| کد خبر: 258231 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ هر آنچه باید درباره پل های تاریخی تهران بدانید

تهران، بزرگترین شهر ایران محسوب می شود که آثار تاریخی، باستانی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.

تین نیوز

تهران، بزرگترین شهر ایران محسوب می شود که آثار تاریخی، باستانی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. پل های تاریخی، بخشی از همین آثار و جاذبه­ های گردشگری هستند که از سبک معماری خاصی برخوردارند. با اقامت در یکی از بهترین هتل های تهران، لحضات خاطره­انگیزی در کنار این پل­ ها تجربه خواهید کرد. مشهورترین پل های تاریخی تهران مربوط به دوره هخامنشی است. در این مقاله قصد داریم، لیستی از این پل­ها را به شما معرفی کنیم.

6 مورد از مهم­ترین پل های تاریخی تهران

پل­های تاریخی، یکی از جاذبه ­هایی است که شما را به دنیایی از زیبایی ­های معماری و تاریخی می­برند. هر کدام از این پل­ها با شکوه و زیبایی خود، نمادی از تاریخ و فرهنگ شهرها هستند. در ادامه با مهم­ترین آن­ها آشنا می­شویم.

پل باقرآباد تهران

 پل باقرآباد، در 25 کیلومتری جنوب غربی تهران و نزدیک به روستای باقرآباد  واقع شده است. این پل یکی از قدیمی­ترین پل های تاریخی این شهر است که از رودخانه جاجرود می گذرد. در ساخت این پل از مصالحی مانند آجر و سنگ آهک استفاده شده است.

در طول تاریخ، این پل به دلیل مقاومت و طراحی منحصربه­فرد خود، بارها از خسارت­های طبیعی و جنگ­ها جان سالم به در برده است. به عنوان مثال، در طی سال­های گذشته، طغیان رودخانه جاجرود و سیلاب­ های بارانی، باعث تخریب برخی از طبقات پل شده بود. بر همین اساس، به دستور شورای شهر تهران مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. اکنون این پل به عنوان نماد تاریخی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

پل شاه عباسی کرج

یکی دیگر از پل های تاریخی تهران، پل شاه عباسی است که در بالای رودخانه کرج و جنوب این شهر واقع شده است. این پل با 61 متر طول و 8 متر عرض، در دوره صفویه برای اتصال شمال و جنوب شهر کرج به کار گرفته می­شده است. پل شاه عباسی، چهار دهانه بوده که برای تردد خودرو و عابران از دو راهروی مرکزی و جانبی استفاده می­کند. از این دهانه ها در گذشته بیشتر جهت استراحت استفاده می­شده است. این پل به نام­های دیگری همچون پل دختر و پل سلیمانیه نیز معروف است.

پل طبیعت

پل طبیعت

پل طبیعت، یکی از پرطرفدارترین پل های تاریخی تهران است که دو پارک بزرگ را به هم وصل می­کند. این پل با چشم­انداز بسیار زیبا، امکاناتی را برای گردش و تفریح بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. از جمله این امکانات می توان به رستوران و کافه­ ها و ایجاد فضاهای سبز برای استراحت گردشگران در دو طرف پیاده­ رو اشاره کرد.

پل طبیعت، متشکل از سه طبقه است که هر طبقه از آن امکانات متنوعی را به شما ارائه می­دهد. در هر طبقه از این پل مناظر زیبایی را مشاهده می­کنید که می­توانید عکس ­هایی زیبا از آن­ها تهیه کنید.  

به دلیل موقعیت مکانی مطلوبی که این پل دارد، دسترسی راحتی به جاهای دیدنی اطراف مانند پارک­ طالقانی و پارک آب و آتش دارد. قیمت هتل اسپیناس بلوار تهران بسیار مناسب است، با اقامت در این هتل، می­توانید از دیدن این جاذبه طبیعی لذت ببرید.

پل بادامک تهران

یکی دیگر از پل های تاریخی تهران در دوره قاجاریه، پل بادامک است که در بخش غربی روستای بادامک و در مجاورت با زمین های ورامینک قرار گرفته است. این پل قدیمی، حدود 20 متر طول و 50/4 متر ارتفاع دارد. مصالحی که در سازه این پل به کار رفته شامل خاک، شن، قطعات سنگ با ملاط گل آهک می­شود.

 یکی از جذابیت­های این پل، طاق گهواره ای شکل آن است که به تزیینات آجری مزین شده­اند. این تزیینات به شکل لوزی سطح سقف را پوشانده است. دیوارهای این طاق نیز تلفیقی از آجر و سنگ هستند.

پل رومی تهران

پل رومی اتوبان صدر

پل رومی تهران، یکی دیگر از پل­های تاریخی این شهر است که  از دروان ساسانیان به جامانده، پل رومی تهران است که توسط اسیران رومی آسان­تر شده است.  آسان­تر کرده است. می­شود. در اطراف این پل، بیمارستان های معروفی مانند اختر و ایرانمهر ساخته شده که بسیاری از بیمه های درمانی را تحت پوشش قرار می­دهد. از دیگر اماکنی که در این منطقه وجود دارد، قبرستان متفقین است که با پل رومی و خیابان های اطراف آن فاصله بسیار کمی دارد. این گورستان محل دفن گروهی از سربازان متفقین در جنگ های جهانی اول و دوم بوده است. با استفاده از تورهای تهرانگردی می­توانید از این آرامستان دیدن کنید.

پل صفی حسن آباد تهران

پل صفوی، از جمله پل های تاریخی تهران است که بر روی رودخانه قره سو و در مسیر جاده کاروان تهران به قم واقع شده است. این پل با طول 5 متر در اواخر دوره صفوی ساخته شد. پل صفی در حوالی روستای حسن آباد قرار گرفته و به همین دلیل به این نام مشهور است. سازه این پل بیشتر از جنس ملات آهک و ساروج است.

نمای پل صفی حسن آباد، آجری و به شکل سنگفرش است. در دوره پهلوی این پل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و سه طاق به شکل دایره همراه با دهانه رومی به آن افزوده شد.

جمع ­بندی

پل های تاریخی تهران یکی از جاذبه ­های توریستی این شهر هستند که تاریخچه طولانی و مهمی دارند. این پل ­ها، شاهکارهایی از هنر و معماری قدیمی ایران هستند که از زیبایی و شکوه بسیاری برخوردارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.