| کد خبر: 261225 |

◄ کامیون خورشیدی بی نیاز از گازوئیل کِی به جاده های ایران می آید؟ + فیلم

رانندگان کامیون آنقدر نسبت به سیاست های دولت در قیمت گذاری گازوئیل دغدغه دارند که اگر کامیون بی نیاز از گازوئیل که با انرژی خورشید کار می کند وارد کشور شود با استقبال آنها مواجه خواهد شد.

تین نیوز

رانندگان کامیون آنقدر نسبت به سیاست های دولت در قیمت گذاری گازوئیل دغدغه دارند که اگر کامیون بی نیاز از گازوئیل که با انرژی خورشید کار می کند وارد کشور شود با استقبال آنها مواجه خواهد شد.

خبر جالب توجه این که کامیون بی نیاز از گازوئیل و هیبریدی منحصر به فرد اسکانیا طی تحقیقاتی با دانشگاه اویسلا، Eksjö Maskin & Truck، Midsummer، Ernsts Express و Dalakraft، توسط پنل های خورشیدی پوشش داده شد است تا تاثیر کامیون ها در انتشار گازهای گلخانه ای کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز، غول کامیون سازی سوئدی، اولین کامیون هیبریدی در نوع خود را که با ده ها صفحه خورشیدی پوشیده شده است رونمایی کرده است که می تواند سالانه تا 10000 کیلومتر مسافت را طی کند. این پرسش که ممکن است پای این کامیون ها چه زمانی به جاده های ایران باز شود را نمی توان به سادگی پاسخ داد چرا که این امر  به تجاری شدن و ارتقاء این کامیون ها بستگی دارد و همچنین در صورتی که این کامیون ها از نظر کیفی به حدی برسند که قابل رقابت با کامیون های گازوئیلی باشند باز هم ورود آنها به ایران به بهبود روابط ایران و کشورهای غربی بستگی خواهد داشت.

اسکانیا با هدف توسعه نسل بعدی کامیون و تریلر ها با توجه به اهمیت ایجاد حمل و نقل پایدار، و با اشاره به اینکه پیش از این هرگز از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی به پیشرانه کامیون ها استفاده نشده بود و تنها نسل خودروهای هیبریدی با انرژی خورشیدی قبلا در جاده های عمومی آزمایش شده است؛ امیدوار است که این فناوری را برای استفاده در ناوگان حمل و نقل تجاری توسعه دهد.

همکاری دانشگاه و صنعت پروژه هیجان انگیزی ایجاد کرده است که تاثیرات حمل و نقل جاده ای کامیون ها را بر آب و هوا و محیط زیست کاهش می دهد. به گونه ای که این منبع انرژی طبیعی می تواند به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل را کاهش دهد.

تریلر 18 متری این کامیون تقریباً به طور کامل با پنل های خورشیدی پوشیده شده است، که معادل خانه ای مجهز به پنل های مشابه است. انرژی خورشیدی به کامیون هیبریدی یک مسافت بسیار طولانی رانندگی تا 5000 کیلومتر در سال در سوئد می دهد. در کشورهایی مانند اسپانیا، با ساعات آفتابی بیشتر، خودرو می تواند میزان انرژی خورشیدی بیشتری ذخیره کند و در نتیجه مسافت رانندگی را در مقایسه با شرایط سوئد دو برابر کند.

این پروژه همچنین شامل تحقیقات روی سلول های خورشیدی جدید و سبک وزن است که بر اساس ترکیبی از سلول های خورشیدی Midsummer و سلول های خورشیدی پروسکایتی جدید ساخته شده اند. اینها راندمان بالاتری را در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته میسر می کنند. چنین راه حلی می تواند تولید انرژی خورشیدی را در مقایسه با انرژی فعلی تولید شده توسط پانل ها دو برابر کند.

با توجه به اینکه سوخت در حال حاضر یک هزینه فزاینده برای شرکت های حمل و نقل است، پنل های خورشیدی سبک و نازک می تواند یک حمل ونقل پایدار و بدون آلودگی های زیست محیطی را برای ترانزیت جاده ای فراهم آورد و به کاهش این هزینه ها کمک کند.

در طی این پروژه کامیون هیبریدی با قدرت 560 اسب بخار توسط 100 متر مربع پنل خورشیدی نازک، انعطاف پذیر و سبک با حداکثر بازده 13.2 کیلو وات برثانیه پوشانده شده است تا در جاده های کشور توسط شرکت حمل ونقل بار Ernsts Express AB مورد آزمایش قرار گیرد.

گفته شده است این پنل های خورشیدی قابلیت تولید سالانه 8000 کیلو وات ساعت برق را در هنگام تردد دارند. ظرفیت کلی باتری ها 300 کیلووات ساعت است که 100 کیلووات ساعت در کامیون و 200 کیلووات ساعت در تریلر است.

گروه تحقیقاتی امیدوارند طی سالهای بعد بتوانند مازاد انرژی برق تولید شده توسط کامیون ها را از صاحبان آنها خریداری کنند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.