| کد خبر: 245763 |

◄ گشتی در آثار تاریخی فلسطین

فلسطین به صورت تاریخی و از دوران روم باستان به منطقه ای از جنوب غرب آسیا گفته می شد که بین دریای مدیترانه و کرانه های رود اردن قرار داشت.

تین نیوز

یزدانی: فلسطین  به صورت تاریخی و از دوران روم باستان به منطقه ای از جنوب غرب آسیا گفته می شد که بین دریای مدیترانه و کرانه های رود اردن قرار داشت. در معنی جغرافیایی گسترده‌تر آن فلسطین می‌تواند به منطقه‌ای اشاره کند که شامل مناطق اشغالی و فلسطینی، بخش‌هایی از اردن، لبنان و سوریه باشد. این کشور اکنون با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد.

پس از مهاجرت عرب‌ها به منطقه فلسطین در حدود سال ۲۵۰۰ قبل از میلاد، شهر‌ها و مناطق زیادی پدید آمد، از جمله: بِیْسان،  عسقلان،  عکا،  حیفا،  الخلیل،   بیت لحم  و غزه. شهر‌های أریحا و غزه، از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شوند. یکی دیگر از شهر‌های فلسطین، ناصره است. این شهر محل سکونت حضرت مریم بود، از این‌رو نزد مسیحیان از جایگاه ویژه‌ای برخودار است.

گزیده ای از جاذبه های دیدنی های طبیعی کانادا

زیگورات، نیایشگاه باستانی

هورامان سرزمین افسانه پیرشالیار

شهر باستانی سامریه، از دیگر شهر‌های فلسطین است. چاهی که یوسف (ع) در آن افکنده شد، در این شهر قرار داشت. همچنین سامریه محل دفن یحیی (ع) است. شهر الخلیل، با تاریخ چهار هزار ساله، از شهر‌های مهم فلسطین است که که در زمانی از شهر‌های اصلی فلسطین بود. رام الله یکی دیگر از شهر‌های مهم فلسطین است. بیت المقدس  پایتخت کنونی فلسطین مهم‌ترین شهر این کشور است. این شهر محل ظهور ادیان یهودیت و مسیحیت بوده است. همچنین وجود  مسجد الاقصی  به عنوان اولین قبله مسلمانان و محل عروج پیامبر اسلام (ص)، بیت المقدس را برای مسلمانان مورد اهمیت قرار داده است. از دیگر مکان‌های مهم بیت المقدس عبارتند از: مسجد صخره، مقبره داوود نبی ، مقام حضرت موسی.

أریحا (شهر ماه) 

شهر اریحا که قدمت بنای آن به 9 هزار سال پیش از میلاد می‌رسد، امروز اولین شهر باستانی زنده دنیا و نخستین سکونت‌گاه شهری تاریخ  است، شهری که کاوش‌های باستان‌شناسی در آن به کشف بقایایی از 20 سکونتگاه باستانی متعلق به دوره‌های مختلف انجامیده است. این شهر در نزدیک رود اردن در کرانه باختری قرارداشته و جمعیت امروز آن 20 هزار نفر است.اریحای کنونی، در واقع «مجموعهٔ بیش از بیست شهر اریحا است که هر کدام روی خرابه‌های پیشینیان خود، ساخته شده‌اند.

شهر اریجا- فلسطین

بازمانده برج و دیوار اریحا

​أریحا منطقه زراعی مهمی به شمار میرود زیرا در طول سال میوه و سبزیجات تولید میکند، وبه کشت موز، ترشیجات و خرما معروف است،  علاوه بر این أریحا از مهم ترین شهر های فلسطین در زمینه گردشگری است، با توجه به دارا بودن خصوصیات گردشگری که مهم ترین آن ها، معتدل بودن هوا در فصل زمستان، داشتن پنج پارک بزرگ و هفت هتل، را میتوان ذکر کرد.

قصر هِشام

کاخ هشام در فاصله سال‌های ۷۲۰ تا ۷۵۰ پیش از میلاد ساخته شده است. این کاخ همچنین به «هیربت المفجار» معروف است. این کاخ فریبنده در دل صحرا نهفته و گرچه نام خود را از هشام بن عبدالملک گرفته است، اما بسیاری می‌گویند دکوراسیون و ساختار آن بیشتر متناسب با سلایق ولید بن یزید ، جانشین هشام است. ولید سبک زندگی کاملا عیاشانه‌ای داشت و کاخ وی متناسب با این خواست طراحی شده بود. تجمل گرایی وجه مشخصه این کاخ است. این تجمل گرایی که خود را در گوشه و کنار این کاخ به رخ می‌کشد، برای زیبایی شناسان چشم نواز است.

قصر هشام- اریحا- فلسطین

قصر هشام

این قصر دارای حمام ها، مساجد، و سالن های ستون دار زیادی است. هنر کاشی کاری در این قصر حتما شما راشگفت زده خواهد کرد.

صومعه لاتین

کار بنای این صومعه به دست “فرانسیسکن ها” سال 1925م شروع شد که در داخل آن کلیسای”راعی صالح”  وجود دارد. در این صومعه میتوان شیشه های تزئین شده، مجسمه مریم مقدس و عیسی مسیح و تعداد زیادی تابلوهای نقاشی روغنی دید.

صومعه لاتین

صومعه لاتین1

دیرالقرنطل: صومعه‌ای در کوهستان

کوه استواری با بلندای 350م و دارای نام های متعدد که برجسته ترین آن ها کوه قرنطل است، به دلیل صومعه حفر شده بین صخره هایش چنین نامیده شده، که دلایل دینی وتاریخی زیادی برای قرار دادن آن در نقشه توریسم جهانی را حمل میکند.

قدمت صومعه که “جبل التجربه” و “جبل الاربعین” نیز به آن میگویند به سال 325م همزمان با حکومت ملکه”هیلانه” برمیگردد که قصه های زیادی درموردش نقل میشود من جمله بارزترین این قصه ها سکنا گرفتن مسیح بعد از غسل تعمیدش در رود اردن و 40 روز روزه داری در آن است.

صومعه قرنطل

یک صومعه مسیحی

دره قلط

دره قلط از شرق قدس تا غرب أریحا به طول 45 کیلومتر کشیده شده، ودر آن تعداد زیادی قنات آب رومی قدیمی وجود دارند، دره قلط فرصت خوبی را برای دوستداران طبیعت گردی فراهم میکند، میتوان از سمت غربی شهر أریحا به آن صعود کرد و از صومعه حکاکی شده در دل صخره ها گذر کرد تا به ابتدای آن در”چشمه جوشان”رسید.

دره قلط

خان العمدان

خان العمدان، بنایی متعلق به قرن هجدهم است که در بندر عکا واقع است. هنگامی که «احمد الجزار» این بنا را ساخت، دو طبقه جداگانه برای آن در نظر گرفت. طبقه اول برای تخلیه کالا از سوی بازرگانانی که تازه از راه دریا رسیده بودند و طبقه دوم برای تجاری که باید شب را به صبح می‌رسانند تا فردا باز هم به مسیر خود ادامه دهند.

هر چند این بنا برای رفع نیاز بازرگانان قدیم ساخته شده، اما بی‌بهره از زیبایی نبوده و معماری سازه منحصر بفرد آن غیرقابل انکار است. بخش‌های غاری مانند که در دو طبقه قرار گرفته و نیز ستون‌های گرانیتی منظره چشم نوازی را در این استراحتگاه فراهم می‌کند.

خان العمدان

مسجد ابراهیمی

مسجد ابراهیم یا مسجد ابراهیمی یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین اماکن مقدس در جهان است. اعتقاد بر این است که محل دفن حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب و ساره، همسر حضرت ابراهیم علیهم السلام در این مکان باشد. به این ترتیب مسجد ابراهیمی برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان مکانی مقدس به شمار می‌رود. البته اهمیت مذهبی آن تنها ویژگی مهم این بنا تاریخی نیست. بزرگی و عظمت این مسجد در نوع خود جالب توجه بوده و برای بازدیدکنندگان آن فراموش نشدنی است. فضای داخلی مسجد بسیار زیبا، آراسته و منظره‌ای چشمگیر دارد.

مسجد ابراهیمی

حرم شریف

کوه معبد یا حرم شریف قدس بنای تاریخی مورد احترام یهودیان و مسلمانان است. یهودیان معتقدند حرم شریف بر فراز معبد باستانی هیرودس ساخته شده است. برای مسلمانان این مکان یکی از ارزشمندترین مساجد آن‌ها یعنی مسجد الاقصی را در خود جای داده و از این رو مورد تقدیس آنهاست. اعتقاد اسلامی بر این است که مسجد الاقصی مکانی است که حضرت محمد (ص) از آن به آسمان عروج کرد. زیبایی گنبد طلایی رنگ مسجدالاقصی به آن شکوه و جلوه خاصی بخشیده است.

حرم شریف

جبل الفریدیس

جبل الفریدیس، تپه مخروطی شکلی است با ارتفاع کم که در جنوب قدس و نزدیکی بیت لحم واقع شده است. در صحرای یهودیه، یک کاخ، قلعه و یک شهر کوچک را می‌توان یافت که در فاصله سال‌های ۱۵ و ۲۳ میلادی ساخته شده است. گفته می‌شود هیرود بزرگ این قلعه را بنا کرده و خود بعد‌ها در همان جا دفن شده است. تصور ساخت چنین بنای در دوران باستان به قدر کافی شکفت انگیز و باورنکردنی است.

جبل الفریدیس

کلیسای مقبره مقدس

کلیسای مقبره مقدس با نام کلیسای رستاخیز نیز شناخته شده است. به باور مسیحیان بنای این کلیسا بر مکانی بوده که عیسی مسیح در آنجا مصلوب شده است. زیبایی این کلیسا تنها محصور به اهمیت مذهبی آن نیست و از جهات دیگر نیز مورد توجه است. فضای داخلی کلیسا رنگارنگ، آراسته و جذاب است. فضای این کلیسا به گونه ایست که به تنهایی ارزش تجربه را دارد. 
بسیاری از مردم برای دیدن سنگ گلگوتا، جایی که تصور می‌شود صلیب حضرت عیسی در آنجا قرار گرفته است، به این کلیسا می‌آیند. 
این ساختمان با سقف‌های گنبدی بلند و ساختاری باستانی، بنایی است که علاقه مندان به معماری نباید آن را از دست بدهند.

کلیسای مقبره مقدس

​سبسطیه نابلس

در منطقه نابلس، ویرانه‌های سبسطیه همواره برای جذب مردم محلی و گردشگران آماده هستند. این مکان خرابه‌های کاخ‌های سامری، کلیسا‌های بیزانس و برج‌های دیده بانی را در خود جای داده است. در نزدیکی آن نیز، گردشگران می‌توانند ایستگاه راه آهن مربوط به دوره عثمانی مشاهده کنند. بازدید از این خرابه‌های تاریخی واقعاً یک تجربه جذاب است، جایی که ستون‌های بلند، خانه‌ها و معابد آن شما را با خود به طور کامل به عصر تاریخی دیگری می‌برد.

سبسطیه نابلس

 

عارفه یزدانی

مترجم خبرنگار
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • لیلا 0 0

    سلام
    بسیار زیبا بود واقعا نمی‌دانستم فلسطین به این زیبایست ممنونم حظ بردم