| کد خبر: 253887 |

نوروزگردی در دل طبیعت چهارمحال و بختیاری

نوروزگردی در چهارمحال و بختیاری ویژگی منحصربه فردی دارد، اینکه در ارتفاعات برف وجود دارد و کمی آن طرف تر دشت پر از از گیاهان سرسبز و بعد آب روان پای دامنه کوه جای است.

تین نیوز

نوروزگردی در چهارمحال و بختیاری ویژگی منحصربه فردی دارد، اینکه در ارتفاعات برف وجود دارد و کمی آن طرف تر دشت پر از از گیاهان سرسبز و بعد آب روان پای دامنه کوه جای است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، چهارمحال و بختیاری با طبیعت بکر و سرسبز یکی از مقصدهای گردشگری برای علاقه مندان به طبیعت و دوستداران به سفرهای طبیعت گردی در فصل بهار است.

سفر نوروزی در دل طبیعت، از تالاب چغاخور و گندمان و آبشار بلند دره عشق و آبشار آتشگاه لردگان گرفته تا سواحل رودخانه زاینده رود و جنگل های زاگرس همگی در بهار جلوه گر می شوند.

چهارمحال و بختیاری در منطقه زاگرس میانی است که در یک سو تالاب ها و کوه های سربه فلک کشیده و سپیدپوش کلار خودنمایی می کند و در منطقه ای دیگر درختان و چمن زارهای وسیع و سرسبز در آن خود نمایی می کند.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری شامل جاذبه های طبیعی، تاریخی و بوم گردی است.

از جمله مناطق لذت بخش گردشگری، حاشیه زاینده رود از مناطق دیدنی چهارمحال و بختیاری است.تمام مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (مجاورت سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است.

پل زمانخان چهارمحال و بختیاری

این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمانخان و شرایط اقلیمی مناسب و دسترسی به مرکز استان همواره مورد توجه گردشگران است.

چهار روستای هدف گردشگری از جمله هوره، چلوان، یاسه چای و سوادجان نیز مکان جذاب و مناسب برای میزبانی از گردشگران است.

از دیگر مناطق دیدنی استان روستای دیمه در شهرستان کوهرنگ یکی از سرشاخه های اصلی زاینده رود به شمار می رود.

از دیگر جاذبه های طبیعی این استان، آبشار دره عشق است که در ۷۰ کیلومتری شهر شلمزار در منطقه مشایخ شهرستان کیار قرار دارد.

در کنار این آبشار بخشی از سرشاخه های رود کارون جریان دارد و در اطراف آن انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری فضای شگفت انگیزی را بوجود آورده است که فصول بهار و تابستان وقت مناسبی برای تماشای این مناطق است که این آبشار که ارتفاع آن به حدود بیش از یکصد متر می رسد.

از ویژگی های آبشار دره عشق این است که نه از قله یا میان کوه بلکه از دل کوه سرازیر می شود، ضمن آنکه ارتفاع بلندی دارد.

آبشار دره عشق چهارمحال و بختیاری

از سوی دیگر ، دره و آبشار آتشگاه لردگان از دیگر جاذبه های طبیعی و معروف این استان است.این آبشار که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است یکی از جاذبه های طبیعی استان نیز به شمار می رود.

این منطقه در شهرستان لردگان قرار دارد. در فاصله ۲۰۰ متری دره، ۲ آبشار به نسبت بزرگ وجود دارد که زیبایی و شکوه چشمگیری دارند.

کوه های آهکی اطراف روستای آتشگاه سبب پدید آمدن غارها و چشمه سارهای متعددی در اطراف روستا شده که یکی از این غارها در داخل روستا واقع شده و مورد توجه کوهنوردان و علاقه مندان به ورزش غارنوردی است.

در این استان در آغاز فصل بهار، رودخانه خرسان از جنوب روستا عبور می کند و مزارع و شالیزارهای ساحلی را سیراب می کند.

تفرجگاه های حاشیه رودخانه خرسان چشم اندازهای زیبایی دارد به ویژه در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

رودخانه خراسان

جنگل های پیرامون روستا با درختان کهنسال بلوط، گردو، بادام کوهی و زالزالک از جمله تفرجگاه های این منطقه است.

از دیگر مناطق دیدنی استان، پارک جنگلی پروز در ۵۰ کیلومتری شهرستان لردگان قرار دارد. در این پارک درختان سربه فلک کشیده و چشمه ها طبیعتی خود نمایی می کند.

چهارمحال و بختیاری به تالاب هایش معرف است،زیبایی تالاب چغاخور از جاذبه طبیعت گردی استان است. تالاب بین المللی چغاخور از زیباترین و بزرگتریـن تالاب های کشور است و این تالاب در سایت رامسر ثبت شده است و در نزدیکی شهر بلداجی و در مسیر شهرکرد- خوزستان قرار دارد.

تالاب چغاخور

این تالاب بر اساس مطالعه رتبه بندی تالاب ها رتبه هشتم را در بین ۷۵ تالاب مهم کشور به خود اختصاص داده است. تالاب چغاخور را مرغزاری وسیع در برگرفته است که مساحت آن حدود ۷۰۰هکتار برآورد شده است و این مرغزار در ماه های اردی بهشت تا مهر که سطح آب تالاب روبه کاهش می گذارد از این هم وسیع تر می شود.

این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری است.انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو در این تالاب دیده شده است.

در شهرستان بروجن ، تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا جزو ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر است. این تالاب در ۷۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تمامی زیرساخت های لازم برای پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی در این استان فراهم شده است.

علیرضا جیلان کرد: به علت تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز فعالیت این ستاد تا سوم اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد.

وی افزود: ۱۰ کمیته شامل "حمل ونقل"، "امداد و نجات"، "انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری"، "هماهنگی امور شهرداری ها و دهیاری ها"، "اسکان، نظارت و آمار"، "تنظیم بازار و خدمات رفاهی"، "بهداشتی، سلامت و محیط زیست"، "اطلاع رسانی، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی"، "نظارت بر نمارخانه ها و سرویس های بهداشتی" و "کمپین ۳۰ – ۶۰" اجرای برنامه های نوروز ۱۴۰۲ و خدمات رسانی به مسافران و گردشگران ورودی به چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به منظور میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به استان بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری شامل ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی و تاریخی، هشت اثر دست ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی، ۱۵ منطقه نمونه گردشگری مصوب دولت و ۹۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون بیش از سه هزار و ۴۰۰ تخت در هتل ها، هتل آپارتمان ها، خانه های مسافر، بوم گردی ها و سایر واحدهای اقامتی زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری برای اقامت میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به این استان آماده شده است.

جیلان تاکید کرد: ۱۳ هتل، چهار هتل آپارتمان، ۵۰ دفتر خدمات مسافرتی، پنج مرکز تفریحی و سرگرمی، ۵۰ اقامتگاه بوم گردی، دو مجتمع گردشگری، یک سایت طبیعت گردی، ۷۱ خانه مسافر، ۵۵ سرویس بهداشتی، دو اردوگاه گردشگری، ۲ مجتمع بین راهی، پنج سفره خانه سنتی و چهار رستوران بین راهی از مهم ترین زیرساخت های گردشگری چهارمحال و بختیاری برای میزبانی از مسافران نوروزی ورودی به استان است.

وی با اشاره به ورود سه میلیون و ۲۴۰ هزار گردشگر به چهارمحال و بختیاری در نوروز ۱۴۰۱ با ۸۱۰ هزار خودرو افزود: میانگین ماندگاری این مسافران ۱.۲ روز بوده است.

از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ماه سال پارسال ۱۰۱ هزار و ۷۳۲ نفر در مراکز اقامتی دارای مجوز زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ستادهای اسکان و سایر اقامتگاه های استان شامل اقامتگاه های موقت، تاسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش، میهمان سراهای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی اقامت داشتند.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بلداجی نگین گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با آوازه جهانی بخاطر گز بلداجی و پذیرای جمعیت میلیونی مسافر بخاطر جاذبه های فراوان توریستی ازجمله امامزاده حمزه علی و دریاچه ی چغاخور و منطقه زیبای چغاخور با محرومیت های فراوانی روبرو است که با ارتقا به سهرستان می تواند قطب گردشگری و کشاورزی کشور شود