| کد خبر: 250768 |

طرح های خارق العاده معمار ایرانی از استادیوم های آینده با استفاده از هوش مصنوعی

از ومبلی تا امارات، لندن میزبان برخی از شناخته شده ترین استادیوم های جهان است. اما اگر پیش بینی های یک معمار قابل انجام باشد، این مکان های نمادین می توانند در آینده تحولی شگرف داشته باشند.

تین نیوز

از ومبلی تا امارات، لندن میزبان برخی از شناخته شده ترین استادیوم های جهان است. اما اگر پیش بینی های یک معمار قابل انجام باشد، این مکان های نمادین می توانند در آینده تحولی شگرف داشته باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، پوریا باباخانی، معمار ایرانی ساکن هامبورگ آلمان، از یک ابزار هوش مصنوعی برای پیش بینی اینکه استادیوم های لندن در آینده ممکن است چگونه به نظر برسند، استفاده کرده است. طراحی های آینده نگر او گویی مستقیما از دل داستان های علمی تخیلی بیرون آمده اند.

بیشتر بخوانید؛

سرنوشت ۸ ورزشگاه جام جهانی قطر + تصاویر

فیلم | استادیوم عجیب جام جهانی قطر که ناپدید می شود!

برای ساخت این تصاویر، آقای باباخانی از ابزار Midjourney استفاده کرده است؛ برنامه ای که از هوش مصنوعی برای تبدیل متن به تصویر استفاده می کند.

طراحی استادیوم

او در گفتگو با Designboom توضیح داد: «ابزارهای طراحی هوش مصنوعی توانایی ساده سازی فرآیند طراحی را دارند و به معماران این امکان را می دهند که به جای صرف زمان بر روی کارهای دستی، بر روی مفهوم سازی و اصلاح ایده های خود تمرکز کنند.»

طراحی استادیوم

طراحی استادیوم

باباخانی ادامه داد: «این موضوع به طور بالقوه می تواند منجر به احیای معماری آینده نگر شود، جایی که طراحان می توانند به طور کامل از پتانسیل خلاقیت خود استفاده کرده و مرزهای امروزیِ فضای ساخت و ساز را دگرگون سازند.»

بعضی از طرح ها با طراحی بیضی شکل و سقف باز، بی شباهت به استادیوم های موجود نیستند اما بقیه با چیزی که امروزه در سرتاسر جهان می بینیم، متفاوتند.

به نظر می رسد یکی از استادیوم ها در بالای یک آسمان خراش قرار دارد با سقفی شیشه ای که بر روی یک پایه فلزی به شکل بشقاب پرنده قرار گرفته است. یکی دیگر شبیه یک توپ فوتبال است، با یک طرح کروی بزرگ که روی آن طرح معروف شش ضلعی حک شده است.

طراحی استادیوم

طراحی استادیوم

طراحی استادیوم

طراحی استادیوم

در حالی که طرح های آقای باباخانی صرفا مفهومی است، اخیرا در طول جام جهانی ۲۰۲۲ شاهد مجموعه ای از طرح های جدید استادیوم ها در قطر بودیم.

یکی از هشت استادیوم این دوره از مسابقات جام جهانی به نام استادیوم ۹۷۴ ، اولین استادیوم موقت در تاریخ جام جهانی فوتبال بود؛ استادیومی متشکل از ۹۷۴ کانتینر حمل و نقل بازیافتی ساخته شده از فولاد ضدزنگ که پس از اتمام بازی ها برچیده شد.

استادیوم 974 قطر

طراحی این استادیوم که توسط شرکت معماری اسپانیایی Fenwick Iribarren انجام شده بود، در ابتدا از قطعات لگو و شیوه قرارگیری آسان آنها روی یکدیگر الهام گرفته شد. کل سازه به گونه ای ساخته شد که می توان آن را در هر زمان تخریب کرد و در مکان دیگری بازسازی کرد یا به مکان های کوچک تر تغییر شکل داد.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.