| کد خبر: 247931 |

سفر با قطارهای ستاره دار + عکس

شبکه گسترده ریلی باعث شده است که انواع مسافرت با قطار یکی از ایمن تر سفرها به شمار رود.

تین نیوز

در ایران انواع قطار برای مسافرت وجود دارد که از قطارهای پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تشکیل شده است. امکانات این قطارها با توجه به درجه بندی و کیفیت شان متفاوت است. شبکه گسترده ریلی باعث شده است که انواع مسافرت با قطار یکی از ایمن تر سفرها به شمار رود.

به گزارش تین نیوز، قطارهایی که در ایران وجود دارد تنوع گسترده ای دارد و جالب است بدانید که برخی قطارهای پنج ستاره هزینه اش از هواپیما هم بیشتر است. قطارها مانند هتل ها ستاره دار هستند، اگر دوست دارید انواع قطار ایرانی را بشناسید در ادامه ی مطلب همراه باشید. 

قطارهای 5 ستاره

با کیفیت ترین قطارهای ایران قطارهای پنج ستاره هستند. در قطارهای پنج ستاره بهترین سیستم صوتی و تصویری در داخل کوپه ها تعبیه شده است. هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارد. این قطارها به همراه صبحانه، نهار، شام است. بهترین سیستم خدمات رسانی و پذیرایی در این قطارها موجود است. معمولا عصرانه به همراه آب جوش در این قطارها مهیا است. همه چیز از لوازم خواب مانند پتو و بالش در آن وجود دارد. این قطارها قابلیت حرکت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارند. در انواع قطار 5 ستاره از عایق های صوتی و حرارتی استفاده شده است. تمامی کوپه ها قابلیت تنظیم دمای فضای داخل را دارند.

قطارهای 5ستاره 4تخته فدک

یکی از با کیفیت ترین و لوکس ترین قطارهای ایران قطارهای 5ستاره 4تخته فدک است. هر واگن قطار ده کوپه دارد که همه چیز در این کوپه ها بسیار آراسته است.این قطارها مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی در داخل کوپه ها هستند. هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارد. و دو تخته در پایین و دو تخت در بالا دارد. دارای سیستم روشنایی نیز هست. شما می توانید گوشی و لپ تاب خود را شارژ کنید. سیستم صوتی تصویری قطار مجهز به به روزترین فیلم های ایرانی است و می توانید در طی مسیر یک فیلم را خانوادگی و یا دوستانه با هم بیینید. این قطار از انواع قطار ایرانی به حساب می آیند که عایق حرارتی و صدا دارند که در هر کوپه تعبیه شده است تا از ورود آلودگی صوتی جلوگیری کند. سرویس پذیرایی قطار پنج ستاره چهار تخته فدک هم با کیفیت است.

قطار 5ستاره زندگی 4 تخته

قطار 5 ستاره زندگی - فدک

یکی دیگر از قطارهای پنج ستاره ایرانی قطاره قطار 5ستاره زندگی 4 تخته است. قطار زندگی در واقع همان قطار سبز هستند که با تغییر نام به قطار زندگی یکی از بهترین کیفیت ها را دارد. پذیرایی مجلل، رستوران داخل قطار، رستوران ویژه کودکان، سرویس بهداشتی مجهز ، سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب در هر  کوپه،  مانیتورها با محتوای صوتی و تصویری  از خدمات قطار زندگی به حساب می آیند. قطار زندگی از انواع قطار ایرانی به حساب می آید که رستوران برای کودکان دارند و این مورد بسیار حائز اهمیت است. در این قطار شما می توانید سفارش غذا داشته باشید، سیستم اخطار مهماندار داخل کوپه ، شید زیر پنجره برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید،  تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم از سوی مسافر از دیگر ویژگی های قطار پنج ستاره زندگی است. هر واگن قطار هم نه کوپه دارد که هر واگن ۳۶ نفر ظرفیت دارد.

قطار 5 ستاره  نورالرضا 4 تخته

قطار 5 ستاره نورالرضا

یکی دیگر قطارهای ایرانی قطار 5 ستاره  نورالرضا 4 تخته است. این قطار هم از قطارهای پنج ستاره با کیفیت در ایران محسوب می شوند که خدمات بسیار بالایی دارند. این قطارهای دارای ۱۰ کوپه در هر واگن است. هر واگن چهل مسافر دارد و کوپهِ آن هم چهار تخته به حساب می آید . از انواع قطار در ایران است  که مجهز به سالن مطالعه است و یک مزیت مهم در طول سفر به حساب می آیند که کتابخانه کوچکی هم دارد. جدا از این تمامی کوپه های قطار مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی،  مانیتور، برق ، پریز است. سرویس بهداشتی در واگن ارائه شده است. دارای سیستم دیجیتال برای تماشای فیلم و گوش دادن موسیقی و هدفون نیز در داخل هر کوپه موجود است. در کوپه های قطارهای پنج ستاره نورالرضا هم عایق صدا وجود دارد.

قطارهای 4 ستاره

از دیگر قطارهای ایرانی قطارهای چهار ستاره است. خدمات این قطارها به نسبت به قطارهای پنج ستاره کم تر است. اما خدمات خوبی در این قطارها تعبیه شده است. قطار های چهار ستاره ایران از انواع قطار در ایران محسوب می شود که شش نوع قطار در این زمینه فعالیت می کنند. در تمامی این قطار ها هم تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، سیستم های صوتی و تصویری، رستوران ، گرم کردن و سرد نگه داشتن غذا در کوپه های مهماندران تعبیه شده است. در ادامه قطارهای ۴ ستاره ایران را معرفی می کنیم.

قطار ۴ستاره چهار تخته غزال

قطار 4 ستاره غزال

اگر از آن دسته مسافرهایی هستید که از قطار استفاده می کنید قطار ۴ستاره غزال را می شناسید. یکی از قطارهای 4ستاره معروف ایران قطار 4 ستاره غزال 4 تخته است. این قطار بعد از قطار پردیس جایگاه دوم را دارد. هر واگن قطار ده کوپه دارد و هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارد. که هر واگن هم چهل نفر ظرفیت دارد و یک سرویس بهداشتی در هر واگن است. در این قطار دو نمایشگر صوتی و تصویری دیجیتال وجود دارد. دارای چهار صندلی منعطف است. میزهای تاشو برای قرار دادن پذیرایی را هم دارد. هر کوپه دارای سیستم تهویه مناسب است اما شما نمی توانید درجه آن را تغییر دهید و مهماندار باید این کار را انجام دهد. قطار غزال  از انواع قطار 4ستاره  محسوب می‌شوند که زیر نظر دو شرکت بن ریل و رجا  کار می کند.

قطار ۴ستاره سیمرغ ۴تخته

قطار 4ستاره سیمرغ ۴ تخته از قطارهای آلمان شرقی بوده است که پس از بازسازی در واگن ریلی کشور فعال شد. قطار سیمرغ از انواع قطار چهار ستاره محسوب می شود. هر واگن هشت کوپه دارد که یکی از آن ها متعلق به مهماندار است. و حدود بیست و هشت نفر ظرفیت دارد. در هر واگن دو سرویس بهداشتی وجود دارد که مزیت مهمی بین مسافرها به شمار می رود. به خاطر داشته باشید اگر بلیط با پذیرایی را انتخاب کنید نهار و شام در طول سفر دارید و اگر بدون پذیرایی را انتخاب کنید باید غذایی برای خود تدارک دیده باشید. این قطار مانند بسیاری از قطارها مجهز به رستوران است و در صورت نیاز می توانید از رستوران قطار هم استفاده کنید.

 در این قطار امکاناتی چون سیستم تهویه مناسب، برق ۲۲۰ ولت برای شارژ گوشی و لپ تاب،  مانیتور در هر کوپه مهیا است. در قطار ۴ ستاره سیمرغ چهار تخته دو لایه  عایق و پنجره های دو جداره استفاده شده است تا از آلودگی صوتی بیشتر جلوگیری کند. در این قطار فضای بازی و کتابخانه نیز موجود است و به خاطر تمامی امکانات ذکر شده جزو قطارهای چهار ستاره به حساب می آید.

قطار ۴ ستاره سبز ۴ تخته

قطار 4 ستاره سبز

یکی دیگر از انواع قطار چهار ستاره ایران قطار سبز است. این قطار زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می کند. قطار ۴ستاره سبز ۴ تخته ساخته کشور اتریش است و در گذشته هم قطار درجه یک اتریشی به حساب می آمده است. این قطار مانند سیمرغ دارای هشت کوپه در واگن است و یک کوپه متعلق به مهماندار است. ظرفیت هر واگن بیست و هشت مسافر است. در این قطار از عایق صدا و حرارتی استفاده شده است که اتلاف دما در آن به وجود نمی آید. در این قطار یک میز تاشو، چهار صندلی،  تلویزیون با دو صفحه نمایشگر مانیتور، سیستم تهویه هوای مناسب، برق ۲۲۰ ولت در هر کوپه وجود دارد. قطار سبز رجا مجهز به کتابخانه، رستوران است. در واگن نیز یک بوفه کوچک که عموما در کوپه مهماندار است وجود دارد و شما می توانید تنقلات خود را از بوفه مهماندار خریداری کنید.

قطار ۴ستاره پلور سبز ۴ تخته

قطار 4 ستاره پلور سبز

از دیگر انواع قطار چهار ستاره ایران، قطار ۴ ستاره پلور سبز 4تخته است. هر واگن دارای ده کوپه است. که یکی از آن ها متعلق به مهماندار است و هر واگن ۳۶ نفر ظرفیت دارد. هر کوپه چهار تخته است. در قطار ۴ ستاره پلور سبز هم سیستم تهویه ، عایق صدا و حرارتی ، سیستم سرمایشی و کرمایشی، سیستم صوتی و تصویری، پریز برق ۲۲۰ ولت وجود دارد. هر واگن دو سرویس بهداشتی دارد که مسافران در استفاده از سرویس بهداشتی راحت تر باشند. از مسافرها پذیرایی می کنند اما برای صرف نهار و شام باید روی بلیط شما درج شده باشد. این قطار هم زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می کند. در قطار چهار ستاره پلور سبز کتابخانه، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، وجود ویلچر برای مسافرهای کم توان،  رستوران بزرگ و با کیفیت وجود دارد.

قطار ۴ ستاره سریر ۴ تخته

یکی از قطارهای لوکس شرکت ریلی رجا قطار ۴ ستاره سریر ۴ تخته است. این قطار یک درجه با قطارهای پنج ستاره فدک تفاوت دارد و در زمره قطارهای لوکس حساب می می شود. در واگن قطار سریر حدود نه کوپه دارد که هشت کوپه متعلق به مسافرها و یکی متعلق به مهماندار است که حدود ۳۲ نفر ظرفیت مسافر دارد. در این قطار چهار تخت وجود دارد. از انواع قطار چهار ستاره با کیفیت در ایران محسوب می شود. قطار ۴ ستاره سریر خدماتی چون آب معدنی رایگان، امکان سفارش چای و تنقلات از بوفه واگن، ارائه یک پک بهداشتی شامل مسواک،خمیر دندان ارائه می شود.

دارای سیستم های صوتی و تصویری با کیفیت و سیستم سرمایشی و گرمایشی با قابلیت تنظیم درجه در هر کوپه است. قطار سریر در مسیر تهران به شیراز به صورت رفت و برگشت در حال فعالیت است و هنوز به شهرهای دیگر دارای خدمات رسانی نمی باشد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید می توانید قطار سریر را انتخاب کنید.

قطار ۴ ستاره پردیس رجا (ترن ست)

قطار 4 ستاره پردیس رجا

اگر به دنبال قطارهای پرسرعت هستید که مسیرهای دروازده ساعت را هشت ساعت طی کنید بهترین پیشنهاد الی گشت به شما  قطار ۴ ستاره پردیس رجا (ترن ست) است. این قطار از انواع قطار های ایرانی که به صورت اتوبوسی هستند و برای زودتر رسیدن به مقصد انتخاب می شوند. همان طور که ذکر شد قطار اتوبوسی است و بدون کوپه و تخته است.‌کیفیت صندلی های خوبی دارد و موجب آزار و اذیت مسافرها نمی شود. تهران به مشهد، تهران به میانه، تهران به یزد مسیر رفت و برگشت دارد. دارای سیستم پذیرایی ، بوفه در هر واگن، سیستم صوتی و تصویری، صندلی های راحت، تهویه مناسب است.

قیمت این قطارها نسبت به قطارهای کوپه ای ارزان تر هستند و سرعت بالاتری دارند چرا که از سیستم خودکششی در این قطار استفاده شده است. موتور محرک هر واگن جداگانه است و واگن جلویی به تنهایی وظیفه حمل همه واگن ها را ندارد.

قطار ۴ ستاره اتوبوسی صبا

قطار 4ستاره اتوبوسی صبا

قطار ۴ ستاره اتوبوسی صبا از انواع قطار اتوبوسی در ایران است که دو طبقه ساخته شده است و ۱۰۸  نفر ظرفیت این قطار است. این قطار دارای عایق بندی حرارتی، سیستم صوتی و تصویری، صندلی های راحت ، بوفه در هر واگن است. بسته های پذیرایی و آب معدنی هم در این قطار به مسافرها عرضه می شود. این قطار جزو قطارهای سریع و سیر محسوب می شود و کوپه و تخت ندارد. قطار اتوبوسی صبا یکی دیگر از قطارهای ریلی رجا محسوب می شود.

قطارهای ۳ ستاره

یکی دیگر از انواع قطار ایرانی قطار سه ستاره است که به نسب چهار ستاره و پنج ستاره امکانات کم تری دارند و ارزان تر به حساب می آید. همه قطارهای سه ستاره در داخل کوپه ها دارای پریز برق ۲۲۰ ولت است. قطارهای سه ستاره جزو قطارهای درجه دو به حساب می‌آیند. در ادامه قطارهای ۳ ستاره را به شما معرفی میکنیم.

قطار ۳ ستاره البرز ۴ تخته

قطار 3 ستاره البرز

قطار ۳ ستاره البرز ۴ تخته جزو قطارهای سه ستاره ایرانی است. در این قطار ها از سیستم عایق بندی هم استفاده شده است. برای صرف نهار و شام باید به رستوران قطار بروید و یا برای خود غذایی تدارک دیده باشید. دارای سیستم تهویه و عایق حرارتی سیستم صوتی و تصویری است. در این نوع قطار شما نمی توانید سیستم سرمایشی و گرمایشی داخل هر کوپه را تنظیم کنید. این قطار هم مجهز به کتابخانه، رستوران،  بوفه ، سرویس بهداشتی در واگن است.از انواع قطار سه ستاره ایرانی با کیفیت خوب قطار ۳ ستاره البرز ۴ تخته است.

قطار ۳ ستاره ۴ تخته خلیج فارس

قطار ۳ ستاره ۴ تخته خلیج فارس از قطارهای سه ستاره ایران محسوب می شود. در هر واگن حدود ۱۱ کوپه است و هر کوپه هم چهار نفر ظرفیت دارید. هر واگن چهل نفر ظرفیت دارد. که هم یک سرویس بهداشتی دارد. دارای پک های پذیرایی هستند. از سیستم عایق حرارتی در هر کوپه استفاده شده است. این قطار از انواع قطار درجه دو ایرانی به حساب می آید.

قطار ۳ ستاره ۴ تخته طوس

قطار ۳ ستاره ۴ تخته طوس از انواع قطار ایرانی که دارای سه ستاره است محسوب می شود. در این قطار هم امکانات اولیه قرار دارد. جزو قطارهای درجه دو به حساب می آید.  هر واگن نه کوپه چهار نفر دارد که یکی متعلق به مهماندار است و ۳۲ نفر ظرفیت دارد. برای وعده شام و نهار هم یک غذای کنسروی به مسافرها عرضه می شود. برای پذیرایی هم باید از بوفه هر واگن چایی و تنقلات را بخرید. قطار سه ستاره طوس چهار تخته هم  مجهز به سرویس بهداشتی در هر واگن و یک سیستم تهویه داخل کوپه ها است.

قطار ۳ ستاره ۴ تخته سهند

قطار 3 ستاره سهند

از انواع قطار ایرانی سه ستاره قطار ۳ ستاره ۴ تخته سهند است. این قطار ساخت کشور اسپانیا بوده است. هر واگن هشت کوپه دارد و هفت مورد متعلق به مسافرهای است که هر واگن ۲۸ نفر ظرفیت دارد. دارای رستوران است. هر واگن هم دو سرویس بهداشتی دارد. دارای سیستم عایق حرارتی، سرمایشی و گرمایشی است که درجه بندی آن به صورت کلی تنظیم می شود.

قطاره ۳ ستاره مهتاب ۶ تخته

از دیگر انواع قطار ایرانی که سه ستاره است و شش تخت هم دارد قطار ۳ ستاره مهتاب است. قطار ۳ ستاره مهتاب ۶ تخته در هر واگن ۱۰ کوپه دارد و هر واگن شصت نفر ظرفیت مسافر را دارد و به همین خاطر جزو قطارهای درجه دو یا همان سه ستاره محسوب می شود. دارای سیستم تهویه مناسب، دو سرویس بهداشتی در واگن، پذیرایی و آب معدنی رایگان و رستوران است.

قطار ۳ ستاره پارسی رجا ۶ تخته

یکی دیگر از انواع قطار ایرانی که شش تخت دارد قطار ۳ ستاره پارسی رجا ۶ تخته است. این قطار هم در هر واگن ۱۰ کوپه دارد و مجموعا ۵۴ نفر ظرفیت دارد. یک کوپه برای مهماندار است. هر واگن یک سرویس بهداشتی دارد. امکانات اولیه چون سیستم تهویه ، سرویس بهداشتی در واگن، پریز برق ۲۲۰ولت را دارد.

قطار ۳ ستاره ۶ تخته میلاد

قطار 3 ستاره میلاد

از انواع قطار ایرانی که درجه دو محسوب می شوند قطار ۳ ستاره ۶ تخته میلاد است. هر کوپه ۶ نفر ظرفیت دارد. هر واگن ۱۱ کوپه دارد و جمعا شصت نفر ظرفیت مسافر دارد که هر کدام یک سرویس بهداشتی دارد. این قطار مانیتور ندارد و تنها عایق بندی حرارتی و سیستم سرمایشی و گرمایشی کلی را دارد. از لحاظ قیمت و تعداد جمعیت بالا در کوپه مناسب است. هر کوپه هم شش تخت دارد و دارای شش صندلی است.

ریل باس ۳ ستاره اتوبوسی ارم

قطار 3 ستاره اتوبوسی ارم

ریل باس ۳ ستاره اتوبوسی ارم از انواع قطار اتوبوسی درجه دو به حساب می آید. دارای صندلی های راحت، سیستم سرمایشی و گرمایشی است و تهویه مطبوع دارد. هر واگن دارای سرویس بهداشتی است. ارزان ترین بلیط قطار هم برای تخت ریل باس ۳ ستاره اتوبوسی ارم است که اگر برایتان ارزان بودن مهم است می توانید آن را انتخاب کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.