| کد خبر: 253711 |

◄ جشن باستانی نوروز را بشناسیم + فیلم

نوروز سال نو سنتی است که در بسیاری از کشورها مانند ایران، شمال عراق، ترکیه آذربایجان، افغانستان، آلبانی، گرجستان، کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، کردستان، قرقیزستان و قزاقستان جشن گرفته می شود.

تین نیوز

نوروز در تقویم ایرانی اولین روز بهار و آغاز سال نو است. این جشن در روز اعتدال بهاری نجومی که آغاز بهار در نیمکره شمالی است جشن گرفته می شود. این معمولاً در 21 مارس یا روز قبل یا بعد بسته به جایی که نوروز برگزار می شود رخ می دهد.

نوروز سال نو سنتی است که در بسیاری از کشورها مانند ایران، شمال عراق، ترکیه آذربایجان، افغانستان، آلبانی، گرجستان، کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، کردستان، قرقیزستان و قزاقستان جشن گرفته می شود.

در میان دیگر مردمان ایرانی و ترک در عراق، سوریه، پاکستان، هند، شمال غربی چین، قفقاز، کریمه و بالکان نیز این روز جشن گرفته می شود.

نوروز بَل؛ جشن باستانی گیلانی ها

نوروز با وجود خاستگاه ایرانی و زرتشتی اش، بیش از 3000 سال است که توسط جوامع مختلف جشن گرفته می شود. این یک تعطیلات غیرمذهبی برای اکثر جشن‌کنندگان است و مردم با چندین مذهب مختلف از آن لذت می‌برند، اما همچنان یک روز مقدس برای زرتشتیان است.

واژه نوروز به معنای روز نو است. آغاز بهار به طور سنتی یک مناسبت بزرگ بوده است، مردم بر این باورند که مادر طبیعت در ردای سبز رنگی از گل‌های رنگارنگ برمی‌خیزد و جهان را نوزایی در برمی گیرد. 

فارس‌ها، افغان‌ها، کردها و سایر گروه‌ها با نظافت عمده بهاری خانه‌های خود، خرید لباس‌های نو برای پوشیدن در سال جدید و خرید گل به‌ویژه سنبل و لاله، آماده شدن برای نوروز را آغاز می‌کنند.

 فصل ها نقشی حیاتی در فرهنگ دارند. آداب و رسوم نوروزی در اقوام مختلف متنوع است. در ایران، در اولین روز نوروز، اعضای خانواده با کنار سفره جمع می شوند و منتظر لحظه دقیق رسیدن بهار هستند. در آن زمان هدایایی رد و بدل می شود.

هفت سین، ترتیبی از هفت مورد نمادین است که نام آنها در الفبای فارسی با حرف (س) شروع می شود. این اقلام همچنین به عنوان نمادهای خرد، سلامتی، شادی، صبر، ثروت، باروری شناخته می شوند.

در افغانستان، مردم هفت ماوا (به انگلیسی: هفت میوه) را برای نوروز آماده می‌کنند که مخلوطی از هفت میوه خشک مختلف و آجیل (مانند کشمش، زیتون ایرانی، پسته، فندق، آلو، گردو و بادام) در شربت سرو می‌شود.

عده‌ای بر این باورند که هر کاری که انسان در نوروز انجام می‌دهد در بقیه سال تأثیر می‌گذارد، بنابراین اگر فردی در نوروز با اقوام، دوستان و همسایگان خود مهربان و صمیمی باشد، سال جدید سال خوبی خواهد بود!

 

حجم ویدیو: 67.34M | مدت زمان ویدیو: 00:05:34 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.