| کد خبر: 247879 |

عجیب ترین پل های جهان؛ از پل ۳۰۰ متری آمریکا تا ۳۳ پل

پل ها، این سازه های مهندسی شگفت انگیز در شهرهای مدرن نقش مهمی دارند.

تین نیوز

پل ها، این سازه های مهندسی شگفت انگیز در شهرهای مدرن نقش مهمی دارند. در این مطلب با معرفی عجیب ترین پل های جهان ما را همراهی کنید.
به گزار ش تین نیوز، در  نظر اول چیز جالب توجهی درباره پل ها در کار نیست که بخواهد نظر کسی را به خود جلب کند، اما رویکرد ما در فهرست عجیب ترین پل های جهان، پرداختن به این مسئله است که یک پل، فراتر از اینکه بخش ارتباط دهنده دو منطقه مرتفع باشد، می تواند یک شاهکار مهندسی دقیق و یک اثر هنری زیبا هم باشد.

◄ خسروپرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش پنجم

تولد خسروپرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش چهارم

تولد خسروپرویز غنی زاده؛ ازتولد در رباط کریم تا ورود به وزارت راه/ بخش سوم

پل های عجیب جهان

پل، تاریخی به درازای تمدن های بشری دارد و از زمان شکل گیری قدیمی ترین تمدن ها، پل ها هم برای ارتباط مناطق مختلف که با آب یا دره های عمیق از هم جدا شده بودند شکل گرفتند.

امروزه و در بسیاری از شهرهای مدرن در سراسر دنیا، پل های زیبا و باشکوهی در انواع آبی، پیاده روی یا ماشین رو ساخته شده که شهرت زیادی دارند و بعضا حتی به نماد یک شهر بدل شده اند. این مطلب چند مورد از عجیب ترین پل های جهان را معرفی می کند.

پل آبی ماگدبورگ (آلمان)

پل آبی یا قنات ماگدبورگ که در نزدیکی شهری به همین نام در آلمان واقع شده است، در واقع راه حلی برای کاهش ترافیک آبی در کانال های آبی اطراف ماگدبورگ است که با عبور از روی رودخانه البه، کانال البه هاول در شرق را به کانال میتلند در غرب وصل می کند.

این کانال آبی امکان تردد انواع قایق ها و کشتی های بزرگ را بین شرق و غرب رودخانه البه فراهم می کند که پیش از این ناگزیر بودند مسیرهای فرعی زیادی را طی کنند اما حالا به سادگی در عرض چند دقیقه می توانند از بالای رودخانه البه عبور کنند. طرح این پل اولین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی برنامه ریزی شد اما ساخت آن به بعد از جنگ سرد موکول شد.

 

پل-قنات پون دو گار (فرانسه)

کمتر تمدن باستانی مانند رومی ها هنر پل سازی دقیقی داشته است به طوری که نمونه های شاهکار پل سازی در روم باستان را حتی می توان دور از سرزمین اصلی روم و در سرزمین های تابعه یافت.

شبکه پیچیده قنات های رومی در سراسر این سرزمین باستانی و وسیع، گسترده بود و در بخش های مختلف آن وظیفه آب رسانی به مناطق خشک قلمرو را داشت. چنین هدفی مستلزم ساخت پل های خاصی بود چراکه بعضا قنات ها باید با عبور از موانع طبیعی مختلف، مناطقی مرتفع را به هم متصل می کردند.

گرچه بسیاری از نمونه های چنین طراحی خاصی تا زمان ما از بین رفته است، اما خوشبختانه یک نمونه جذاب آن، یعنی پل پون دو گار در فرانسه بر جای مانده که این روزها یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در این کشور محسوب می شود.

ارتفاع پل بیش از ۱۵۵ فوت (بیش از ۵۰ متر) است که حتی برای پل های امروزی هم ارتفاع زیادی محسوب می شود و متشکل از سه طبقه با قوس های متعدد و زیبا است.

پل پون دوگار فرانسه

پل اژدها (ویتنام)

اساسا پل در دو حالت ساخته می شود، یا با مطالعه دقیق توپوگرافی منطقه و شرایط آب و هوایی آن، یک طرح مهندسی دقیق بر اساس محاسبات معماری مدرن تهیه می شود و یک پل دقیق و زیبا شکل می گیرد، یا مانند آنچه در ویتنام انجام شده، یک پل ساده ساخته می شود و اژدهایی غول پیکر و آتشین روی آن قرار داده می شود.

پل اژدها در ویتنام در سال 2013 و به مناسبت سی و هشتمین سال آزادسازی دانانگ در طول جنگ ویتنام به بهره برداری رسید که فرودگاه دانانگ را به خیابان های اصلی شهر متصل می کند. در بدنه اژدهای تزئینی پل بیش از 2500 چراغ LED تعبیه شده و در دهان اژدها هم یک شعله افکن بزرگ قرار گرفته تا در شرایط خاص زیبایی بیشتری داشته باشد.

پل اژدها ویتنام

پل اژدها ویتنام

پل هلیکس (سنگاپور)

هلیکس یک پل عابر پیاده در منطقه خلیج مارینا در سنگاپور است که موسسات اداری و تجاری این منطقه را که در دو طرف آب واقع شده اند به هم وصل می کند. مانند بسیاری دیگر از پل های عابر پیاده، این پل هم ساختاری ساده دارد اما بخش زیبای آن، طراحی مارپیچی و دو رشته ای مشابه با طرح DNA است که زیبایی خاصی به ظاهر پل بخشیده است.

پل هللیکس سنگاپور

هلیکس به عنوان یکی از عجیب ترین پل های جهان اولین بار در سال 2010 و به عنوان یک جایگزین سبک برای پل ماشین رو کنار خود، یعنی پل Bayfront به بهره برداری رسید.

در هلیکس در طول روز سایبان های فولادی در نقاط خاصی برپا می شوند که مکان های ایده آلی برای صرف ناهار یا وقت گذرانی کارمندان ادارات اطراف هستند. در طول شب، مارپیچ DNA با تعداد زیادی چراغ LED روشن می شود و ظاهری زیبا و مدرن به پل می بخشد.

پل هلیکس سنگاپور

پل هللیکس سنگاپور

پل رویال جورج (ایالات متحده آمریکا)

پل رویال جورج در استان کلرادو آمریکا در داخل یک شهربازی بزرگ واقع شده است و مرتفع ترین پل آمریکا و یکی از مرتفع ترین ها در جهان محسوب می شود که در حدود ارتفاع ۹۵۶ فوتی (۳۸۰ متری) از سطح زمین قرار گرفته است. پل در سال ۱۹۲۹ ساخته شد و دو انتهای دره رویال را که از عمیق ترین دره های ایالات متحده محسوب می شود را به هم متصل می کند.

طول پل هم ۳۸۴ متر است و قدم زدن روی آن تجربه جذابی از تماشای دره زیبای رویال را برای رهگذران فراهم می کند. همین مسئله سبب شده تا در طول سال پل رویال جورج یکی از پربازدید ترین مناطق سراسر آمریکا باشد.

پل رویال جورج آمریکا

پل نانپو (چین)

پل نانپو به طول ۵.۱۵ مایل، یکی از طولانی ترین پل های جهان محسوب می شود و خصلت اصلی آن مربوط به رمپ های دایره ای شکل آن است که نقش مهمی در کاهش ترافیک در ساعات شلوغ روز دارند.

رمپ اصلی پل ساختار خاصی متشکل از رمپ بزرگ و دایره ای در مرکز در کنار خروجی های کوچکتری دارد که بسیاری از جاده های اطراف را به هم متصل می کند.

پل نانپو چین

مشکل اصلی شهر در این منطقه ترافیک سنگین در ساعات شلوغی بود و پیش از اینکه پل نانپو در سال ۱۹۹۱ به عنوان یکی از عجیب ترین پل های جهان افتتاح شود، تنها راه عبور از رودخانه هوآنگ پو، سوار شدن بر کشتی بود. اما حالا در کنار حمل و نقل دریایی، پل خود کمک مهمی به کاهش ترافیک کرده است.

پل نانپو چین

پل نانپو چین

پل بادبان های دوقلو (بریتانیا)

پل بادبان های دوقلو یکی از عجیب ترین پل های جهان است که طراحی آن در بخش مرکز از دو بازوی بالارونده جهت عبور کشتی ها تشکیل شده است. این البته طراحی خیلی خاصی نیست و نمونه های مشابه را می توان در سراسر اروپا و حتی انگلستان یافت.

پل بادبان های دوقلو بریتانیا

اما آنچه پل بادبان های دوقلو را خاص کرده، طراحی خاص دو بازو است که به جای مستطیل های معمولی، شکل دو مثلث را دارند که وقتی برای عبور ترافیک آبی باز می شوند، شباهت زیادی به بادبان های دو قایق پیدا می کنند.

 

سی و سه پل (ایران)

سی و سه پل در اساسی ترین کارکرد خود نوعی بند برای رودخانه بزرگ زاینده رود محسوب می شود که در اوایل قرن هفدهم میلادی در اصفهان ساخته و تکمیل شد و تا امروز به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری دوران صفویه حفظ شده است.

با وجود این طی سالیان اخیر و با خشک شدن رودخانه، کارکرد پل بیشتر به حالت تفریحی و گردشگری درآمده است و اطراف آن با مراکز خرید، کافه ها و مواردی مانند این پر شده است که در مشغول کردن بازدیدکنندگان نقش مهمی دارند.

سی و سه پل

سی و سه پل

سی و سه پل

پل آبی ولوومیر (هلند)

پل یا قنات ولوومیر به عنوان یکی از عجیب ترین پل های جهان ایده خاصی دارد و آن اینکه به جای اتصال دو طرف خشک یک رودخانه، پل می تواند کاملا با طراحی برعکس ساخته شود. این شاید اولین نمونه با این طراحی باشد که در سال 2002 تکمیل شد و در واقع مسیری آبی بر بالای بزرگراه N302 هلند است که یکی از شلوغ ترین بزرگراه های این کشور محسوب می شود و سرزمین اصلی هلند را به جزیره فلوولند به عنوان بزرگترین جزیره مصنوعی جهان متصل می کند.

پل آبی ولوومیر هلند

ولوومیر از نظر فنی امکان عبور دادن برخی قایق ها و کشتی ها را هم دارد که در دریاچه مصنوعی اطراف جزیره فلوولند در گردش هستند. این پل راه حل منحصر به فردی برای مشکل محوطه سازی است که در ساخت پل های متحرک، تونل ها و پل های هوایی وجود دارد.

پل آبی ولوومیر هلند

پل ژوسلینو کوبیچک (برزیل)

ژوسلینو کوبیچک یکی از عجیب ترین پل های جهان است که نام آن به افتخار بیست و یکمین رئیس جمهور برزیل انتخاب شده شده است. این شاهکار معماری مدرن در برازیلیا پایتخت برزیل واقع شده و با طول بیش از ۱۲۰۰ متر و پهنای ۲۴ متری، یک پل قوسی آزادراهی ساخته شده از بتن و فولاد محسوب می شود که اولین بار در سال ۲۰۰۲ به بهره برداری رسید.

پل ژوسلینو کوبیچک برزیل

در یک روز صاف و آفتابی می توان حتی پل را از سه طاق متقاطع و نامتقارن آن که هریک بیش از ۲۰۰ فوت ارتفاع دارند از نقاط دور شهر هم تشخیص داد. این پل ساحل شرقی دریاچه پارانوآ را به مرکز شهر برازیلیا وصل می کند و همزمان یک منطقه گردشگری مهم در نظر گردشگران پرشماری است که از برازیلیا دیدن می کنند.

پل ژوسلینو کوبیچک برزیل

 پل ژوسلینو کوبیچک برزیل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: گجت نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.