| کد خبر: 264561 |

جزیره لارک بندرعباس؛ جزیره‌ ای بکر با سواحل مرجانی بی‌ نظیر!

استان هرمزگان سرشار از زیبایی های طبیعی و پر از مقاصد گردشگری جذاب است. جزیره های متعدد با طبیعت بکر و تماشایی در این استان، سالانه مقصد هزاران نفر از اهالی سفر و طبیعت دوستانی است که از راه های دور و نزدیک خودشان رو به جنوب ایران می رسانند و در طبیعت زیبای اون غرق می شوند. یکی از زیباترین جزیره های این منطقه جزیره لارک بندرعباس است.

تین نیوز

استان هرمزگان سرشار از زیبایی های طبیعی و پر از مقاصد گردشگری جذاب است. جزیره های متعدد با طبیعت بکر و تماشایی در این استان، سالانه مقصد هزاران نفر از اهالی سفر و طبیعت دوستانی است که از راه های دور و نزدیک خودشان رو به جنوب ایران می رسانند و در طبیعت زیبای اون غرق می شوند. یکی از زیباترین جزیره های این منطقه جزیره لارک بندرعباس است. 

به گزارش تین نیوز به نقل از سفربازی، جزیره لارک در نزدیکی جزایر قشم و هرمز قرار گرفته و جنوبی ترین نقطه از خاک ایران است. این جزیره یکی از جذابیت های گردشگری استان هرمزگان محسوب می شود که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما رو با جزیره زیبای لارک آشنا کنیم.

جزیره لارک کجاست؟

همانطور که گفتیم جزیره لارک در استان هرمزگان و در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. این جزیره ۱۶ کیلومتر با جزیره قشم، ۲۲ کیلومتر با جزیره هرمز، ۳۱ کیلومتر با بندرعباس و ۵۱ کیلومتر با جزیره هنگام فاصله دارد.

ساحل جزیره لارک

مسیر دسترسی به جزیره لارک

بهترین راه برای رسیدن به جزیره لارک، استفاده از اتوبوس های دریایی در اسکله شهید ذاکری قشم است. از اسکله دوحه قشم هم می توانید سوار قایق موتوری شده و به لارک سفر کنید. در شهر بندرعباس و جزیره هرمز هم  از طریق کرایه قایق موتوری به جزیره لارک رفت.

 

البته باید در نظر داشته باشین که جزیره لارک به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در تنگه هرمز و واقع شدن در جنوبی ترین نقطه ایران، از اهمیت نظامی برخوردار است و گاهی در  آن مانورهای نظامی برگزار میشود. در این زمان ها هرگونه رفت وآمد به این جزیره ممنوع می باشد. پس حتما قبل از سفر به این نکته توجه داشته باشید.

جزیره لارک ۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و در بیشتر این وسعت، کوه های آتشفشانی مخروطی شکل قرار گرفته است. موضوعی که باعث شده تا جزیره لارک مورد توجه طبیعت دوستان و گردشگران قرار بگیرد، سواحل مرجانی و بکر این جزیره است که آرامش و سکوت خاصی بر این مکان حکمفرماست.

 

بخش قابل سکونت جزیره لارک وسعت کمی دارد و حدود ۳۰۰ خانوار در این قسمت زندگی می کنند. شغل اغلب ساکنان جزیره مثل خیلی از جزایر دیگه ایران، ماهیگیری و صیادی است. ماهیگیران لارکی، ماهی های صید شده خود را که اغلب هامور، سرخو، سنگسر، مقوا و میش ماهی است را به کشور عمان می فروشند؛ به طور کلی اهالی این جزیره ارتباطات اقتصادی زیادی با کشور عمان دارند. تعدادی از ساکنان جزیره لارک هم به پرورش سنتی دام مخصوصا بز مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می کنند.

جالبه بدونید معادن طبیعی زیادی در جزیره لارک وجود داره و خاک سرخ، سنگ آهن، نمک، گوگرد و سنگ سفید از اونها برداشت می شود.

جذابیت های دیدنی جزیره لارک

سواحل جزیره لارک

بزرگترین جذابیت جزیره لارک سواحل زیبا و خلوت با آب زلال و شفاف خلیج فارس هست که گردشگران را به خودش جلب می کند. در این آب زلال می توانید انواع موجودات دریایی مثل مرجان ها و ماهی های زیبا رو ببینین و غرق لذت و هیجان شوید.

 وجود فیتوپلانکتون ها در آب این جزیره، باعث می شود وقتی آب دریا آرام و بدون موج است یکی از زیباترین پدیده های طبیعی که به شکل نوری آبی رنگ در کنار ساحل دیده شود، شکل بگیرد. عکسی که یک ایرانی به نام پویان شادپور در سال ۲۰۱۵ از این پدیده جذاب گرفت، در نشریه معروف نشنال جئوگرافی، برگزیده شد.

درواقع علت شکل گیری این پدیده، انعکاس نور فیتوپلانکتون ها در آب های ساحلی جزیره لارک هست. این موجودات بسیار کوچیک، اکسیژن تولید می کنن و یکی از منابع تغذیه ای آبزیان محسوب می شوند. اگر تعداد بسیار زیادی از فیتوپلانکتون ها در آب دورهم جمع شوند، امکان دارد رنگ آب را سبز، یا به رنگ های دیگر تغییر بدهند.

 

جذابیت های جزیره لارک فقط به طبیعت این جزیره محدود نمی شود و آثار تاریخی هم در این جزیره وجود دارد. قلعه پرتغالی ها یکی از جاذبه های تاریخی لارک هست که در زمان تسلط پرتغالی ها بر خلیج فارس ساخته شده و با قلعه پرتغالی ها که در جزایر قشم و هرمز قرار دارد هم دوره اهست. قلعه پرتغالی های لارک از ملات ساروج، سنگ های مرجانی و دریایی ساخته شده و ستون های آن چوبی است و همین امر باعث شده تا این قلعه همچنان پاربرجا بماند.

یکی دیگه از نقاط دیدنی در جزیره لارک برج فانوس دریایی است که در فاصله حدود چهار کیلومتری از قسمت مسکونی جزیره لارک قرار گرفته و در کنار آن چند آلاچیق هم قرار دارد. ساکنان لارک و قشم در روزهای تعطیل در این منطقه تفریح و شنا می کنند.

بهترین زمان سفر به جزیره لارک

آب وهوای جزیره لارک هم مثل بقیه نقاط جنوبی کشور، گرم و مرطوبه و در فصل بهار و تابستون بسیار گرم است. بهترین زمان سفر به این جزیره، اواخر پاییز و فصل زمستان است زیرا هوای لارک در این زمان بهاری و مطبوع است.

اقامت در جزیره لارک

اقامت در جزیره لارک

جزیره لارک بسیار دست نخورده و بکر باقی مانده و میشه گفت از نظر امکانات شهری و رفاهی بسیار ضعیف است. اکثر گردشگران به صورت یک روزه به این جزیره سفر می کنند و برنامه ای برای اقامت شبانه در این جزیره ندارند. البته در جزیره لارک یک اقامتگاه کپری وجود داره که افراد علاقمند می توانند در آنجا اقامت کنند.

 

گزینه دیگری که برای اقامت در جزیره لارک پیش روی شماست، کمپ کردن و چادر زدن در ساحل دریاست که حتما لذت زیادی برای شما به همراه دارد.

حرف آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد جزیره لارک، نقطه ای بکر و زیبا با طبیعتی ارزشمند و منحصربه فرد است که برای بقا نیاز به مراقبت و توجه ما دارد. دقت کنیم تا در سفر به این جزیره، زیبایی های خاص آن را دست نخورده باقی بگذاریم و بدون برجا گذاشتن کوچکترین زباله ای این جزیره بکر را ترک کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.