| کد خبر: 234599 |

◄ با استراتژی های هوانوردی ایرلاین ها آشنا شوید

اگر می خواهید به زبان ساده با استراتژی هایی که شرکت های هواپیمایی در دنیا از آن استفاده می کنند آشنا شوید این مطلب را حتما بخوانید.

تین نیوز

در هر کمپانی سه سطح استراتژی وجود دارد:

- استراتژی سطح شرکتی Corporate Level Strategy

در این سطح توجه کلی ما به مجموعه فعالیت های شرکت، دلیل این فعالیت ها، و نحوه اضافه کردن ارزش به آنهاست.

- استراتژی بیزینسی Business Level Strategy

در این سطح توجه ما به نحوه رقابت کمپانی ر بازار مربوطه خودش است.

- استراتژی عملیاتی  Operational Level Strategy

در این سطح توجه داریم به اینکه چطور اجزای این سازمان میتوانند در اجرای استراتژی دخیل باشند و چطور منابع سازمان در این راستا مدیریت شوند.

برای ایجاد استراتژی سه مرحله وجود دارد:

- اول شناخت وضعیت فعلی شرکت

- دوم ایجاد یک راهکار استراتژیک

- سوم اجرای نقشه و مانیتور کردن ان

 چارچوب های ارزیابی وضعیت کنونی

1. چارچوب پستل PESTEL

که مخفف کلمه های زیر می باشد

Political  - سیاسی

Economical - اقتصادی

Social -  اجتماعی

Technology - تکنولوژی

Environment - محیطی

Legal - قانونی

در اینجا تاثیرات محیط خارجی آنالیز می شود مثلا در یک ایرلاین عوامل سیاسی خارجی رو می توان حمایت دولت از ایرلاین ملی  و یا محدودیت برای استفاده از نیروی کار خارجی دانست. از عوامل اقتصادی هم قیمت سوخت قابل ذکر است. از عوامل اجتماعی رو می شود افزایش میزان سفرهای هوایی توسط افراد مسن جامعه را مثال زد. در بخش محیطی هم می توان از مالیات بر صدای هواپیما و یا مالیات بر تولید CO2 مثال زد.

2. چارچوب پورتر PORTERS five forces

یکی از معروف ترین چارچوب ها برای شناسایی میزان جذابیت یک صنعت بر مبنای ۵ اهرم بازار، عواملی مانند تهدید ورود رقبای جدید، تهدید وجود محصولات یا خدمات جایگزین (که مثلا در صنعت ایرلاین این تهدید وجود قطار های پر سرعت است)، قدرت چانه زنی مشتریان و قدرت چانه زنی تامین کنندگان (مانند فرودگاه ها)، و در اخر میزان رقابت میان رقبا هستند.

3. آنالیز SWOT

که مخفف کلمه های زیر میباشد

Strength - قدرت

Weakness - ضعف

Opportunity - فرصت

Threats - تهدید

جدا از موارد بالا مدل های بسیاری هستند که با استفاده از انها میشود وضعیت فعلی یک شرکت را شناسایی کرد مانند TOWS Analysis, VRIN, BCG MATRIX اما مهمترین ها که معمولا در هر آنالیز استراتژیک هوانوردی به آنها پرداخته میشوند سه مورد نامبرده در بالا  مخصوصا SWOT و PESTEL هستند.

 

منبع:Ashtuodakh

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.