود که برای نخستین بار در ۱۹۳۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.
تا زمانی که RD-2 برای استفاده توسط رئیس جمهور روزولت تعیین شود، روسای جمهور معمولاً از طریق یک کشتی تفریحی به نام Mayflower سفر می کردند که فعالیت خود را به عنوان یک قایق تفریحی ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری تئودور روزولت آغاز کرد. این کشتی مسافرتی در سال ۱۶۲۰ میلادی توسعه یافت و موجب نخستین مهاجرت انگلیسی ها به دنیای جدید شد.
اگرچه می فلاور در زمان ریاست جمهوری روزولت جایگزین شد، اما این کشتی بادبانی سال ها قبل توسط رئیس جمهور هربرت هوور از رده خارج شده بود. هوور در سال 1929 پس از کنار گذاشتن می فلاور توضیح داد که هزینه نگهداری کشتی سالانه 300 هزار دلار است و سالانه مبلغ بیش از 5 میلیون دلار برای نگهداری از Mayflower هزینه می شود.
با یک وسیله نقلیه جدید برای سفر ریاست جمهوری، RD-2 هدف خود را برای رئیس جمهور روزولت در دو دوره اول ریاست جمهوری خود انجام داد و استفاده از RD-2 رسماً در سال 1939 به پایان رسید و پس از آن توسعه ی هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا وارد مسیر جدیدی شد.
در اوایل سپتامبر سال 1939، آلمان تحت حکومت آدولف هیتلر به لهستان حمله کرد که به طور گسترده به عنوان آغاز جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می شود. با شروع جنگ، سفر به کشورهای اروپایی به سرعت به یک کار رایج تبدیل شد. در آن زمان تهدید زیردریایی های آلمانی در اقیانوس اطلس سفر به اروپا از طریق دریا را بسیار خطرناک و تقریباً غیرممکن کرده بود. با این حال، دیپلمات های آمریکایی بیش از هر زمان دیگری نیاز داشتند راهی مطمئن برای سفر به اروپا بیابند.
از آنجا با بوئینگ قراردادی برای ساخت دوازده هواپیما بسته شد. هواپیمای ساخت بوئینگ 314 Clipper بود که طول 106 فوتی، طول بال های 152 فوتی و وزنی حدود 40 تن داشت و دقیقا همان کاری را که برای آن ساخته شده بود انجام داد و موفق به حمل و نقل هوایی مسافران از اقیانوس اطلس شد.
دیکسی کلیپر یکی از دوازده هواپیمای بوئینگ 314 بود که براساس این قرارداد ساخته شد. این هواپیما برای انتقال دیپلمات ها و مقامات خارجی به خارج از اروپا و خارج از مسیر نازی ها در آغاز جنگ مورد استفاده قرار گرفت. مهم ترین سفر دیکسی کلیپر در انتقال رئیس جمهور روزولت به کنفرانس کازابلانکا در سال 1943 بود، جایی که او و نخست وزیر بریتانیا وینستون چرچیل درباره استراتژی متفقین برای جنگ جهانی دوم بحث کردند. این سفر به چندین توقف نیاز داشت و بیش از دو روز طول کشید تا یک طرفه انجام شود.
از آنجایی که ارتش ایالات متحده نگرانی هایی در مورد استفاده رئیس جمهور از هواپیماهای تجاری برای حمل و نقل داشت، تصمیم گرفت دستور تغییر هواپیمای نظامی برای استفاده رئیس جمهور را صادر کند. هواگرد پیشنهادی به منظور این استفاده یک C-87A بود که شباهت هایی به B-24 داشت. در مجموع 287 فروند C-87 رسماً از کارخانه هواپیماسازی Consolidated Aircraft در فورت ورث، تگزاس تحویل داده شد.
دومین هواپیمای مورد توجه داگلاس سی-54 اسکای مستر (ملقب به گاو مقدس) بود که برای نخستین بار در ۷ ژوئن ۱۹۳۸ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. این مدل که برای استفاده ریاست جمهوری پیکربندی مجدد شد، شامل یک محل خواب، یک تلفن و آسانسور جمع شدنی برای صندلی چرخدار روزولت بود.
این هواپیما «گاو مقدس» نام گرفت و رئیس جمهور روزولت دو ماه قبل از مرگش در فوریه 1945 تنها یک پرواز با آن داشت. رئیس جمهور هری اس. ترومن پس از تصدی مسئولیت، از این هواپیما استفاده گسترده ای کرد. در سال 1947، ترومن قانون امنیت ملی 1947 را در حالی که سوار بر این هواگرد مخصوص بود امضا کرد. امضای این قانون منجر به ایجاد نیروی هوایی شد و گاو مقدس را به زادگاه نیروی هوایی تبدیل کرد.
زمانی که قانون امنیت ملی در سال 1947 به تصویب رسید، طرح هایی برای جایگزینی گاو مقدس در حال اجرا بود و در نهایت هواپیمای ملقب به گاو مقدس با داگلاس VC-118 جایگزین شد. این هواپیما به نام زادگاه رئیس جمهور ترومن ایندیپندنس نام گرفت.
ایندیپندنس اولین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بود که با علامت های متمایز رنگ آمیزی شد و برای اولین بار نقش یک عقاب روی دماغه آن نقاشی شده بود که بعدها به عنوان نشان رسمی Air Force One شناخته شد. ایندیپندنس شامل اتاقک و کابینی بود که برای 24 مسافر ساخته شده بود. مانند گاو مقدس، ایندیپندنس نیز بازنشسته شد و اکنون در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده به نمایش گذاشته شده است.
کلمباین II از همان ابتدا اهمیت بسیار زیادی داشت، زیرا نخستین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بود که علامت Air Force One روی بدنه ی آن نقاشی شد. نام Air Force One در سال 1953 پس از عبور یک پرواز تجاری با هواپیمای حامل رئیس جمهور آیزنهاور به کار گرفته شد. در ابتدا ایر فورس وان عمدتاً به عنوان یک اصطلاح غیررسمی استفاده می شد تا اینکه تقریباً ده سال بعد در سال 1962 رسمی شد. کلمباین II مانند مدل های قبلی خود پیش از بازنشستگی در سال 1968 به خدمت نیروی هوایی درآمد. سال 2015 تیمی از Dynamic Aviation بازسازی کلمباین II را آغاز کرد که تا امروز ادامه دارد.
بوئینگ 707، ای فورس وان جدید با طراحی خاص
با آغاز سال 1959، جان فاستر دالس، دولت مرد آمریکایی و وزیرخارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری دوایت د.آیزنهاور، این موضوع را مطرح کرد که ممکن است هواپیمای ملخدار دیگر برای استفاده ریاست جمهوری مناسب نباشد. این پیشنهاد تا حدودی به این دلیل بود که نیکیتا خروشچف، نخست وزیر شوروی با توپولف Tu-114 پیشرفته تر که موتور توربوپراپ داشت سفر می کرد.
پس از آن سه فروند بوئینگ 707-120 توسط نیروی هوایی آمریکا برای استفاده دولتی خریداری شد. این سه هواپیما دارای نام های مأموریت هوایی ویژه (SAM) 970، 971 و 972 بودند.
قبل از اینکه آیزنهاور فرصت پرواز با یک هواپیما را داشته باشد، ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور به دلیل مناظرات خود با خروشچف در سال 1959 به اتحاد جماهیر شوروی منتقل شد. یک ماه بعد، آیزنهاور اولین پرواز ریاست جمهوری را با جت انجام داد. همچنین در این زمان وی به عنوان اولین رئیس جمهوری که با هلیکوپتر پرواز کرد معرفی شد. طی یک سفر دیپلماتیک در دسامبر 1959، آیزنهاور از سیزده کشور در مدت یک ماه بازدید کرد، سفری که با یک هواپیمای ملخی دوبرابر بیشتر زمان می برد.
این سه هواپیما در نهایت در اوایل دهه 1960 از نقش خود به عنوان هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا کنار گذاشته شدند. SAM 970 اکنون در موزه پرواز در سیاتل، واشنگتن به نمایش گذاشته شده است. SAM 971 زمانی که از آن برای بازگرداندن گروگان های آمریکایی در جریان بحران سال 1981 استفاده شد، به یک پرواز معروف دیگر ادامه داد. این هواپیما نیز در موزه هوافضای توسان، آریزونا قابل مشاهده است. برخلاف این دو مدل، SAM 972 در سال 1996 کنار گذاشته شد.
زمانی که رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1961 روی کار آمد، بوئینگ 707 با شماره 26000 به خدمت گرفته شد که لقب SAM26000 را به این هواپیما دادند (SAM مخفف Special Air Missions است). به دستور بانوی اول ژاکلین کندی، برای این طراحی جدید از ریموند لویی، طراح مطرح صنعتی دعوت شد تا نمای بیرونی ویژه ای نسبت به مدل های قبلی به ایر فورس وان جدید ریاست جمهوری ببخشد.
در طراحی این هواپیما از رنگ آبی روشن و طرح سفید رنگ استفاده شد که واژه United States of America روی بدنه آن نقاشی شده بود و پرچم آمریکا روی دم هواپیما به چشم می خورد. نشان رییس جمهور آمریکا نیز روی دماغه هواپیما قرار گرفت. SAM 26000 با طراحی جدید خود در اکتبر 1962 به پرواز درآمد و به سرعت به نمادی از دولت آمریکا تبدیل شد.
ده سال پس از ترور پرزیدنت کندی، جانسون درگذشت و جسد وی توسط SAM 26000 از واشنگتن به تگزاس منتقل گشت. SAM 26000 در دوران ریاست جمهوری نیکسون مورد استفاده گسترده قرار گرفت، به طوری که جت وسیله نقلیه او برای سفر به چین در سال 1972 و سفر دیگری به اتحاد جماهیر شوروی در سال بعد بود. نیکسون 26000 را روح سال 76 نامید.
با تصور اینکه ایر فورس وان مورد حمله قرار گرفته است، خلبان اقدامی فوری برای فرار از موقعیت انجام داد. خلبان در نهایت توسط نیروی هوایی متوجه شد که جت ها به عنوان اسکورت آنجا هستند. هنگامی که نیکسون پس از رسوایی واترگیت از ریاست جمهوری استعفا داد، با هواپیمای SAM 27000 به کالیفرنیا منتقل شد که با نشان Air Force One به پرواز درآمد.
در میانه پرواز، رئیس جمهور جرالد فورد سوگند یاد کرد. در طول دهه 1980، SAM 27000 در زمان پرزیدنت رونالد ریگان بیشترین کاربرد خود را نشان داد و ریگان از آن برای بیش از دویست مأموریت دیپلماتیک خود استفاده کرد. مدل SAM 27000 از دوره ی نیکسون تا زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش درحال خدمت بود و درنهایت در سال 2001 بازنشسته شد. این هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا اکنون در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان به نمایش گذاشته شده است.
پس از تحویل، این دو فروند هواپیما به نام های SAM 28000 و SAM 29000 تعیین شدند. این مدل های جدید پیشرفته ترین هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا بودند که توانایی حمل هفتاد مسافر را داشتند و تمام موارد مورد نیاز برای یک هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری را در خود جای داده بودند که شامل یک مرکز فرماندهی سیار در صورت حمله اتمی می شد. این جت ها همچنین به تدابیر دفاعی از جمله مسدود کننده های مادون قرمز و سیم کشی مجهز بودند. در مواردی، از هر یک از این وسایل نقلیه می توان برای حمل و نقل معاون رئیس جمهور استفاده کرد.
در طول حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001، رئیس جمهور بوش درحال خواندن کتاب برای دانش آموزان دبستانی در فلوریدا از این حملات مطلع شد. پس از اطلاع، بوش فلوریدا را با ایر فورس وان ترک کرد. با این حال، کنترل کننده های ترافیک هوایی به جت هشدار دادند که یک جت مسافربری در نزدیکی ایر فورس وان قرار دارد و به تماس ها پاسخ نمی دهد.
سرهنگ مارک تیلمن، خلبان ایر فورس وان در آن زمان بعداً یادآور شد که هیچ اطلاعی از توانایی های تروریست ها در آن مقطع زمانی وجود نداشت. سرهنگ تیلمن ایر فورس وان را بر فراز خلیج مکزیک به پرواز درآورد تا ببیند آیا جت مسافربری ایر فورس وان را تعقیب می کند یا خیر، اما اینطور نبود. این هواپیما بعداً به عنوان جتی شناخته شد که فرستنده خود را گم کرده بود.
با این حال برنامه ها برای بازگرداندن رئیس جمهور به واشنگتن لغو شد و سرهنگ تیلمن رئیس جمهور بوش را به پایگاه نیروی هوایی در نبراسکا برد. پس از این واقعیت، کاخ سفید نتوانست هیچ شواهدی مبنی بر تهدیدی که علیه ایر فورس وان در 11 سپتامبر صورت گرفته بود را تأیید کند. تحقیقات نشان داد که هشدار شوم معاون رئیس جمهور یک ارتباط نادرست بوده است.
آینده ی ایر فورس وان
مدل های SAM 28000 و 29000 به عنوان Air Force One در دنیای امروز نیز در حال استفاده هستند. همین امسال جو بایدن با چنین مدلی از اوکراین دیدن کرد. جدیدترین نسخه در واقع دو فروند VC-25B نمونه شخصی سازی شده بویینگ ۷۴۷ است که طراحی آشنای آبی تخم اردکی، طلایی و سفیدی دارد. این دو هواپیما قرار است ۳.۹ میلیارد دلار هزینه داشته باشند.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت که دستور تغییر رنگ آمیزی هواپیمای ایر فورس وان را به سرخ، سفید و آبی داده است تا هواپیما آمریکایی تر باشد. طرح رنگی میهن پرستانه مورد نظر ترامپ سال گذشته رد شد، زیرا بویینگ اعلام کرد که به مهندسی اضافی نیاز داشته و زمان و هزینه بیشتری خواهد برد.
در سپتامبر 2020، نیروی هوایی در مورد آینده ی ایر فورس وان چنین اعلام کرد که قراردادهای متعددی برای پیشبرد با چندین سازنده برای توسعه هواپیماهای مافوق صوت امضا شده است. از میان صنایع مافوق صوت توسعه یافته، یکی از هواپیماهای جدید می تواند به عنوان ایر فورس وان خدمت کند.
در هشت دهه گذشته، رئیس جمهورهای ایالات متحده با هواپیماهای بی نظیری پرواز کرده اند. ایر فورس وان به عنوان نمادی از قدرت و دیپلماسی آمریکا در سراسر جهان شناخته می شود که روسای جمهور را برای دیدار با رهبران جهان و رسیدگی به مسائل حیاتی کشور اعزام می کند. داستان و تاریخچه ای که پشت آن وجود دارد را می توان گواهی بر تعهد این کشور به حفاظت از بالاترین مقام خود و به کارگیری شگفتی های فناوری هوانوردی دانست.
گفته می شود اولین فروند از هواپیماهای VC-25B در سال ۲۰۲۷ و دومین فروند نیز در سال ۲۰۲۸ ساخته خواهد شد. با نگاه به آینده، به نظر می رسد نیروی هوایی آمریکا به ارتقای هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا و مدل های ایر فورس وان ادامه خواهد داد و از هیچ تلاشی برای حفظ اقتدار ریاست جمهوری دریغ نخواهد کرد.