بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

اهمیت تنظیم باد لاستیک و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

تنظیم باد لاستیک یکی از کارهایی است که ماهی دو بار برای بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی باید انجام دهید.

اهمیت تنظیم باد لاستیک و تاثیر آن بر عملکرد خودرو
تین نیوز |

تنظیم باد لاستیک یکی از کارهایی است که ماهی دو بار برای بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی باید انجام دهید.

به گزارش تین نیوز، هنگام بررسی فشار باد لاستیک به یک اندازه گیری بصری اکتفا نکنید. منظور ما از تنظیم باد تایر، برداشتن میل سوپاپ ها و اندازه گیری فشار واقعی هوا با استفاده از یک فشارسنج مناسب است. آخرین بار این کار را کی انجام داده اید؟ شاید هم جز افرادی باشید که هرگز این کار را نمی کنند؟ در این صورت باید بگوییم که متاسفانه جان و مال خود را در معرض خطر قرار داده اید.

باد لاستیک با هوا یا نیتروژن؛ کدامیک برای تایر خودرو بهتر است؟

تفاوت تایر مخصوص خودروهای برقی با تایر معمولی چیست؟

◄ نکات کلیدی در خرید لاستیک خودرو

نقص فنی و ایمنی پایین خودرو یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات جاده ای است. آمار نشان می دهد که در این بین، مشکلات ناشی از تایر خودرو نقش پررنگی دارد. فشار تایر نقش مهمی در تضمین ایمنی سفر ایفا می کند. بنابراین حداقل ماهی دو بار فشار باد لاستیک ها را چک کنید. این کار را بدون هیچ هزینه ای و فقط با استفاده از یک فشارسنج مناسب می توانید انجام دهید و در ازای آن جان خود و خانواده تان را حفظ کنید. هنگام بررسی باد تایر به ضربه زدن کفایت نکنید. گاهی ممکن است فشار باد لاستیک تا 30 درصد کمتر از حد استاندارد باشد اما با چشم دیده نشود. اگر هنوز هم این مسئله را جدی نگرفته اید، این مطلب را حتماً بخوانید.

عدم تنظیم باد لاستیک چه خطراتی دارد؟

رانندگی با لاستیکی که کم باده شده به شدت خطرناک است. کاهش فشار باد لاستیک باعث افزایش مقاومت غلتشی آن می شود. افزایش مقاومت غلتشی عامل افزایش دمای لاستیک و فرسودگی زودرس است. علاوه براین، شکل دیواره جانبی تایر نیز به طور قابل توجهی تغییر می کند که به نوبه خود می تواند زمینه ترکیدن لاستیک را فراهم کند. این خطر وقتی افزایش می یابد که با سرعت بالا هم رانندگی کنید.

فشار کم باد تایر باعث کاهش هندلینگ و سطوح چسبندگی خودرو به سطح جاده نیز می شود و به طور بالقوه باعث رفتار نامنظم یا غیرقابل پیشبینی خودرو در فرارهای ناگهانی و اضطراری می گردد. عمر لاستیک به ازای هر 10 درصد کم بادشدن، 10 درصد کاهش می یابد.

رانندگی با لاستیک های بیش از حد بادشده نیز سخت و خطرناک است و باعث کاهش هندلینگ و ترمز و فرسودگی بیش از حد لاستیک می شود. پس لطفاً تایرهای خود را بیش از حد باد نکنید! حداکثری فشاری که تایر می تواند تحمل کند روی آن درج شده است. البته بهتر است که فشار تایر کمتر از این حد باشد زیرا هنگام رانندگی با افزایش دما، فشار باد تایر افزایش می یابد. حتی اگر این افزایش خیلی هم نباشد، شما را به سمت مرز خطر سوق می دهد.

چه زمانی باد لاستیک خودرو را تنظیم کنیم؟

برای استفاده بهینه از لاستیک های خودروی خود بهتر است هفته ای یک بار باد آن ها را بررسی کنید. در غیر این صورت حداقل ماهی یک یا دو بار این کار را انجام دهید. البته عواملی مثل دمای هوا نیز در این پروسه موثر هستند. به عنوان مثال، اگر تایرها را در یک روز گرم تا حد مناسبی باد کرده باشید اما هوا به طور ناگهانی سرد شود، فشار هوای داخل لاستیک کاهش می یابد. این نکته در ماه های پایانی هر فصل که وارد فصل جدید می شویم اهمیت بیشتری دارد.

توصیه می شود زمانی باد تایر را بررسی کنید که خودرو کمتر از 2 کیلومتر حرکت کرده باشد. اگر پس از طی مسافتی طولانی باد لاستیک را چک کنید، احتمالاً تصور خواهید کرد که بیش از حد باد شده است زیرا در اثر رانندگی طولانی مدت فشار هوا افزایش می یابد.

تنظیم باد زاپاس را فراموش نکنید!

لاستیک زاپاس اغلب در فرآیند بررسی فشار تایر نادیده گرفته می شود. در حالیکه در صورت پنچرشدن لاستیک به یک جایگزین مطمئن نیاز دارید. برای جلوگیری از خطرات ذکرشده، فشار باد تایر زاپاس را حداقل ماهی یک مرتبه چک کنید.

دلایل کاهش فشار باد لاستیک

صرفنظر از سن و فرسودگی لاستیک خودروی شما، دلایل زیر می تواند منجر به کاهش فشار باد تایر شود:

  • سوراخ شدن سوپاپ لاستیک باعث از دست رفتن هوا می شود.
  • رینگ قدیمی و زنگ زده به لاستیک آسیب می زند و فشار هوا را کاهش می دهد.
  • پارک کردن همیشگی خودرو زیر نور خورشید منجر به کاهش فشار هوا می شود.
  • یک سوراخ هرچند ریز روی لاستیک باعث از دست رفتن آهسته و پیوسته هوا می شود.

جمع بندی هر آنچه درباره اهمیت تنظیم باد لاستیک باید بدانید:

تنظیم باد لاستیک به افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر تایر کمک می کند. البته منوط به اینکه کار را به صورت اصولی و با استفاده از یک فشارسنج مناسب انجام دهید. بررسی بصری و ضربه زدن اصلاً قابل اطمینان نیست. کاهش فشار هوای لاستیک تا 30 درصد هم ممکن است با چشم قابل رویت نباشد. اگر بتوانید این فرآیند را هر هفته انجام دهید که چه بهتر، در غیر این صورت ماهی دو یا یک مرتبه را پشت گوش نیندازید. چنانچه حین بررسی متوجه شدید فشار باد یکی از لاستیک ها بیشتر از بقیه کاهش یافته ممکن است ایرادی داشته باشد. در این صورت حتماً به یک مکانیک مراجعه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مرکز مدیریت راه های کشور
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.