| کد خبر: 256566 |

سفر به تبریز؛ شهری با تاریخ عمیق و فرهنگی غنی

تبریز پایتخت آذربایجان شرقی و محل زندگی آذری زبان ها است. در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری ایران شناخته شد.

تین نیوز

اگر قصد دارید از شهر تبریز با تمام جاذبه های فرهنگی و تاریخی آن بازدید کنید، این راهنمای سفر به شما کمک می کند تا از هیچ چیز زیبا و دیدنی این شهر از دست ندهید. تبریز پایتخت آذربایجان شرقی و محل زندگی آذری زبان ها است. در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری ایران شناخته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، این شهر قدیمی و زیبا در غرب ایران هر سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. تبریز در تابستان هوای خوشایند و خنکی دارد و بهترین زمان برای سفر به این شهر است. در این مقاله به عنوان یک راهنمای سفر به تبریز، شما را با نکات و جزئیات سفر به این شهر معرفی می کنیم.

راهنمای مسافرتی به تبریز | Travel Guide To Tabriz

قدمت شهر تبریز بیشتر از ۳۵۰۰ سال است و سومین شهر بزرگ ایران و البته بزرگترین شهر غربی کشور بعد از مشهد و تهران محسوب می شود. شهر تبریز در کنار پیشرفت های هنری، اقتصادی و صنعتی از پیشینه و تاریخی غنی برخوردار است که با وجود تمام فراز و نشیب های زیادی که داشته، همچنان توانسته محکم و پر صلابت در جای خود باقی بماند.

بعنوان راهنمای سفر به شهر تبریز باید بگوییم که این شهر در غرب آذربایجان شرقی است و از شمال به کوه های پکی چین و همینطور اون بن علی، از سمت شمال شرق به بابا باغی و کوه های گوزنی، از جهت شرق به گردنه پایان و همینطور از جهت جنوب به رشته کوه های سمند محدود می شود. یک شهر کوهستانی محصور شده با کوه های پرصلابت و سر به فلک کشیده که در سفر به آن می توانید جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی را مشاهده کنید.

موقعیت جغرافیایی تبریز

در این قسمت از راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را با موقعیت جغرافیایی تبریز بیشتر آشنا کنیم. شهر تبریز در انتهای جلگه ی تبریز و در غرب استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این شهر از سه طرف به کوه‌ های بلند و از طرف چهارم به زمین‌ های صاف و شوره‌ زار تلخه ‌رود که نام دیگر آن آجی ‌چای است، محصور شده و شکل یک چاله ی بزرگ یا یک جلگه میان‌ کوهی را دارد.

این شهر که از نظر اقتصادی بزرگ‌ ترین مرکز منطقه‌ ی شمال غرب ایران است، ارتفاع متغیری از سطح دریا دارد. از ۱۳۴۸ متر در سه ‌راهی مرند تا ۱۵۶۱ متر در محله ی زعفرانیه. شیب کلی زمین ‌های تبریز به سمت مرکز و بعد به سمت غرب است. جمعیت تبریز بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر است.

مسیرهای سفر به تبریز

اگر قصد سفر به تبریز را دارید با ما همراه باشید تا در این قسمت از راهنمای سفر به تبریز شما را با مسیرهای سفر به تبریز به صورت زمینی و هوایی بیشتر آشنا کنیم. شهر تبریز را می توانید با خودروی شخصی، اتوبوس، هواپیما و قطار دیدن کنید. اما باید بدانید که جاده راهی به این شهر، کوهستانی و خسته کننده است. پس بهتر است از هواپیما استفاده کنید که فقط یک ساعت از تهران طول می کشد. ولی اگر با اتوبوس یا خودرو شخصی می خواهید بروید، باید از تهران عبور کنید و از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه و بستان آباد رد شوید تا به تبریز برسید.

شهر تبریز را می توانید با قطار هم ببینید. اما باید بدانید که قطار از ایستگاه های کرج، آبیک، قزوین، تاکستان، خرمدره، سلطانیه، زنجان، هشترود، مراغه، بناب و عجبشیر رد می شود و در آخر به تبریز می رسد. در سفر زمینی با خودرو ۶۳۰ کیلومتر و ۷ ساعت راه دارید. با قطار هم ۷۵۰ کیلومتر و ۱۱ یا ۱۲ ساعت راه دارید. اگر مسیر جدید به تبریز باز شود، این مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر می شود. مدت زمان سفر هوایی به تبریز از تهران حدود ۴۵ دقیقه است.

شهر تبریز

اطلاعات شهری مورد نیاز برای سفر به تبریز

کد تبریز

۰۲۱

فاصله از تهران

۶۳۱ کیلومتر

مدت زمان سفرهوایی (از تهران)

۴۵ دقیقه

مدت زمان سفر با قطار

بیش از ۱۰ ساعت

مدت زمان سفر با ماشین

بیش از ۷ ساعت

بهترین فصل سفر و آب و هوای تبریز

در این بخش از راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را با آب و هوای این شهر بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید بهترین زمان سفر به تبریز را انتخاب کنید. شهر تبریز آب و هوای کوهستانی و خشکی دارد. تابستان ها خنک و خشک و زمستان ها سرد و سوزناک هستند. معمولا دمای هوا در این شهر در گرم ترین روزها بین ۳۰ تا ۴۰ درجه و در سردترین روزها بین منفی ۱۰ تا ۵ درجه سانتیگراد است. شب های تابستان در تبریز خنک هستند و این باعث می شود که گردشگران و مسافران زیادی در این فصل به تبریز بیایند. شهر تبریز را می توانید از نظر آب و هوایی از میانه بهار تا انتهای تابستان ببینید. به خصوص شهریور ماه که هوای بسیار خوب و دلنشینی دارد. اما تابستان ها شهر تبریز شلوغ و گران است. پاییز و بهار ها هم که هوا سردتر می شود، مسافران و قیمت ها کمتر می شوند.

تبریز 1

معرفی ایستگاه راه آهن تبریز و دسترسی های آن

در این قسمت راهنمای سفر به تبریز با ما همراه باشید تا شما را با ایستگاه راه آهن این شهر بیشتر آشنا کنیم. ایستگاه راه آهن تبریز یکی از قدیمی ترین ایستگاه های راه آهن کشور است که در سال ۱۲۹۵ شروع به کار کرد. این ایستگاه با اتصال خط تبریز به جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر فعال شد. سپس در سال ۱۳۳۷ خط تبریز به تهران به طول ۷۴۸ کیلومتر نیز به آن اضافه شد. معمار فرانسوی فرنان پویون طرح اولیه ساختمان این ایستگاه را طراحی کرده و حیدر غیایی ساختمان جدید آن را طراحی کرده ‌است.

این ساختمان در پایان سال ۱۳۹۵ به عنوان یک آثار ملی ثبت شد. این ایستگاه دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی است، مانند حمل و نقل بین ‌المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق خط تبریز به رازی، حمل و نقل بین ‌المللی کالا به نخجوان از طریق خط تبریز به جلفا و خط برقی تبریز به جلفا که تنها خط برقی راه ‌آهن در ایران است. این ایستگاه بزرگ ترین و مهم ترین ایستگاه راه آهن منطقه آذربایجان است. در ادامه اطلاعات چندتا از پر مسافرترین مسیرهای این ایستگاه را می بینید:

  • مسیر تهران به تبریز:

‍‍‍‍‍       مدت سفر : ۱۳ ساعت

تعداد ایستگاه های میانه راه : ۸ ایستگاه

ایستگاه های مسیر : تهران – کرج – هشتگرد – قزوین – تاکستان – زنجان – میانه – خراسانک – مراغه – تبریز

  • مسیر مشهد به تبریز

مدت سفر : ۲۴ ساعت

تعداد ایستگاه های میانه راه : ۱۰ ایستگاه

ایستگاه های مسیر : مشهد – نیشابور – شاهرود – سمنان – تهران – کرج – هشتگرد – قزوین – زنجان – میانه – مراغه – تبریز

  • مسیر تبریز به جلفا

مدت سفر : ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه

تعداد ایستگاه های میانه راه : ۱ ایستگاه

ایستگاه های مسیر : تبریز – مرند – جلفا

آدرس : ‌تبریز، میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن، اداره کل راه آهن آذربایجان

ترافیک شهری تبریز

پایانه های اتوبوسرانی تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز بهتر است که با پایانه های اتوبوسرانی تبریز نیز آشنا شویم تا به نوعی تمام راه های رسیدن به تبریز را به شما معرفی کرده باشیم. تبریز دو پاینه اتوبوسرانی مهم دارد. پایانه مرکزی و شمال غربی.

  • پایانه اتوبوسرانی مرکزی تبریز: اگر می ‌خواهید به شهرهای دیگر ایران سفر کنید، می ‌توانید از ترمینال مرکزی تبریز استفاده کنید. این ترمینال در نزدیکی دهکده المپیک و اتوبان تهران-تبریز واقع شده است. محل دقیق آن در میدان ابوریحان و خیابان منظریه است.
  • پایانه اتوبوسرانی شمال غرب تبریز: اگر می ‌خواهید به شهرهای شمالی استان ‌های آذربایجان سفر کنید، می ‌توانید از ترمینال شمال تبریز استفاده کنید. این ترمینال در غرب تبریز و نزدیک به میدان آذربایجان و فرودگاه بین المللی تبریز واقع شده است. آدرس دقیق آن در بزرگراه پاسداران و میدان آذربایجان است.

معرفی بهترین جاذبه ها و دیدنی های شهر تبریز

مسلما یکی از بهترین اوقات هر سفر بازدید از جاذبه های دیدنی شهر مورد نظر است. در این بخش از راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را با بهترین جاذبه ها و دیدنی های شهر تبریز آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

  • کاخ و موزه شهرداری تبریز

میدان ساعت یکی از نشانه ‌های مشهور شهر تبریز است. در این میدان، موزه و کاخ شهرداری تبریز وجود دارند. این بنا به خاطر برج ساعتی که در آن قرار دارد، ساختمان ساعت یا ساعت قاباغی نامیده می ‌شود. برج ساعت در سال ۱۳۱۴ خورشیدی بنا شد و میدان آن از سال ۱۳۲۴ تا کنون میدان اصلی تبریز است.

کاخ و موزه شهرداری تبریز

  • بازار فرش تبریز

اگر به شهر تبریز سفر می ‌کنید، باید بدانید که فرش تبریز یکی از نشانه ‌های معروف و ریشه‌ دار این شهر است که در سطح جهان شناخته شده است. بازار فرش تبریز یک بازار سنتی است که از قسمت ‌های مختلفی مانند سرا، راسته، بازار، دالان، تیمچه و گذر تشکیل شده است و دیدن آن بسیار جالب است.

  • روستای صخره ای کندوان و ارگ علیشاه

در ادامه راهنمای سفر به تبریز می رسیم به روستای کندوان. کندوان تبریز یک روستای صخره ای باستانی است که در راهنمای سفر به تبریز نباید از دیدن آن غافل شد. این روستا ۳ هزار سال قدمت دارد و خانه هایی متفاوت و جالب را در دل کوه نشان می دهد. این نوع خانه ها بسیار کمیاب هستند و فقط در سه جای دنیا می توان آنها را دید. کندوان تبریز یکی از این سه جاست. این روستا دارای آب زلال و خوشمزه ای است که برای سلامت کلیه ها مفید است. شما می توانید از شهر اسکو به راحتی به این روستا بروید.

ارگ علیشاه نام یک بنای تاریخی در تبریز است که در قرن هشتم هجری قمری توسط تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده است. این بنا بسیار بزرگ و باشکوه بوده است اما الان فقط دیوارش باقی مانده است. این دیوار ۳۰ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع دارد و هنوز هم گواه فرهنگ و هنر تبریز است.

کندوان

  • شاهگلی تبریز و خانه مشروطه

در ادامه راهنمای سفر به تبریز نوبتی هم باشد نوبت ائل گلی و معررفی آن است! این تفریحگاه دارای یک استخر طبیعی و بزرگ است که در زمان آق قویونلو ها ساخته شده است. عمق این استخر ۱۲ متر است و اطراف آن طبیعت زیبایی دارد که در هر فصل رنگ و بوی خاص خود را دارد. این تفریحگاه برای تفرج، قدم زدن و نفس کشیدن مناسب است.

همچنین می ‌توانید به محله قدیمی راسته کوچه تبریز بروید که یک بنای تاریخی و قاجاری در آن وجود دارد. این بنا جایگاه مشروطه خواهان بود وقتی که مجلس شورای ملی توسط حکومت به توپخانه بسته شد. به همین خاطر، این بنا را خانه مشروطه می‌ گویند. این خانه از سال ۱۳۷۵ به عنوان یک موزه باز شده است و در آن اشیا مختلفی مانند فرش مشروطه، سلاح کمری و وسایل شخصی رهبران مشروطه نمایش داده می ‌شود.

  • جنگل ارسباران

اگر به تبریز سفر کنید، از دیدن جنگل زیبای ارسباران که در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد، محروم نشوید. این جنگل که گاهی با نام های دیگری همچون آراز بار یا قره داغ شناخته می شود، پر از گونه های متنوع گیاهی و حیوانی است. جنگل ارسباران را کوه های سبز و بارانی تشکیل می دهند که بارش آنها زبان زد عام و خاص است.

جنگل ارسباران

  • پارک ملی کنتال

اگر به تبریز می روید، از پارک ملی کنتال که در مرز ایران و ارمنستان و آذربایجان واقع شده است، دیدن کنید. در این پارک ملی که در کنار رودخانه ارس قرار دارد، می توانید آثار تاریخی مانند آسیاب های سنگی را ببینید. برای رسیدن به این پارک ملی باید از شهر سیه رود عبور کرده و به سمت دره کنتال حرکت کنید. در این دره پاسگاه محیط بانی کنتال وجود دارد.

  • موزه قاجار و مقبره الشعرا

این خانه تاریخی که به موزه قاجار تبریز تبدیل شده است، متعلق به امیر نظام گروسی بوده و پس از بازسازی در سال ۱۳۸۵ شمسی به عنوان میراث فرهنگی به مردم نشان داده شده است. این بنا دارای ویژگی های معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد است که شامل حیاط های داخلی و خارجی، دو طبقه، ستون ها و سرستون های زینتی، پنجره های مشبک ارسی، ایوان سراسری، گچبری ها و آینه کاری ها می شود. این خانه جذاب هر کس را که آن را مشاهده می کند، شگفت زده می کند.

در راهنمای سفر به تبریز، گورستان قدیمی و تاریخی این شهر را نباید از دست داد. این گورستان در محله سرخاب قرار دارد و خانه ای است برای ۴۰۰ نفر از عارفان، شاعران و سیاستمداران بزرگ کشور. این گورستان به خاطر معماری زیبا و خلاقانه اش، شباهت زیادی به موزه دارد و نمونه ای است از فرهنگ و هنر تبریز.

  • مسجد جامع و مسجد کبود تبریز

مسجد جامع تبریز یک مسجد قدیمی و زیبا است که در بازار این شهر قرار دارد و از دوره سلجوقیان تاکنون ساخته و توسعه یافته است. این مسجد دارای گنبد ها و طاق های خیره کننده ای است که با ستون های هشت گوش آجری از دوره مغول ها ترکیب شده اند. این مسجد نشان دهنده تاریخ و فرهنگ تبریز است.

مسجد کبود نام دیگر مسجد گوی است که یک شاهکار از معماری اسلامی است. این مسجد در سال ۸۷۰ هجری قمری ساخته شده است و به نام های مسجد مظفری و مسجد شاه جهان نیز معروف است. این مسجد بعد از زلزله بزرگ تبریز بخش زیادی از آن ویران شده است اما آنچه که باقی مانده است، کاشی کاری های فوق العاده زیبا و منحصر به فرد است. رنگ فیروزه این کاشی ها به این مسجد لقب فیروزه جهان اسلام را داده اند.

مسجد جامع و مسجد کبود یزد

تفریحات تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز نوبت رسیده است به معرفی تفریحات تبریز. تبریز یک شهر پر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. تفریحات تبریز شامل دیدن اماکن باستانی و معماری شهر مانند بازار بزرگ و سنتی تبریز و همچنین لذت بردن از مناظر زیبا و بکر طبیعت است. تبریز همچنین دارای بازارهای مدرن و پاساژهای بلند و برجسته ای است که محل خرید کردن گردشگران است. تبریز نیز از شهربازی‌های مجهز و جدید نظیر شهر بازی فان تایم که شعبه ای از شهربازی‌های فان تایم ترکیه است، برخوردار است که با بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع، گردشگران را سرگرم می کنند.

معرفی دیدنی های اطراف تبریز

در راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را دیدنی های اطراف تبریز نیز آشنا کنیم. مسلما بعد از چند روز گشت و گذار در شهر و بازدید از آن، می توانید به سفرهای کوتاه خارج شهری و بازدید از آبشارها و محیط های بکر نیز فکر کنید. با ما همراه باشید.

  • آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر تبریز یک جاذبه طبیعی فوق العاده زیبا و دیدنی است که در کوه های نزدیک به تبریز قرار دارد. این آبشار با زیبایی خیره کننده اش، چشم هر کس را که آن را می بیند، مجذوب می کند. این آبشار در فصول گرم، یک آبشار شاداب و پرآب است؛ اما در فصول سرد، به یخ تبدیل می شود و چهره ای دیگر به خود می گیرد. انگار که ملکه برفی با جادوی خود، آبشار را منجمد کرده باشد. در زمستان، این آبشار جایگاه مناسبی برای علاقه مندان به یخ ‌نوردی است.

  • آبشار آسیاب خرابه تبریز

آبشار آسیاب خرابه تبریز یک جاذبه طبیعی بسیار زیبا و دیدنی است که در جلفا واقع شده است. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و از چشمه ای با آب شیرین سرچشمه می گیرد. آبشار با سقوط آب خود، منظره ای سرسبز و خیره کننده را خلق می کند. حتی صخره های اطراف آبشار نیز پوشیده از خزه های سبز و تازه هستند. برای رسیدن به این آبشار باید مسیر سخت و پرپیچ و خم را پشت سر بگذارید؛ اما وقتی به نزدیک آبشار برسید، همه خستگی فراموش خواهد شد. فقط توجه داشته باشید که در زمستان، هوای این منطقه خیلی سرد است و ممکن است آبشار یخ بزند. پس بهتر است در بهار و تابستان این جا را ببینید.

آبشار آسیاب خرابه تبریز

  • پیست اسکی پیام تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز وقت آن است که به علاقه مندان اسکی یکی از بهترین پیست های اسکی کشور را معرفی کنیم. منطقه پیام تبریز یک منطقه کوهستانی و تفریحی است که دارای یک پیست اسکی بسیار زیبا و مجهز است. این منطقه هر ساله مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد که به دنبال تفریح زمستانی هستند. این منطقه را می توان با پیست های اسکی معروف تهران مثل آبعلی، شمشک و دیزین مقایسه کرد. این منطقه دارای هوای خوشایند، مناظر برفی و آرامش کوه های تبریز است. پیست اسکی پیام در سال ۱۳۸۴ در این منطقه راه اندازی شد. این پیست ۳۰ هکتار مساحت دارد و در ارتفاع ۱،۸۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. این پیست یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پیست های اسکی کشور است و برای مسابقات زمستانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فاصله تبریز تا مرز ایران با ترکیه

مرز بازرگان یکی از نقاط مناسب برای رفتن به ترکیه از طریق زمین است. این مرز که مرز مشترک ایران و ترکیه است، ۲۹۰ کیلومتر فاصله تا تبریز دارد و برای رسیدن به آن باید از شهرهای صوفیان، مرند و ماکو عبور کنید. جاده تبریز به بازرگان یک جاده خوب و راحت برای سفر زمینی به ترکیه است. این جاده تا نزدیک مرند بزرگراه است و رانندگی روی آن آسان است. در پایان جاده اصلی شهر بازرگان محل مرزی قرار دارد که می توانید از آنجا خارج از کشور شوید.

بهترین هتل های تبریز از لوکس تا اقتصادی

مسلما یکی از مهم ترین قسمت های راهنمای سفر به تبریز معرفی هتل ها و اقامتگاه های تبریز خواهد بود. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری الی گشت چندتا از هتل های لوکس و اقتصادی تبریز را به شما معرفی کنیم.

  • هتل لاله تبریز

هتل لاله یک هتل زیبا و خاص است که در ۴۰ کیلومتری تبریز قرار دارد و با معماری سنگی مناسب برای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی تبریز، یک جاذبه شهر تبریز است. هتل لاله دارای ۴۰ اتاق سنگی مجهز به جکوزی و خدمات رفاهی مدرن است. این هتل از آب معدنی کندوان که یکی از بهترین آب های معدنی ایران است و برای کلیه ها مفید است، برای آب لوله کشی استفاده می کند.این هتل همچنین دارای امکاناتی مانند لابی ، کافی شاپ ، رستوران ، خشک شویی، سفرخانه سنتی ، سالن کنفرانس ، صندوق امانات، اینترنت در لابی ، تاکسی سرویس است.

شماره تماس: ۷-۳۳۲۲۴۹۵۱-۰۴۱

وب سایت: www.lalehhotels.com

آدرس: تبریز – اسکو – روستای تاریخی کندوان

هتل لاله تبریز

  • هتل آپارتمان بهبود

هتل آپارتمان بهبود تبریز یک گزینه خوب برای کسانی است که می خواهند در این شهر اقامت کنند و از زندگی مستقل لذت ببرند. در این هتل آپارتمان، شما می توانید به راحتی به کارها و امور خود بپردازید. همچنین می توانید از رستوران و کافی ‌شاپ هتل آپارتمان که ۲۴ ساعته باز است، استفاده کنید. این هتل آپارتمان دارای امکاناتی مانند کتری برقی، مبلمان و وسایل حمام در سوئیت‌ها است. علاوه بر این، این هتل آپارتمان نزدیک به برخی از جاذبه های تفریحی و تاریخی شهر تبریز است مثل خانه‌ ی مشروطه تبریز، خانه‌ ی شهریار، باغ گلستان و بازار تبریز.

شماره تماس:  ۸-۳۵۵۷۶۶۴۷ ۰۴۱

وب سایت:  www.behboudhotel.com

آدرس: تبریز – خیابان ارتش جنوبی – بالاتر از چهارراه باغ شمال – نبش درمانگاه شهید بهشتی – کوچه شعار، پلاک ۹

  • هتل گسترش تبریز

هتل گسترش تبریز یک هتل با موقعیت عالی برای دیدن جاذبه های شهر تبریز و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. این هتل در کنار رستوران هایی با غذاهای ایرانی، بین المللی و فست فود قرار دارد. این هتل همچنین دارای امکانات تفریحی و ورزشی مانند استخر، سونا، سالن بدنسازی برای مسافران است. این هتل نیز امکانات دیگری مثل پارکینگ، اینترنت رایگان، کافی ‌نت، خشکشویی، تاکسی، فروشگاه و خدمات آژانس مسافرتی را به مسافران ارائه می دهد.

شماره تماس: ۳۳۳۳۲۵۴۵-۰۴۱

وب سایت: gostareshhotel.com

آدرس: تبریز- چهار راه آبرسان- هتل گسترش تبریز

حمل و نقل عمومی در تبریز

تبریز یک شهر بزرگ و پرجمعیت است که برای جابه‌جایی شهروندان و گردشگران به سیستم حمل و نقل جامعی نیاز دارد. در تبریز می‌توان از تاکسی و اتوبوس به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد. همچنین مترو تبریز نیز یک گزینه دیگر است که در حال تکمیل شدن است.

لذیذترین غذاهای محلی تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز نوبت رسیده است به یک بخش خوشمزه یعنی معرفی عذاخای محلی تبریز. اگر به تبریز سفر می کنید، حتما از غذاهای خوشمزه و محلی این شهر لذت ببرید. این غذاها بخشی از جذابیت های تبریز هستند که شما را شگفت زده می کنند. کوفته تبریزی نام آشنایی است که با آش های مختلف مانند گوجه، رشته و ماست و یا آبگوشت دیزی سرو می شود. خورشت هویج، کوکو لوبیا سبز، دلمه برگ مو و کباب بناب نیز از دیگر غذاهای خوشمزه تبریز هستند. صبحانه یا عصرانه ای با پنیر لیقوان، عسل سهند و دویماج نیز برای شما تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.

کوفته تبریزی

بهترین رستوران های تبریز

معرفی رستوران یکی از مهم ترین بخش های راهنمای سفر به تبریز است. با ما همراه باشید تا در ادامه با چندتا از بهترین رستوران های تبریز بیشتر آشنا شویم.

  •  رستوران سنتی شهریار

این رستوران در حمام نوبر که یک جاذبه تاریخی تبریز است، میزبان مشتریان است. کارکنان این رستوران با لباس های سنتی آذری غذاهای ایرانی را به مهمانان پذیرایی می کنند. این رستوران در خیابان امام خمینی و نزدیک مصلی تبریز واقع شده است.

  • رستوران گازماخ

رستوران گازماخ تبریز از رستوران هایی است که هم سنتی و هم فست فود دارد. گازماخ یعنی ته دیگ و غذاهای این رستوران با ته دیگ خوشمزه سرو می شوند. این رستوران در کوی ولیعصر، انتهای شریعتی شمالی، نرسیده به میدان بهارستان، در ده مترى مقدم قرار دارد.

  •  فود کورت پارک لاله

لاله پارک یک مرکز خرید بزرگ در تبریز است که طبقه بالای آن پر از رستوران ها است. در این فود کورت می توانید از غذاهای متنوعی چشیده، از جمله غذاهای ایرانی سنتی، غذاهای خارجی و فست فود. این فود کورت در اتوبان پاسدارن، بعد از میدان فهمیده، در مجتمع تجاری لاله پارک قرار دارد.

فود کورت پارک لاله تبریز

معرفی سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی تبریز

مسلما یکی از جذاب ترین بخش های راهنمای سفر به تبریز معرفی سوغاتی های خوراکی و همچنین صنایع دستی تبریز است. تبریز یک کلانشهر در شمال غرب ایران است که برای خوردنی ‌ها و صنایع دستی ‌اش معروف است. سوغات تبریز شامل لبنیات، شیرینی ‌ها و خشکبار است که در ایران و جهان شهرت دارند. قرابیه، باقلوا، نوقا، اریس، باسلوق، حلوا بَزَرَک، نان روغنی، شیرینی پیچ انگشتی، چوروتمه، رشته ختایی و پنیر تبریزی جز سوغاتی های خوراکی تبریز هستند. صنایع دستی تبریز نیز بسیار زیبا و متنوع هستند و مسافران و گردشگران آن‌ها را برای دوستان و خانواده‌شان می ‌خرند. قالی ‌ها و تابلو‌فرش ‌های تبریز، کفش و چرم تبریز، نقره ‌کاری، باتیک (چاپ کلاقه‌ای)، وَرَنی بافی (سوماک) و حجاری تبریز از این صنایع دستی هستند.

معروف ترین بازارها و مراکز خرید تبریز

گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید یکی از جذاب ترین کارها در طول هر سفری است. با ما همراه باشید تا در ادامه راهنمای سفر به تبریز به معرفی معروف ترین بازارها و مراکز خرید تبریز بپردازیم.

فرش تبریزی

  •  مجتمع تجاری پردیس تبریز

مجتمع تجاری پردیس یکی از مراکز خرید شیک و مدرن تبریز است که در سنگ‌ فرش تربیت واقع شده است. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ افتتاح شده و شامل ۱۵۵ واحد تجاری در ۳ طبقه است. بیشتر واحد‌های این مجموعه پوشاک مختلف را عرضه می کنند. برای رفت و آمد در طبقات این مجموعه دو آسانسور و چهار پله‌برقی وجود دارد. این مجموعه همچنین سه درب ورودی از سه جهت دارد که شما می‌ توانید از هر کدام که نزدیک ‌تر هستید وارد شوید. اگر به دنبال خرید لباس های شیک و زیبا در تبریز هستید، مجتمع تجاری پردیس گزینه مناسبی برای شما است.

ساعات کاری:   شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۱:۳۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰

شماره تماس:    ۰۴۱۳۵۵۳۳۱۸۶

آدرس:    تبریز، سنگ ‌فرش تربیت، مجتمع تجاری پردیس

  •  بازار بزرگ تاریخی تبریز

بازار تبریز یک بازار سر‌پوشیده بزرگ و تاریخی است که از اواخر زندیه و عصر قاجار وجود دارد. این بازار یکی از بناهای تاریخی تبریز است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. در این بازار حدود ۵ هزار فروشگاه کالاهای مختلف را عرضه می کنند. همچنین در این بازار سراها، مسجدها و مدرسه‌ های تاریخی نیز دیده می شوند. اگر دوست دارید بازار‌های قدیمی و سنتی را ببینید و از بافت ‌های تاریخی لذت ببرید، حتما از بازار تاریخی تبریز دیدن کنید.

 ساعات کاری:     شنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۱:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۴:۰۰

روز تعطیل: روزهای جمعه

آدرس: تبریز، خیابان جمهوری، بازار بزرگ تبریز

بازار ستنی  بزرگ تبریز

  •  مرکز خرید والمان

مرکز خرید والمان یک بازار زیر‌زمینی است که در دو طبقه منفی در خیابان‌های محدوده شهناز تبریز ساخته شده است. این مجموعه با معماری جالب و فروشگاه‌های متنوع، گزینه مناسبی برای خرید کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب است. در این مجموعه حدود ۴۰۰ واحد تجاری، هایپر‌مارکت بزرگ، رستوران، کافی‌شاپ، کافی‌نت و پارکینگ طبقاتی هزار خودرویی برای راحتی مشتریان فعال هستند.

مراسم و آیین ها و جشنواره های جالب تبریز

در ادامه راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را با مراسم و آییین ها و جشنواره های جالب تبریز آشنا نماییم.

  •  مراسم بایرام پایی تبریز

در راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا مراسم بایرام پایی را به شما معرفی کنیم. بایرام پایی یک مراسم است که مادران به دختران تازه ‌عروس خود، عید را تبریک می ‌گویند و عیدی می‌ دهند. در این مراسم مادران غذاهای خوشمزه ‌ای را برای دخترانشان طبخ می ‌کنند و برای آن ‌ها می ‌فرستند. این غذاها شامل پلو و مرغ و کوکو سبزی، قیمه نثار، قیمه سیب‌زمینی، ماهی دودی آب ‌پز و بسیاری دیگر هستند. علاوه بر غذا، مادران هدایای دیگری را نیز برای دخترانشان انتخاب می ‌کنند. این هدایا ممکن است چادر گل ‌گلی، پارچه رو مبلی و بسیاری دیگر باشند. مادران این هدایا را در جعبه ‌های مسی بایرام پایی قرار داده و به نوعروسان اهدا می ‌کنند.

  •  رقص آذری

رقص آذری یکی از مهم ترین آیین های مردم تبریز به شمار می رود. رقص آذری یکی از رسوم و آئین‌های سنتی مردم تبریز است که دارای فلسفه‌های خاصی است. این رقص یکی از پرحرکت‌ترین رقص‌های جهان است و شامل چندین نوع مختلف است. بعضی از این رقص‌ها عبارتند از رقص ساری گلین، رقص آواری، رقص عنابی و بسیاری دیگر.

  •  آیین تکم گردانی

تکم گردانی یک مراسم سنتی تبریز است که به مناسبت آغاز بهار برگزار می ‌شود. در این مراسم یک عروسک‌ گردان با لباس محلی، یک عروسک نخی و یک بز زنگوله ‌پا را در شهر می ‌چرخاند و بهار را به مردم خبر می ‌دهد. این عروسک ‌گردان تکم چی نامیده می‌شود. او با هنرهای عروسک‌ گردانی، نقالی و رقص، مردم را شاد و خوشحال می ‌کند.

آداب و رسوم مردم تبریز

در این بخش از راهنمای سفر به تبریز قصد داریم تا شما را با آداب و رسوم مردم تبریز کمی بیشتر آشنا کنیم. مردم تبریز که جز مردم آذربایجان هستند، مردمی با اصالت هستند. آنها در دوستی وفادار، در مشکلات شجاع و مقاوم هستند. این مردم خصلت هایی چون مهمان نوازی، سلحشوری، آزادمنشی، راستگویی، مرزداری دارند.

تبریز

این مردم یکتاپرست هستند و به پروردگار باور دارند. آنها همچنین وطن دوست هستند و در تاریخ بارها برای دفاع از سرزمینشان فداکاری و جانبازی کرده اند. قیام های آنها در برابر عثمانی ها و روس های استبدادگر شهادت دهنده این امر است.

«حسینقلی کاتبی» در کتاب خود نوشته است:« مردم تبریز در زندگی اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خود با بقیه ایرانیان شباهت زیادی دارند. آنها همانند دیگر ایرانیان جشن های نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده به در و بسیاری دیگر را برگزار می کنند. آنها همچون دیگر ایرانیان خصلت های ایرانی مثل مهمان نوازی، احترام، خوش سلوکی و حسن معاشرت را دارند». 

گذری به تاریخ تبریز

 تبریز یک شهر باستانی در ایران است. آثار تاریخی زیادی از این شهر پیدا شده است. قدمت این شهر به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌ گردد. تبریز در تاریخ مقاومت و سیاست داشته و در عصر قاجار مقر ولیعهدان بود. تبریز همچنین در مسیر ایران و اروپا قرار داشته و شهر پررونقی بوده است. تبریز اکنون یکی از شهرهای مهم ایران است.

تبریز یک شهر تاریخی است که در کتاب ‌ها و اسناد تاریخی با نام ‌های مختلفی شناخته شده‌ است. این شهر از دوران اشکانی و ساسانی وجود داشته‌ است، اما در ابتدای دوران اسلامی چندان مهم نبوده ‌است. تبریز در زمان خاندان رَوّادی و قبیلهٔ اَزْد به شکوفایی رسید و در زمان ایلخانان پایتخت یک قلمرو بزرگ شد. تبریز در سده‌ های گذشته با حوادث زیادی مواجه شده ‌است، مثل اشغال بیگانگان و زمین ‌لرزه‌ های مهلک. این شهر همچنین نقش مهمی در تاریخ ایران داشته‌است، مثل پایتخت بودن در زمان آق‌قویونلوها، قراقویونلوها و صفویه و شروع انقلاب مشروطه.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    تبریز اذربایجان شرقی هست ن غربی درضمن کد تبریز ۰۴۱ هست ن ۰۲۱

  • ناشناس 1 0

    ما چیزی بنام آذری در تاریخ و فرهنگ آذربایجان نداریم‌ ترکها درست هست

  • ناشناس 0 0

    پایتخت آذربایجان (غربی)؟

  • علی 0 0

    تبریز یعنی تمدن ،مدرنیته،علم،فرهنگ،هنروزیبایی