| کد خبر: 247638 |

تاریخچه پرچم دزدان دریایی

در ایام قدیم، کشتی های دزدان دریایی پرچم های کاذب یا بادبان های بدون رنگ بر می افزاشتند اما پس از شلیک نخستین توپ پرچم «دزدی دریایی» را به اهتزاز در می آوردند تا به کشتی ها این فرصت را بدهند که بدون جنگ تسلیم شوند.

تین نیوز

در ایام قدیم، کشتی های دزدان دریایی پرچم های کاذب یا بادبان های بدون رنگ بر می افزاشتند اما پس از شلیک نخستین توپ پرچم «دزدی دریایی» را به اهتزاز در می آوردند تا به کشتی ها این فرصت را بدهند که بدون جنگ تسلیم شوند.

به گزارش تین نیوز، عمدتا پرچم ها به عنوان نماد بین المللی از یک قوم، ملت یا ارتباطات دریایی و هوایی شناخته می‎شوند. در طول نیمه دوم عصر طلایی دزدی دریایی پرچم ‎های متفاوتی وجود نداشت و معمولا دزدان دریایی از پرچم جولی راجرز (Jolly Roger) استفاده می کردند که به صورت متحدالشکل برای شناسایی کشتی دزدان دریایی یا شخصی منحصربه فرد به کار می رفت.

در طول عصر طلایی در دهه های 1650 و 1730، دزدی دریایی به 3 دوره تقسیم می شود:

1- دوره بوکانیر (Buccaneering)؛ دزدان دریایی دریانوردان فرانسوی بودند که به مستعمره نشینان اسپانیا در دریای کارائیب و شرق اقیانوس آرام حمله می‎ کردند.

2- محفل دزدان دریایی (Pirate Round)؛ این محفل عمدتا از دزدان دریایی انگلیسی تشکیل شده بود که کشتی های مسلمانان و شرکت هند شرقی را در اقیانوس هند و دریای سرخ هدف قرار می ‎دادند.

3- دوران پس از جانشینی اسپانیایی (The Post-Spanish Succession Period)، در این دوره دزدان دریایی ملوانان انگلیسی-آمریکایی و مزدوران باقیمانده از جنگ جانشینان اسپانیا بودند که به دزدی دریایی در دریای کارائیب ، اقیانوس هند ، ساحل شرقی آمریکا و کرانه های غربی آفریقا روی آوردند.

یکی از گزارش ‎های قدیمی از پرچم معروف دزدان دریایی (جولی راجرز/ Jolly Roger) را می‎توان در کتاب «تاریخ عمومی دزدان دریایی» یافت؛ این کتاب در سال 1724 به رشته تحریر در آمده است. گفته می شود که نویسنده آن کاپیتان چارلز جانسون (Captain Charles Johnson) است اما به رغم تلاش مورخان برای شناسایی نویسنده این اثر، هنوز هم نویسنده این کتاب ناشناس باقی مانده است. این در حالی است که تعدادی از محققان پیش بینی کرده اند که نویسنده کتاب می تواند دانیل دفو (Daniel Defoe) نویسنده رمان رابینسون کروزوئه یا ناتانیل میست (Mis) باشد.

این کتاب حالتی اسطوره ‎ای از زندگی و عملیات دزدان دریایی مشهور مانند: چارلز وین، ادوارد تیچ (بلک برد یا ریش سیاه/Blackbeard)، کالیکو جک، آن بانی، ماری رید، ویلیام کید، ادوارد لو، هنری ایوری و فلیپ روچ ارائه می دهد. شایان ذکر است، کتاب مذکور از ویژگی های خاصی برخوردار است که در ادبیات دزدان دریایی استفاده شده است. برخی از ویژگی های خاص آن کتاب عبارت از دزدان دریایی با پاهای گمشده، دزدانی بدون یک چشم، گنجینه های دفن شده، نقشه های گنج اسرارآمیز و اسامی پرچم دزدان است.

در قسمتی از این کتاب چنین آورده شده است: «نام پرچم معروف به جولی راجرز (Jolly Roger) توسط بارتولومئو روبرتز، دزد دریایی ولزی/ Bartholomew Roberts و فرانسیس اسپرینگز، دزد دریایی انگلیسی/Francis Spriggs بر پرچم دزدان دریایی گذاشته‎ شده است احتمالا هر دو کاپیتان از این نام برای پرچم ‎هایشان با طراحی بسیار متفاوت استفاده می‎ کردند. به طور کلی این نام یک اصطلاح عمومی برای پرچم های سیاه رنگ دزدان دریایی است تا اینکه نامی برای یک پرچم خاص باشد.»

گزارش دیگر از پرچم اولیه دزدان دریایی (Jolly Roger) را می توان در یک گزارش خبری دیگر مربوط به سال 1723 در مجله هفتگی با این شرح ذیل یافت: « در گوشه‎ ای از چوبه دار، تصویر پرچمی آویزان شده بود که در زیر پرچم ‎های سیاهشان به دزدی دریایی و کشتار فراوان می‎ پرداختند. آن پرچم تمثالی از مرگ بود که در یک دستش ساعت شنی و در دست دیگرش نیزه ای که به قلبی فرو رفته و قطرات خون از آن می‎ چکید؛ نقش بسته بود. این پرچم به راجر پیر (Old Roger) معروف بود که دزدان دریایی در سایه آن زندگی می کنند و می‎ میرند.»

یکی از طرح های مشهور پرچم جولی راجرز، نماد جمجمه و استخوان های صلیبی است که یادآور تصویر مدرنی از دزدان دریایی در ادبیات و سینما است. این طرح احتمالا از پرچم دزدان دریایی بربر که در شمال آفریقا فعالیت می کردند؛ نشأت گرفته است (اگرچه بر اساس گزارش های همزمان عمدتا نماد پرچم های بربرها سبز بوده) در حالی که روایت قدیمی دیگری متعلق به 1687 در کتابخانه ملی فرانسه یافت شده که نشان دهنده‎ طرح جمجمه و استخوان های صلیبی شکل روی پرچم قرمز رنگ است که توسط دزدان دریایی روی خشکی طراحی شده است.

در هر صورت، استفاده اولیه از این طرح در اسناد نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در سال 1700 ثبت شده است؛ جایی که ناوچه اچ.ام.اس پول، با یک کشتی دزدان دریایی به فرماندهی وین امانوئل که یک پرچم جولی راجرز (دزدی دریایی) داشته است، درگیر می شودبه صورت «پرچم سیاه رنگ با کله مرگ سفید و استخوان های صلیبی شکل» توصیف شده است.

به طور عمومی، بسیاری از مورخان بر این عقیده هستند که نخستین پرچم دزدان دریایی از شکل جمجمه و استخوان های صلیبی تشکیل شده بود. پس از پایان جنگ جانشینی اسپانیا در سال 1714، بسیاری از مزدوران جنگی به دزدی دریایی روی آوردند و پرچم هایشان را با طرح های دلخواه و اشکال مختلف جولی راجرز (در رنگ های مختلف) برای شناسایی و ارتباط برقرار کردن در دریا طراحی کردند.

کشتی های دزدان دریایی تا زمانی که طعمه خود را در محدوده شلیک توپ نداشتند با پرچم های کاذب یا بادبان های بدون رنگ بر می افراشتند اما پس از شلیک نخستین توپ، پرچم جولی راجرز (دزدی دریایی) را به اهتزاز در می آوردند تا به عنوان یک هشدار به کشتی ها این فرصت را بدهد که تصمیم بگیرند بدون جنگ تسلیم شوند.

اهتزاز پرچم جولی راجرز یک راه قابل اعتماد برای نشان دادن دزدی دریایی بود و فقط یک دزد دریایی شجاعت به اهتزاز در آوردن پرچم جولی راجرز را داشت، زیرا هنگام دستگیری در معرض خطر اعدام قرار داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مجله ماهنامه ترابران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.