| کد خبر: 257561 |

چهار باغ عباسی، یادگار دوران سلطنت صفویان؛

چهار باغ عباسی بر پایه چهار باغ ایرانی

چهار باغ عباسی اصفهان هم رده و شانزلیزه پاریس است. در عین حال تاریخچه پرفرازونشیبی دارد. می توان گفت شهر اصفهان قسمت اعظم شهرت خود را وامدار ساخت و ساز هایی است که در دولت صفویه خصوصاً در زمان شاه عباس اول انجام شدند.

تین نیوز

چهار باغ عباسی اصفهان هم رده و شانزلیزه پاریس است. در عین حال تاریخچه پرفرازونشیبی دارد. می توان گفت شهر اصفهان قسمت اعظم شهرت خود را وامدار ساخت و ساز هایی است که در دولت صفویه خصوصاً در زمان شاه عباس اول انجام شدند. همچنین این شهر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاصی دارد. از مرزها فاصله زیادی داشته و دسترسی دشمنان به آن تقریباً غیر ممکن است. ضمن اینکه زاینده رود پر آب، زمین ها حاصلخیز و آب و هوای به شدت معتدل، سبب شد تا صفویه تصمیم بگیرد که اصفهان پایتخت حکومتش باشد. خیابان چهار باغ یکی از آثار به جامانده از صفویه بوده که هنوز مورد توجه اروپائیان است.

چهار باغ عباسی اصفهان و پشت پرده های آن

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، چهار باغ عباسی اصفهان داستان های متعددی دارد. اما یکی از واقعی ترین روایت ها این است که بعد از اینکه دولت صفوی تصمیم گرفت حد فاصل مرکز شهر اصفهان و منطقه حکومتی خود را که آن سوی زاینده رود قرار داشت با خیابانی به هم متصل کند، بر آن شد تا تملک زمین ها و باغ های این ناحیه بدست آورد. اما صاحبان این باغ ها و زمین ها برای فروش حاضر نشدند. به همین دلیل شاه عباس این زمین ها و باغ ها را اجاره ابدی کرد. یکی از سیاحان اروپایی با نام “شاردن” بر این باور است که این خیابان چهار باغ انگور بوده و “کمپفر” هم بر این باور است که نامگذاری این خیابان را به دلیل تقسیم شدن شهر به چهار منطقه مختلف می دانند.

همانطور که گفتیم روایت ها متعدد است اما واقعی ترین داستان پشت پرده همین بود که ما گفتیم. این خیابان، خیابانی باشکوه و با عظمت است که سالانه گردشگران زیادی از کشور های خارجی تنها برای دیدن و قدم زدن بر آن عاظم اصفهان می شوند. البته در دوره قاجار خیابان چهار باغ به شدت مورد بی مهری قرار گرفت. اما در حال حاضر این خیابان یکی از معابر مهم و اصلی در اصفهان است که از جمله جاذبه های تکرار نشدنی این شهر محسوب می شود.

چهارباغ اصفهان 3

مکان یابی و آدرس چهار باغ عباسی

شاید ندانید که خیابان چهار باغ اصفهان از ۳ خیابان تشکیل شده. “چهار باغ عباسی”، “چهار باغ بالا” و “چهار باغ پایین”. خیابان چهار باغ یکی از باشکوه ترین معابر جهان است که در دو طرف آن بوستان و باغ های زیادی وجود داشته. خیابان چهار باغ عباسی در کنار خیابان چهار باغ پایین متعلق به دوره صفوی هستند، درست در زمانی که اصفهان با تمام شکوه و جلالش پایتخت ایران بود. ولی در حال حاضر خیابان چهار باغ عباسی تنها یک پیاده روی سنگفرش شده است. از باغ هایی که در اطراف آن قرار داشته نیز تنها درختان کهنسال چنار باقی مانده اند. طول این خیابان۵ کیلومتر بوده و عرض آن ۴۷ متر است. ابتدای آن میدان انقلاب و انتهای آن هم به دروازه دولت می رسد.

خیابان چهار باغ بالا متعلق به عهد صفویه بوده و به دستور شاه عباس آن را همزمان با خیابان زیبای چهار باغ عباسی بنا کردند. این خیابان هم مانند چهار باغ عباسی با باغ ها و بوستان های متعدد و زیبای شاهی احاطه شده بود. در این بین خیابان چهار باغ بالا به واسطه سی و سه پل به چهار باغ عباسی وصل شده و از سی و سه پل تا دقیقاً میدان آزادی امتداد دارد. خیابان چهار باغ پایین هم از ۲ خیابان دیگر جوان تر و پر شور تر است. این قسمت از خیابان چهار باغ را دقیقا به دستور رضاشاه پهلوی و در دوران پهلوی بنا کردند. چهار باغ پایین حدفاصل دروازه دولت تا میدان شهدا را طی می کند.   

جاذبه های چهار باغ عباسی اصفهان

در خیابان چهار باغ عباسی نیز همانند سایر قسمت های اصفهان جاذبه های فراوانی را مشاهده خواهید کرد. چهار باغ عباسی از زاینده رود آغاز شده و در انتها شما را به دروازه دولت می رساند. در ادامه دیدنی های این خیابان عریض و طویل را با هم مرور خواهیم کرد.

  •  مراکز خرید در خیابان چهار باغ عباسی

دیدنی های این خیابان عبارتند از مرکز خرید چهار باغ مال، پاساژ افتخار، موزه هنری نگاه، سینما فلسطین، کاخ جهان نما، کاخ هشت بهشت و موزه موسیقی شهر اصفهان.

در موزه هنری نگاه شما می توانید در کنار لذت بردن و تماشای نمایشگاه های دائمی و موقت خود را به یک قهوه یا چای خوش عطر در کافه این موزه هنری مهمان کنید.

همچنین در چهار باغ مال یکی از معتبر ترین کتاب فروشی های اصفهان در کنار چندین کافه و فروشگاه، شما را به سرعت سرگرم می کند.

در پاساژ افتخار پوشاک برند و به روزی عرضه می شوند که به راحتی می توانید خرید خود را در آنجا انجام دهید.

سینما فلسطین هم برای عاشقان فیلم محلی دنج و جذاب است.

کاخ جهان نما که یکی دیگر از یادگار های صفویه است و در حال حاضر جز پی چیزی برای عرضه ندارد. به دستور ظل السلطان یکی از شاهزاده های قجری، کاخ تخریب شد و در سال ۱۳۹۴ ضمن ساخت مترو دروازه دولت دیگر بقایای این کاخ کشف شد.

موزه موسیقی نیز محلی برای نگهداری ادوات و آلات موسیقی است که همچنین تالار های متعدد ساز ملی، ساز محلی و تالار سُل هم در این موزه قرار دارند.

و در آخر کاخ هشت بهشت که در دو طبقه و در باغی به سبک معماری زیبای اصفهانی بنا شده است. زمانی این کاخ را زیبا ترین کاخ تمام دنیا لقب داده بودند .

کاخ هشت بهشت اصفهان

  • خوراکی های لذیذ اصفهان در چهار باغ عباسی

خیابان چهار باغ عباسی را فقط برای گردش و تفریح و خرید انتخاب نکنید. در این خیابان رستوران ها و کافه هایی وجود دارند که شما را به لذیذ ترین غذا ها و خوراکی های اصفهانی دعوت می کنند. ضمن قدم زدن در این خیابان عطر این غذا خوری ها شما را مدهوش خواهند کرد.

  1. رستوران هزار و یک شب
  2. رستوران چهار باغ
  3. فست فود سی بُن
  4. پیتزا برشی پُل
  5. خانه کنتاکی
  6.  جگرکی پارک
  7. و بریانی شاد

از جمله رستوران های معروف و خوشنام این خیابان هستند که اگر به اصفهان سفر کردید و گذرتان به خیابان چهار باغ افتاد، حتما این رستوران ها را امتحان کنید.

  • کافه ها و قهوه خانه های خیابان چهار باغ عباسی 

در خیابان چهار باغ اصفهان علاوه بر مراکز خرید و رستوران ها، کافه ها و قهوه خانه هایی هم وجود دارند که فضا هایی دنج و منحصر بفرد داشته و خاطره ای به یاد ماندنی و عجیب را از سفر به اصفهان در ذهن شما بر جای خواهند گذاشت. یکی از تصاویری که قطعاً همیشه در ذهن شما خواهد ماند تصویر مرد قهوه خانه چی است که در استکان های متعددی که در کف دستش قرار دارد، چای ریخته و با مهارت آن ها را برای سرو بر سر میز ها قرار می دهد. قهوه خانه دایی غفور همان قهوه خانه ای است که شما تا آخر عمرتان حضور در آن را با هیچ کافه و قهوه خانه دیگری در اصفهان عوض نخواهید کرد. همچنین از دیگر کافه های خیابان چهار باغ اصفهان باید به:

  1. کافه قصه
  2. کافه شهرزاد
  3. کافه رویال
  4. کافه مهربن
  5. و کافه گویا اشاره کرد.

کافی شاپ

  • هتل های چهار باغ عباسی 

در خیابان چهارباغ عباسی هتل ها و اقامتگاه های متعددی وجود دارد که شما به راحتی می توانید یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب کنید و دسترسی اولیه ای به اماکن و امکانات متعدد این خیابان داشته باشید.

  1. هتل پارسیان عالی قاپو
  2. هتل ایران
  3. هتل شیخ بهایی
  4. هتل توس
  5. و هتل پارس

از جمله هتل های لوکس و با کیفیت ساخته شده در خیابان چهار باغ عباسی هستند. 

جاذبه های چهار باغ پایین

خیابان چهار باغ پایین نیز مانند خیابان چهار باغ عباسی جاذبه های متعدد گردشگری دارد که بدون شک دانستن آن ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

  • بناهای تاریخ در چهار باغ پایین

از دیدنی های خیابان چهار باغ پایین می توانیم به:

موزه صلح اصفهان اشاره کنیم که هنر های متعددی را با رویکرد صلح و آشتی در این موزه مشاهده قرار داده اند. این موزه در اصل منزل شخصی آقای “مهدی ملک زاده” بوده که به پدر مشبک و معرق در ایران شهرت دارند.

بقعه شیخ ابومسعود رازی هم از یکی از یادگاری های دوران حکومت تیموریان است. ایشان از دانشمندان به نام و معروف در زمان حکومت تیموریان بوده و در حال حاضر این بقعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. کاربری فعلی آن هم به عنوان موزه با نام “موزه خانه انقلاب اسلامی و ولایت” است.

بقعه شیخ ابومسعود رازی

  • کافه ها و رستوران های چهار باغ پایین

در این خیابان هم مانند چهار باغ عباسی اصفهان کافه ها، رستوران ها و شربت خانه های متعددی وجود دارد که شما را به سمت خود دعوت می کنند. اگر به چهار باغ پایین رفتید حتما در رستوران بریانی اعظم خود را به یک پرس بریانی مهمان کنید.

  1. گوشفیل عدالت
  2. بریانی اعظم
  3. فست فود میم
  4. کافه رستوران هوگر
  5. و کافه رستوران چهار نقش عمارت کیوان

از جمله کافه ها و رستوران های جذاب این خیابان هستند. همچنین در اصفهان شربت خانه های سنتی زیادی نیز برای عاشقان رسوم و سنت مردمان این شهر تعبیه و تدارک دیده شده است.

  1. شربت خانه و مهمانسرای سنتی امین
  2. کا فه زی
  3. و کافه میرک

از کافه ها و شربت خانه هایی هستند که نباید در سفر به اصفهان و دیدار از خیابان چهار باغ پایین آن ها را از دست بدهید.

  • هتل ها و اقامتگاه های چهار باغ پایین 

برای اقامت در خیابان چهار باغ پایین اصفهان نیز هتل هایی مانند:

  1. هتل صبا
  2. هتل قصر
  3. هتل صبا
  4. هتل آزادی اصفهان
  5. هتل پیروزی
  6. هتل جمشید
  7. بوتیک هتل خانه کیان پور
  8. بوتیک هتل کاخ سرهنگ
  9. و بوتیک هتل عمارت قجری

از جمله اقامتگاه هایی هستند که می توانند با بهترین کیفیت و خدمات، لحظات متفاوتی را برای شما خلق کنند.

خانه تاریخی - هتل سنتی

جاذبه های چهار باغ بالا 

چهار باغ بالا اصفهان هم دست کمی از چهار باغ پایین و چهار باغ عباسی ندارد. مملو از دیدنی ها و خوردنی هایی که می توانند شما را در یک نگاه به شدت مجذوب و عاشق خود کنند.

  • جاذبه های تاریخی چهار باغ بالا

پل سی و سه پل یکی از باشکوه ترین جاذبه های چهار باغ بالا به حساب می آید. یک پل معروف و تاریخی در اصفهان که چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا متصل می کند. این پل متعلق به شاه عباس صفوی است که به همت عالی “الله وردی خان گرجی” ساخته شد. از گذشته تا به امروز هنوز این پل محلی برای تجمع مردم و فعالیت های روزانه آن ها، برگزاری جشن ها، شعر خوانی ها، دیدار با رجال و بزرگان و برنامه هایی از این قبیل به حساب می آید. تمامی این برنامه ها همگی با شکوه و زیبایی تمام در کنار سی و سه پل اصفهان انجام می شدند.

بد نیست بدانید که جشن های متعددی مانند جشن ریختن آب و گلاب بر روی همدیگر با آب پاشان، مراسم خاج شویان یا مراسمی که مخصوص ارمنی ها است، جشن هفت روز یا نوروزی که با گل ریزان کردن و چراغانی همراه بوده، همگی در کنار سی و سه پل اصفهان انجام می شدند. بهترین زمانی که می توانید برای دیدار از سی و سه پل اصفهان انتخاب کنید هنگام غروب آفتاب و شب هنگام است. زمانی که چراغ ها روشن می شوند و نور پردازی بی نظیر این پل به شدت خودنمایی می کند.

پل خواجو

  • کافه ها و رستوران های چهار باغ بالا 

چهار باغ بالا هم کافه ها و رستوران های متعددی دارد که مانند چهار باغ پایین و چهار باغ عباسی، بریانی، تنها عنصر مشترک لذیذ و خوشبو در این خیابان و دو خیابان دیگر است. اگر بعد از پاساژ گردی و سر زدن به اماکن و بنا ها و انجام خرید های متعدد خسته شدید،

  • ایران برگر
  • فست فود خانه اسلایدر
  • خانه کنتاکی مرکزی
  • فست فود سی بُن
  • فست فود بشکه
  • جوج لند
  • بریانی اعظم
  • رستوران خوانسالار
  • رستوران آراخوان
  • و رستوران سی و سه پل

همگی از جمله رستوران ها و فست فود هایی هستند که نباید سرو یک وعده غذا در آن ها را به این راحتی ها از دست داد.

  • کافه های خاص چهار باغ بالا    

اگر به اصفهان و خیابان چهار باغ بالا رفتید حیف است که سری به کافه های این خیابان نزده و خود را مهمان بستنی ها و قهوه های لذیذ این کافه ها نکنید. خوردن یک لیوان بستنی و قدم زدن بر روی سی و سه پل می تواند خاطره شگفت انگیزی باشد.

  1. کافه کاغذ
  2. آبمیوه شادونه
  3. بستنی ایتالیایی لابریت
  4. بستنی پل
  5. کافه کتاب اصفهان 
  6. افه کاغذ
  7. کافه دوران 
  8. افه تراول
  9. کافه باغ پنجم 
  10. افه ۹۰ پلاس
  11. کافه کاراکو
  12. و کافه فست فود ریباز

ازجمله کافه ها و بستنی فروشی هایی هستند که با طعم بستنی ها و قهوه هایی که دارند شما را  جادو خواهند کرد.

  • اقامتگاه ها و هتل های خیابان چهار باغ بالا

اقامت کردن در هتل های خیابان چهار باغ بالا مانند خیابان چهارذباغ عباسی می تواند خاطره انگیز باشد اگر بدانید که این اقامت در خیابان چهار باغ بالا، همنشینی مستقیم و نزدیکی با سی و سه پل دارد.

  1. هتل پل و پارک
  2. هتل اسپادانا
  3. هتل پارسیان سوئیت
  4. و هتل پارسیان کوثر

هتل ها و اقامتگاه هایی هستند که از سی و سه پل تا میدان آزادی در خیابان چهار باغ بالا مستقر شده اند و می توانند پیشنهاد بی نظیری برای چند شب اقامت شما در شهر اصفهان باشند.

یک اصفهان و یک چهار باغ عباسی 

از چهار باغ عباسی برای شما گفتیم و دیدنی هایی که می توانید در این خیابان از آن ها لذت ببرید. چهار باغ بالا و چهار باغ پایین را هم برای شما شرح دادیم. اگر به شهر اصفهان سفر کردید توصیه می کنیم که یک بعد از ظهر خود را به قدم زدن در خیابان چهار باغ عباسی بگذرانید و بقیه اوقات را هم در خیابان های چهار باغ بالا و چهار باغ پایین سپری کنید. اصفهان دیدنی های بی نظیر و فراوانی دارد. به عبارتی هر گوشه از این شهر زیبا آماده است تا شما را بی نهایت شگفت زده و غافلگیر کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.