| کد خبر: 256345 |

چرا نباید پای خود را روی داشبورد ماشین قرار دهیم؟ + فیلم

قرار دادن پا روی داشبورد عملی معمول در بین سرنشینان خودروها است. مردم می گویند این کار در زمان مسافرت‌های طولانی موقعیت راحت‌ تری را ایجاد می‌کند.

تین نیوز

قرار دادن پا روی داشبورد عملی معمول در بین سرنشینان خودروها است. مردم می گویند این کار در زمان مسافرت های طولانی موقعیت راحت تری را ایجاد می کند.

به گزارش تین نیوز، وقتی روی صندلی مسافر نشسته اید و راننده در حال رانندگی است، تکیه دادن به پشت و گذاشتن پاها روی داشبورد می تواند بسیار آرامش بخش باشد. با این حال هر چقدر هم این کار حس خوبی به شما بدهد، در صورت وقوع تصادف یا سقوط خودرو، قرارداشتن در این شرایط به شدت خطرناک است.

گذاشتن پا روی داشبورد چه خطراتی دارد؟

همان طور که گفتیم، قرار دادن پا روی داشبود حس خوشایندی دارد، به خصوص در سفرهای طولانی می تواند به رفع خستگی کمک بزرگی کند. لم دادن روی صندلی، کشیدن پاها و تماشای جاده های زیبای ایران در حین سفر قطعاً لذتبخش است اما در صورتی که خیلی بدشانس نباشید. اگر در این شرایط تصادف کنید، ممکن است آسیب جدی ببینید یا حتی جان خود را از دست بدهید! در زیر به چند مورد از اتفاقاتی که ممکن هست برای شما رخ دهد اشاره می کنیم.

1- آسیب دیدن در اثر فشار ناشی از بازشدن کیسه هوا

کیسه هوا برای محافظت از شما طراحی شده است، البته در صورتی که درست نشسته باشید! چنانچه در شرایط مناسبی نباشید، نه تنها کیسه هوا از شما محافظت نخواهد کرد، بلکه منجر به ایجاد صدمات جدی تری می شود. تصور کنید پاهای خود را روی داشبور خودرو قرار داده اید و در همین حین تصادف می کنید، فشار ناشی از بازشدن کیسه هوا باعث می شود پاهای شما به سمت بالا یا شیشه جلو پرتاب شده و آسیب جدی یا شاید غیرقابل جبرانی ببینید. پرتاب شدن پاها می تواند منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه صورت و بینی نیز شود.

در صورتی که شدت تصادف بالا باشد، کیسه هوا ممکن است با سرعت 322 کیلومتر بر ساعت نیز باز شود. اگر درست نشسته باشید هم فشار ناشی از چنین سرعتی به شما آسیب جزئی می زند اما کیسه هوا از ایجاد صدمات بزرگ تر جلوگیری می کند. حال اگر تحت چنین شرایطی پاهای شما روی داشبور باشد، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ تصور آن هم دردناک است!

بعد از خواندن این نکته ممکن هست فکر کنید که راننده من کاربلد است و تصادف نمی کند. این تصور کاملاً ساده لوحانه است و عوامل مختلفی می توانند منجر به بروز تصادف شوند. علاوه براین، کیسه هوا در شرایطی غیر از تصادف و در اثر نقص فنی هم ممکن است باز شود یا احتمال دارد شما به طور ناگهانی خیلی محکم به داشبورد ضربه بزنید و زمینه بازشدن کیسه هوا را فراهم کنید. بنابراین همیشه احتیاط کرده و از قراردادن پاها روی داشبور صرف نظر کنید.

2- آسیب دیدن در اثر فشار ناشی از کمربند ایمنی

کمربند ایمنی از دیگر تجهیزاتی است که برای محافظت از جان شما طراحی شده است، منوط به اینکه درست نشسته باشید. اگر درست بنشینید، کمربند ایمنی بدون آسیب زدن به اندام های حیاتی از شما محافظت می کند. قراردادن پاها روی داشبورد وضعیت نشستن شما را تغییر می دهد و این بدان معناست که کمربند ایمنی به درستی روی بدن شما قرار نمی گیرد.

3- ایجاد آسیب جدی در صورت واژگون شدن خودرو

اگر روی صندلی سرنشین درست ننشینید و خودرو واژگون شود، هیچ عنصری برای محافظت از شما وجود نخواهد داشت! کیسه هوا در صورت واژگونی خودرو موظف به محافظت از قسمت های پایینی بدن شما است. اما اگر پای شما روی داشبور باشد، کیسه هوا نمی تواند کار خود را درست انجام دهد و از زانو یا سینه شما محافظت کند.

با توجه به آنچه گفته شد، در صورتی تجهیزات ایمنی خودرو اعم از کیسه هوا و کمربند ایمنی می توانند کار خود را درست انجام دهند که درست از آن ها استفاده کنید. گذاشتن پاها روی داشبور، شما را در موقعیتی قرار می دهد که حتی این تجهیزات می توانند به شما آسیب وارد کنند. هنگام وقوع تصادف یا به دلیل نقص فنی احتمال بازشدن کیسه هوا برای محافظت از اندام های پایینی شما وجود دارد، اما اگر پاهای شما روی داشبور باشند، پرتاب شدن پاها در اثر فشار ناشی از بازشدن کیسه هوا به سمت بالا و شیشه به شدت جان شما را تهدید می کند. این شرایط در صورت واژگون شدن خودرو هم برقرار است. همچنین قراردادن پاها روی داشبورد باعث می شود کمربند ایمنی به درستی روی بدن شما قرار نگیرد. در صورت بروز تصادف در این وضعیت، کمربند ایمنی می تواند به اندام های حیاتی شما آسیب بزند.

حجم ویدیو: 3.20M | مدت زمان ویدیو: 00:00:09 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مرکز مدیریت راه های کشور

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.