| کد خبر: 139068 |

آموزش خلبانی و ساخت هواپیما در ایران

در مهرماه 1310 برای اولین‌بار آموزش خلبانی ایران در مهرآباد و آموزشگاه فنی هواپیمایی در دوشان تپه تاسیس شد. در آموزشگاه خلبانی یک خلبان سوئدی سرپرستی داشت و چند تن خلبانان ایرانی نیز تدریس می‌کردند.

تین نیوز

در مهرماه 1310 برای اولین‌بار آموزش خلبانی ایران در مهرآباد و آموزشگاه فنی هواپیمایی در دوشان تپه تاسیس شد. در آموزشگاه خلبانی یک خلبان سوئدی سرپرستی داشت و چند تن خلبانان ایرانی نیز تدریس می‌کردند.در سال 1312 با رسیدن هواپیمایی که به انگلستان سفارش داده شده بود، اولین هنگ منظم نیروی هوایی با سه گردان پروازی و یک قسمت فنی در قلعه‌مرغی تشکیل شد. در سال 1314 کارخانه‌های مونتاژ و ساختن قطعات ساده هواپیما در دوشان تپه تاسیس و ماشین‌آلات آن نصب شد. این کارخانه علاوه بر تعمیرات اساسی، با استفاده از قطعات و مواد اولیه مورد لزوم، موفق شد چند هواپیما بسازد یا به عبارت بهتر سوار کند. این کارخانه‌ها به نام شهباز نامیده شد. در سال 1315 دولت ایران با کمپانی ارفرانس و باندوگ هلندی توافق کرد که با رعایت مقررات کنگره 1927 لاهه به‌طور موقت هواپیماهای آنها در جنوب ایران فرود آیند و در عوض پست خارجه ایران را حمل کنند. در اول مرداد 1317 نخستین هواپیماهای ساخت کارخانه‌های شهباز به پرواز درآمد.

 

منبع: حسین محبوبی اردکانی، تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.