| کد خبر: 243125 |

◄ کنت دومونت فرت؛ اولین رئیس پلیس تهران

کنت از سال ۱۲۹۶ ق تا ۱۳۰۹ ق رئیس پلیس و وزیر نظمیه بود و پس از آن به امور تشریفاتی می‌پرداخت

تین نیوز

کنت دومونت فرت  (Conte de Monte Forte) با نام کامل آنتوان دمونته فرت (زاده ۱۸۷۸ ناپل - درگذشته ۱۹۱۶ تهران) اولین رئیس پلیس ایران بود. در سال ۱۸۷۸ میلادی، ناصرالدین شاه از امپراتور اتریش درخواست مستشار نظامی نمود. امپراتور چهار نفر مستشار نظامی را به ایران فرستاد که یکی از آنان کنت دومونت فرت بود. کنت موفق شد یک سال بعد نظامنامه نظمیه ایران را به تصویب شاه برساند.

او در بدو ورود ابتدا در خانه‌ای واقع در سرتخت بربریها، پشت پارک ظل السلطان ساکن شد و بعدها که الطاف شاه را به خود مشاهده کرد، تصمیم گرفت خانه‌ای در خور داشته باشد؛ لذا زمینی را در ضلع شمالی خیابان لاله‌زار تهران، از حاج ابراهیم خان ظهیرالدوله  خریداری نمود و با همسر، یک دختر و دو پسرش به آنجا نقل مکان نمود.

کنت از سال ۱۲۹۶ ق تا ۱۳۰۹ ق رئیس پلیس و وزیر نظمیه بود و پس از آن به امور تشریفاتی می‌پرداخت. در دورهٔ وزارت منصب امیرتومانی داشت و سالانه سه‌هزار تومان حقوق و سهم علیق این منصب را دریافت می‌نمود. نامبرده همچنین لقب نظم‌الملکی را از ناصرالدین‌شاه دریافت نمود. علت برکناری وی مخالفت مردم با قرارداد رژی بود و اینکه شاه شرط مردم را برای برکناری خارجیان از مناصب مهم مملکتی پذیرفته بود.

کنت در سال ۱۳۳۵ ق برابر ۱۹۱۶ میلادی در زمان سلطنت محمدعلی شاه در تهران درگذشت و جسدش در گورستان دولاب مدفون گشت.

هوشمندی و کاردانی کنت و کوشش وی در حراست شهر و نظم بخشیدن به امور مورد توجه خاص شاه قرار گرفت، چنانکه روزی ناصر الدین شاه به مناسبت شایستگی و کفایتی که بارها از او دیده بود این‌ رباعی را گفت و به وی فرستاد: 

                     اندیشه کنند، خیل رندان ز پلیس             یک جو نرود به خرج ایشان تلبیس

                     در کندهٔ کنت فرت خواهد فرسود             در چرخ اگر خطا نماید برجیس!

اداره نظمیه تهران سال 1275 خورشیدی تأسیس شد و به پیشنهاد کنت 400 نفر پلیس پیاده و 60پلیس سوار در آن استخدام شدند. نخستین اداره نظمیه در خیابان امیرکبیر کنونی برپا شد و در هر محله از دارالخلافه دوره ناصری، یک رئیس و یک نظمیه زیر نظر کنت فعالیت می‌کرد.

محله‌های سنگلج، دروازه دولت ، چاله میدان و عودلاجان محله‌هایی بودند که برای هرکدام یک دفتر نظمیه و یک رئیس نظمیه برای سر و سامان دادن به امور محله انتخاب شد. کتابچه کنت مجموعه‌ای از قوانین جزا بود که کنت براساس قوانین اروپا تنظیم کرده بود و شرح وظایفی برای مستخدمان در باب ارباب‌های خود و... در آن ذکر شده بود.

یکی از تغییر و تحولاتی که به دستور کنت در تهران رخ داد، برداشتن طاق کوچه‌ها بود؛ دزدان و مجرمان برای فرار از دست پلیس از پشت‌بام‌ها،‌ تردد و به کمک این طاق‌ها راه فرار خوبی برای خود دست و پا می‌کردند. تعقیب و گریز مجرم و پلیس از روی این طاق‌ها با پریدن از بامی به بام دیگر و طاقی به طاق دیگر معمولاً منجر به فرار مجرم می‌شد. در نتیجه کنت شروع به خراب کردن کوچه‌ها کرد. ناصرالدین شاه تعلق خاطر زیادی به کنت داشت و در هر نزاع و اختلاف نظری بدون توجه به اصل ماجرا از کنت طرفداری می‌کرد. همین موضوع قدرت زیادی به نظمیه داده بود.

1529649087_nazmieh2

اولین کتابچه وظایف پلیس

کنت دومونت فرت کتابچه‌‌اى مشتمل بر اصول وظایف پلیس تنظیم نمود و به عرض شاه رسانید و شاه آن را پسندید و تأیید نمود. شرح آن کتابچه و نظر شاه از این قرار است:

 هوالمستعان

 مقدمه: «صورت کتابچه اول قانونى است که رییس اداره جلیله نظمیه و امنیه و تنظیفات بلدیه آنتوان کنت دومونت فرت نوشته و بندگان اعلیحضرت قوى شوکت شاهنشاهى روحنا فداه قبول امضا فرموده‌‌اند. به تاریخ شهر شوال سنه 1296 ق. ...»

 اشکالات پلیس

اداره پلیس به اشکالاتى برخورد کرد که اهم آن‌‌ها از این قرار بود:

 1. مخالفت علماى دینى که امر و نهى را مختص خود مى‌‌دانسته و در این‌‌کار خود را شریک حکومت و در مواردى برتر از آن مى‌‌شمردند. در این مورد به خصوص بهانه آن‌‌ها در مخالفت این بود که غیرمسلمانى بر مسلمان بسط یافته است.

 2. اخلاق عمومى که تقریباً هیچ‌‌کس مقید به اطاعت از قانون نبود و نظم و ترتیب براى اکثر مردم - جز آن‌‌که منافعشان ایجاب مى‌‌کرد - مفهوم چندانى نداشت.

 3. مردمى که کنت با آن‌‌ها سر و کار داشت اغلب مسلح بودند و اصول «لوطى‌‌گرى» هنوز کاملاً معمول بود.

خانه کونت

خانه کنت هنوز هم با معماری قدیمی خود در چهارراه کنت باقی مانده است و هر روز فرسوده‌تر از قبل رنگ می‌بازد و گوشه‌ای از آن به زوال می‌رود. تنها ظاهر طبقه پایین این خانه بهره‌ای از زرق و برق لوستر فروشی‌ های خیابان لاله‌زار برده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.