آموزش خلبانی و ساخت هواپیما در ایران
در مهرماه 1310 برای اولینبار آموزش خلبانی ایران در مهرآباد و آموزشگاه فنی هواپیمایی در دوشان تپه تاسیس شد. در آموزشگاه خلبانی یک خلبان سوئدی سرپرستی داشت و چند تن خلبانان ایرانی نیز تدریس میکردند.
در مهرماه 1310 برای اولینبار آموزش خلبانی ایران در مهرآباد و آموزشگاه فنی هواپیمایی در دوشان تپه تاسیس شد. در آموزشگاه خلبانی یک خلبان سوئدی سرپرستی داشت و چند تن خلبانان ایرانی نیز تدریس میکردند.در سال 1312 با رسیدن هواپیمایی که به انگلستان سفارش داده شده بود، اولین هنگ منظم نیروی هوایی با سه گردان پروازی و یک قسمت فنی در قلعهمرغی تشکیل شد. در سال 1314 کارخانههای مونتاژ و ساختن قطعات ساده هواپیما در دوشان تپه تاسیس و ماشینآلات آن نصب شد. این کارخانه علاوه بر تعمیرات اساسی، با استفاده از قطعات و مواد اولیه مورد لزوم، موفق شد چند هواپیما بسازد یا به عبارت بهتر سوار کند. این کارخانهها به نام شهباز نامیده شد. در سال 1315 دولت ایران با کمپانی ارفرانس و باندوگ هلندی توافق کرد که با رعایت مقررات کنگره 1927 لاهه بهطور موقت هواپیماهای آنها در جنوب ایران فرود آیند و در عوض پست خارجه ایران را حمل کنند. در اول مرداد 1317 نخستین هواپیماهای ساخت کارخانههای شهباز به پرواز درآمد.
منبع: حسین محبوبی اردکانی، تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.